Kwalitatief goede ratel doppenset

Richard72

Actieve deelnemer
6 mei 2020
42
6
52
Kerkrade
Ik heb de ratelset van vigor tools.
Dit is het goedkoper segment van hazet.
Heb dit setje al jaren heb er een motorblok mee uit elkaar gedraaid en nog veel meer.
Ben er nog steeds tevreden over.
En is verbazingwekkend goedkoper dan toen ik het minimaal 12 jaar geleden heb aangeschaft.
Op amazone goedkoper dan in de gereedschapswinkel.

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.382
750
Mijn merkloze? 1/2" doppendoos komt nog van het WZZ winkeltje, die kan ik nu dus niet meer aanbevelen.
Voor de jonkies: Dienst WelZijnsZorg t.b.v. dienstplichtig- en beroepsmilitairen, diep in de vorige eeuw.

Ik sleutel blijkbaar te weinig om hem te verslijten, of het was gewoon prima kwaliteit voor een gesubsidieerde prijs.
Maar ik heb ook echt nog nooit een verlengpijp op de ratel gezet, zoals ergens hierboven opgemerkt. Als het zó vast zit zet ik een pijp over het wringijzer, dat is er voor gemaakt.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.712
3.930
Wringijzers buig je ook om. En zijn erg beperkt in de slag die je kan maken. Zeker als je ook nog 6 kante doppen hebt. Maar die moet je vaak gebruiken omdat roest aantasting zorgt dat je een 12 kant doordraait.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.093
307
Zeker als je ook nog 6 kante doppen hebt. Maar die moet je vaak gebruiken omdat roest aantasting zorgt dat je een 12 kant doordraait.
Helemaal mee eens.
ik heb zelf al jaren een set van Bahco, voldoet prima. Toen ik die kocht bewust gekeken naar zeskante doppen omdat die niet doordraaien. Tegenwoordig zie je deze sets ook regelmatig op Ibood voorbijkomen.
Wanneer je geen uitgebreide set nodig hebt kun je ook denken aan een kleine set 1/4 tot 13 mm en aanvullen met een kleine set 1/2 vanaf 13 tot 19 of 21.

Bijlagen

• IMG_0740.png
    IMG_0740.png
    183,4 KB · Weergaven: 7

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
68
28
Hoekschewaard
Voor de een wel belangrijk en voor de ander niet, ik kijk tegenwoordig zeker ook naar de herkomst. Uiteraard zijn kwaliteit en prijs en prijskwaliteit verhouding heel belangrijk, maar daarnaast heb ik, duidelijk een voorkeur voor een Europees product en bij voorkeur niet iets uit China of Rusland of de VS. in zo’n geval zou je bijvoorbeeld heel goed kunnen kijken naar Gedore blauw of Stahlwille

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
888
191
Stiens
Ik heb de mannesman set nu al ruim 20 jaar. Gebruik de set toch wel wekelijks, meer of minder zwaar. Zelfs de 1/2"ratel is nog heel en daar heeft toch al vaker een pijpje van een meter overheen gezeten. Het enige wat stuk . . . .
Is de kwaliteit van 20 jaar geleden nog de kwaliteit van nu? Allemaal moeilijk inschatten denk ik. Misschien is er iemand met een oordeel over een recente aanschaf? Ondanks de prijs, verrassend goed bijv. Of juist matig ondanks de prijs. Nou ja, elk jong setje werkt wel goed vermoed ik, dus wellicht lastig om een zinvolle uitspraak te doen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.712
3.930
Voor veel mensen is een basic doppenset een prima aankoop. Je zal misschien over 10 jaar een keer een nieuwe ratel moeten kopen, maar dat is het.

