Kwalitatief goede ratel doppenset

Voorhetplezier

Actieve deelnemer
12 jan 2024
125
65
Hillegom
Hier gebeurt dat ook.. Geen idee hoe, maar soms draai ik me om en is het weg
En het heeft niets met leeftijd te maken. Ik was er 12 of 13 toen ik begon op zolder vliegtuigjes te bouwen, het was altijd een bende, en om het schroefje van de lijmtube (UHU hart, de blauwe) niet kwijt te raken heb ik het in de mond gestopt. Jullie begrijpen het al, ik heb me suf gezocht.........

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
178
44
67
Groningen, stad
Hier eenpaar dingen om over na te denken, de doppen altijd 6 kant kiezen, dan gaan ze niet , of minder makkelijk, over de moer of boutkop heen draaien.
De ratel altijd kiezen voor 5 graden hoekverdraaiing. De doppen van de betere merken hebben vaak een dunne wanddikte, beter staal. Dit kan je soms uit de brand helpen als je ergens slecht bijkan komen.
De betere merken hebben een goede/mooie afwerking, ligt beter in de hand, rubber handvat op de ratel. Gaat er iets stuk, van een merk kun je tot in lengte van dagen nog bijkopen. Het aandrijfvierkant heb je in 3/8 en 1/2 inch, welke werkt vor jou het beste. Goedkoop of duurkoop, het werkt allebei, maar van het betere gereedschap word ik wel blij als ik het gebruik. Wat voor jouw van belang is weet ik niet, de keuze is reuze.

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.936
1.238
72
Veldhoven
Ik heb een 3/8" set van Proxxon. Ooit in Berlijn gekocht als aanbieding. Mijn 1/2" set kwam midden 70er jaren van de Kijkshop. Kostte toen 50 gulden. Heb alleen ooit de ratel en dop 17 (of 19, dat weet ik niet meer) moeten vervangen.
Maar de laatste 10 jaar gebruik ik de sets nauwelijks meer omdat ik nog maar heel weinig sleutel...
Dit geheel in tegenstelling tot mijn verwachtingen na mijn pensionering.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.444
629
hilversum
Ik heb al 20 jaar een set van Promat heb volgens mij alleen de dop 17 vervangen.
Daarnaast nog 2 setjes Tengtools(10 jaar ) ook geen problemen mee gehad.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.