Kromme deuren schuurtje

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
126
0
Afgelopen voorjaar een schuurtje in elkaar gezet in de tuin. Ik had de deuren afgehangen, maar na 2 dagen waren ze al krom getrokken voordat ik ze kon afwerken. Ik vermoed dat het door de 2 soorten hout komt, maar weet het niet zeker. Hebben jullie enig idee hoe dit komt en zijn er tips om dit recht te trekken? Dank vast!

Constructie:
> hoekpalen: Douglas Hout palen zwart gedompeld
> Constructie wanden/dak: Vuren 50x75mm(45x70mm netto)
> Afwerking: Vuren zwart gespoten

Bijlagen

• IMG_5693.jpg
    IMG_5693.jpg
    83,4 KB · Weergaven: 69
  • IMG_5694.jpg
    IMG_5694.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 69

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.169
442
Sowieso mis ik de schoren, dus je deur gaat ook nog uitzakken. En ik kan niet zien hoe de stijlen en de horizontale delen zijn verbonden, maar strak passende pen en gat verbindingen schelen een hoop.

Hout wat een jaar lang ligt en zich een kan passen aan het klimaat en dan nog recht is, dan wel recht is te schaven, scheelt ook een hoop.

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
126
0
Sowieso mis ik de schoren, dus je deur gaat ook nog uitzakken. En ik kan niet zien hoe de stijlen en de horizontale delen zijn verbonden, maar strak passende pen en gat verbindingen schelen een hoop.

Hout wat een jaar lang ligt en zich een kan passen aan het klimaat en dan nog recht is, dan wel recht is te schaven, scheelt ook een hoop.
De schoren liggen inderdaad al klaar, maar daar heb ik mee gewacht. De horizontale delen zijn geschroefd met lange schroeven. Dat verklaart m.i. niet de kromme deuren. Vermoed je dat het vuren krom is getrokken? Ze zijn overigens beide krom, in een verschillende richting.

Zoete

Nieuw lid
21 jun 2023
13
5
Beernem
Ik volg dat vuren 50*75 dun genoeg is en er schoren moeten toegevoegd worden om afhangen te vermijden maar dat staat (mogelijks) los van het kromtrekken. Hoe zijn de deuren kromgetrokken, kun je dat toelichten?

het kan het samenspel zijn van kader en plachetten: werden de planchetten met wat speling in de tand en groef gemonteerd en/of zitten ze nu gespannen in elkaar? maw staat de deur bol naar buiten in het midden in het verticaal vlak?
of er is iets anders aan de hand, afhankelijk van je toelichting

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
686
380
‘s-Hertogenbosch
Als je naar de opgeschroefde delen kijkt kun je zien dat deze de deur op spanning zetten…
Zou je de delen een zaagsnede geven aan de kant van het tegelwerk heb je al minder spanning.
Omdat de delen toch van het frame moeten kun je het frame nog nakijken en eventueel de schoren plaatsen.
Zet dan ook meteen het frame in de verf zodat hier geen vocht in kan trekken wat ook het kromtrekken tot gevolg heeft…
Misschien moet je een stijl omdraaien om een platter vlak te krijgen.
Dit zijn mogelijk oplossingen maar vaak heeft men hier geen zin in…. Anders is de oplossing van @Wim Kluck de betere. Deze zijn vele malen stabieler dan een onbehandelde 5x7
Succes John

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
126
0
Ik volg dat vuren 50*75 dun genoeg is en er schoren moeten toegevoegd worden om afhangen te vermijden maar dat staat (mogelijks) los van het kromtrekken. Hoe zijn de deuren kromgetrokken, kun je dat toelichten?

het kan het samenspel zijn van kader en plachetten: werden de planchetten met wat speling in de tand en groef gemonteerd en/of zitten ze nu gespannen in elkaar? maw staat de deur bol naar buiten in het midden in het verticaal vlak?
of er is iets anders aan de hand, afhankelijk van je toelichting

Als je kops op de deuren kijkt wijkt de onderkant, of de bovenkant en cm of 7-8. De andere zijde sluit wel. Dit verschilt per deur. Op de attachment overdreven getekend.

Bijlagen

• Screenshot 2025-05-23 at 11.00.55.png
    Screenshot 2025-05-23 at 11.00.55.png
    607,8 KB · Weergaven: 11

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
126
0
Als je naar de opgeschroefde delen kijkt kun je zien dat deze de deur op spanning zetten…
Zou je de delen een zaagsnede geven aan de kant van het tegelwerk heb je al minder spanning.
Omdat de delen toch van het frame moeten kun je het frame nog nakijken en eventueel de schoren plaatsen.
Zet dan ook meteen het frame in de verf zodat hier geen vocht in kan trekken wat ook het kromtrekken tot gevolg heeft…
Misschien moet je een stijl omdraaien om een platter vlak te krijgen.
Dit zijn mogelijk oplossingen maar vaak heeft men hier geen zin in…. Anders is de oplossing van @Wim Kluck de betere. Deze zijn vele malen stabieler dan een onbehandelde 5x7
Succes John
Dank voor de tips. Ik zou het liever wel in hout houden ipv een stalen frame, maar ik zal er eens naar kijken. Is hardhout nog een optie of wordt ie dan te zwaar? Zou het ook nog spanning op de scharnieren kunnen zijn? De palen in de hoek waren niet 110% recht.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.