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
68
28
Hoekschewaard
Ik zie Taiwan als een zelfstandig land, los van China. Maar afgezien van de geopolitieke realiteit van dit moment speelt, vind ik ook belangrijk dat Europa dit soort zaken zelf moet kunnen maken en leveren tegen een eerlijke prijs/kwaliteit verhouding. Dan kan je ook de onnodig uitgebreide logistieke keten kleiner houden. Transport op dit soort afstanden houdt ook altijd extra negatieve milieu-effecten in. Ik weet het, ik kan de wereld niet redden, maar ik kan wel een bijdrage leveren. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoe belangrijk hij dat vindt.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.830
2.826
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik zie Taiwan als een zelfstandig land, los van China. Maar afgezien van de geopolitieke realiteit van dit moment speelt, vind ik ook belangrijk dat Europa dit soort zaken zelf moet kunnen maken en leveren tegen een eerlijke prijs/kwaliteit verhouding. Dan kan je ook de onnodig uitgebreide logistieke keten kleiner houden. Transport op dit soort afstanden houdt ook altijd extra negatieve milieu-effecten in. Ik weet het, ik kan de wereld niet redden, maar ik kan wel een bijdrage leveren. Iedereen moet voor zichzelf bepalen hoe belangrijk hij dat vindt.
+1
toch zijn het de westerse bedrijven die ieder op beurt hun materialen en produkten uit china gaan betrekken zijn
en vandaag leveren ali(baba) + anderen aan onze individuele deur
sluit ford met renault voor elektrische wagen een overeenkomst om in europa de chinese wagengolf tegen kunnen te houden

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.784
2.662
Terkaple
www.woodworking.nl
Van mijn ouders kreeg voor mijn 17e verjaardag een doppendoos van ETC, daar heb ik nog steeds een deel van. Een 30 jaar geleden kon ik van een motorhandelaar een nieuw karretje met Facom overnemen, mooi spul, staat in de werkplaats. Heb er later een setje Tengtools bijgekocht om mee te nemen, ik reed in die tijd nog al eens met mijn motor op het circuit. Zat ook een momentsleutel bij wat af en toe handig is als je schroeven in b.v. carbon draait, zo zit het wel vast, maar maak je de boel niet stuk.
Heb net mijn zoon een zetje ringratel steeksleutels van Wiha gegeven, is ook prachtig spul, zoals alle gereedschap uit Duitsland mooi en kwaliteit is.
Ik was indertijd blij met de Facom spullen, maar het mooiste sleutel gereedschap vind ik nog steeds Snap on. Mooi slanke gesmede sleutels, een eigen systeem in de doppen en ringsleutels zodat je bouten en moeren op de flanken pakt ipv op de punten.
Er is veel prima gereedschap te koop tegenwoordig, maar het is mij een paar keer overkomen dat je met matig gereedschap een bout of moer rond draait en die zat dan net op een plek waar je moeilijk bij kunt.. Kwam wel eens wat improvisatie aan te pas met een koubeitel en hamer of zo.

jaap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.574
721
Prov. Groningen
Er is veel goed spul te koop, maar het belangrijkste is m.i. het gebruik.
Doppen en ratels zijn eigenlijk niet gemaakt om zaken heel zwaar aan te draaien of los te maken.
Soms kun je niet anders vanwege de setting van e.e.a. maar als je er enigszins goed bij kunt gebruik dan voor het laatste zetje b.v. een ringsleutel, je doppen en ratel zullen je op den duur erg dankbaar zijn.

• Leuk
Waarderingen: Rop66 en Senior10

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
434
137
61
Sint Odilienberg
Helemaal mee eens.
ik heb zelf al jaren een set van Bahco, voldoet prima. Toen ik die kocht bewust gekeken naar zeskante doppen omdat die niet doordraaien. Tegenwoordig zie je deze sets ook regelmatig op Ibood voorbijkomen.
Wanneer je geen uitgebreide set nodig hebt kun je ook denken aan een kleine set 1/4 tot 13 mm en aanvullen met een kleine set 1/2 vanaf 13 tot 19 of 21.
Deze heb ik ook Bahco er zijn zo veel verschillende sets dat er altiojd wel een is die voor jou het beste uitkomt.
prijs is goed en kwaliteit super.

Fred

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.