L-vormig bureau in kersenhout - gaat dit werken?

CMD2

Nieuw lid
3 dec 2023
9
3
Hoeksche Waard
Ik heb ook vaak brandsporen bij kersen. Kan diverse oorzaken hebben spanningen in het hout waardoor het klemt. Bot zaagblad en een niet goed (lees klemmende) afgestelde langsgeleider.
De langsgeleider is aan de uitvoerkant inderdaad niet heel stevig dus daar zal met wat zijwaartse druk afwijking kunnen komen. Die ga ik bij het zagen van de plankjes voor het blad wel goed recht vastzetten. En daarnaast een langere langsgeleider maken; ik vond het lastig om langere en zwaardere planken (2.5m) strak langs de geleider te krijgen
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
De langsgeleider is aan de uitvoerkant inderdaad niet heel stevig dus daar zal met wat zijwaartse druk afwijking kunnen komen. Die ga ik bij het zagen van de plankjes voor het blad wel goed recht vastzetten. En daarnaast een langere langsgeleider maken; ik vond het lastig om langere en zwaardere planken (2.5m) strak langs de geleider te krijgen
heb je de mogelijkheid om ‘featherboards‘ te plaatsen (zijdelings en van boven) ?
 

CMD2

Nieuw lid
3 dec 2023
9
3
Hoeksche Waard
heb je de mogelijkheid om ‘featherboards‘ te plaatsen (zijdelings en van boven) ?
Ik heb een Metabo TKHS 315M staan maar die heeft in de tafel geen track waar ik een featherboard in kan vast zetten.
Kan het wel met klemmen proberen? In de geleider zit wel een track waar ik misschien iets mee kan
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.772
741
Enschede, Twente
Grootste uitdaging denk ik is om de plankjes absoluut haaks te krijgen. Daar zal ik de tafelzaag voor moeten gebruiken. iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?

Einden strak aftekenen met blokhaak en mes (eerst lichtjes insnijden, dan twee keer dieper). Met de japanse afkortzaag een millimeter langs de snijlijn zagen (of met geleider op de zaagtafel). Met schaaf en futselplank op lengte brengen - Dus tot de snijlijn net wegvalt.
Er is geen strakkere methode {of je moet er een Festool Kapex met nieuw zaagblad voor over hebben… En dan nog.)
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
In theorie is net voorbij het midden van het zaagblad lang genoeg voor een langsgeleider. Met dit soort kleine en "lichte" zagen is het op die lengte zuiver parallel zagen niet eenvoudig Tot een 1.5 mtr lukt het mij prima op mijn erika 85 daarna een stuk lastiger. Zuiver haaks afkorten is het eenvoudigst met een futselplank zoals hierboven beschreven. Weet zeker dat je winkelhaak ook echt haaks is.
"
 

CMD2

Nieuw lid
3 dec 2023
9
3
Hoeksche Waard
Grootste uitdaging denk ik is om de plankjes absoluut haaks te krijgen. Daar zal ik de tafelzaag voor moeten gebruiken. iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?

Einden strak aftekenen met blokhaak en mes (eerst lichtjes insnijden, dan twee keer dieper). Met de japanse afkortzaag een millimeter langs de snijlijn zagen (of met geleider op de zaagtafel). Met schaaf en futselplank op lengte brengen - Dus tot de snijlijn net wegvalt.
Er is geen strakkere methode {of je moet er een Festool Kapex met nieuw zaagblad voor over hebben… En dan nog.)
Dank! Ga ik proberen
 

CMD2

Nieuw lid
3 dec 2023
9
3
Hoeksche Waard
In theorie is net voorbij het midden van het zaagblad lang genoeg voor een langsgeleider. Met dit soort kleine en "lichte" zagen is het op die lengte zuiver parallel zagen niet eenvoudig Tot een 1.5 mtr lukt het mij prima op mijn erika 85 daarna een stuk lastiger. Zuiver haaks afkorten is het eenvoudigst met een futselplank zoals hierboven beschreven. Weet zeker dat je winkelhaak ook echt haaks is.
"
Ja, ik zit dus inderdaad met name met in de lengte ‘ recht / parallel’ en ‘ haaks’ te zagen. Het afkorten ga ik voorzagen met een afkortzaag. Die heb ik zoveel mogelijk haaks geprobeerd te krijgen maar die tip met de futselplank ga ik zeker proberen.

Als ik een mal van multiplex op maat maak met randen aan de achterkant en zijkant waar ik de te zagen plank in en op kan vast zetten en ik stel de tafelzaag goed haaks in, dan moet ik alleen een manier zien te verzinnen om die mal zo recht mogelijk langs de zaag te krijgen zodat ik een stuk of 20 plankjes superstrak en consistent op maat kan zagen. Langere langsgeleider regelen en deze goed stellen en dan die featherboards?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Grootste uitdaging denk ik is om de plankjes absoluut haaks te krijgen. Daar zal ik de tafelzaag voor moeten gebruiken. iemand tips hoe ik dat het beste kan doen?

Einden strak aftekenen met blokhaak en mes (eerst lichtjes insnijden, dan twee keer dieper). Met de japanse afkortzaag een millimeter langs de snijlijn zagen (of met geleider op de zaagtafel). Met schaaf en futselplank op lengte brengen - Dus tot de snijlijn net wegvalt.
Er is geen strakkere methode {of je moet er een Festool Kapex met nieuw zaagblad voor over hebben… En dan nog.)

Deze manier!! 👍🏼👍🏼

Of je zaagt de einden 1 graden arms. Dan kan je ze met een blokschaafje of plankje met schuurpapier netjes aansluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.