Kromgetrokken fineer

RobW

Nieuw lid
11 okt 2020
5
5
Ik heb een bankje gekocht waar een deel van het fineer is kromgetrokken (heeft waarschijnlijk een vochtige plant oid op gestaan).

HEbben jullie tips hoe ik die weer recht kan krijgen?
Mijn eerste gedachte is, natte doek erop en langzaam wat gewicht toevoegen. ZOdra het vlak is, opnieuw verlijmen.

Maar wellicht is het een heel slecht idee, of zijn er betere ideeen.

Rob
 

Bijlagen

  • hoekstuk 2 krom.jpg
    hoekstuk 2 krom.jpg
    45,4 KB · Weergaven: 108
  • hoekstuk 1.jpg
    hoekstuk 1.jpg
    91 KB · Weergaven: 90

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Hallo Rob, welkom op het forum.
De foto's laten zien dat het fineer niet alleen gedeeltelijk los ligt van de ondergrond, maar ook een grote verkleuring door vochtinwerking heeft en een verwaarloosde afwerklaag. Volledig verwijderen en vervangen door nieuw fineer of een andere afwerking gaat waarschijnlijk minder tijd kosten en een beter eindresultaat geven. Ben wel benieuwd naar een overzichtsfoto van de bank, het lijkt me geen standaardmodelletje?
 

RobW

Nieuw lid
11 okt 2020
5
5
Beste Kor, dank. Foto van het geheel in de bijlage. Hier staat de bank in het cafe waar ik hem heb gekocht. Op dit moment staat hij in delen uit elkaar. Het gaat dus om het hoekstuk, daar waar de koelkast op de foto staat, zit nu dus dat opbollende fineer.

EEns dat het waarschijnlijk mooier is om het helemaal te vervangen, maar dat wordt ook een klus, want er moet een ronding in, vandaar de vraag of het nog weer recht te buigen/stomen oid is. Dus als je een tip hebt hoe het zou kunnen probeer ik het, vervangen kan altijd nog.

HEt mag er van mij wel een beetje geleefd uitzien, komt in de woonkamer te staan en waarschijnlijk gaan de kinderen er veel op zitten, dus er zullen nog wel eens beschadigingen op komen
 

Bijlagen

  • bankje opstelling.jpg
    bankje opstelling.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 87

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
De sterke bolling wijst erop dat de bovenkant behoorlijk nat is (geweest). Met warm water doordrenken maakt het misschien nog wel erger, tenzij je met gewicht of klemmen het hout kunt platdrukken tot het droog is. Dan heb je mooi plat fineer, met een hele slechte toplaag en een niet te verwijderen kring.
Het blijft knoeien, vrees ik.

Een nieuw stuk erop is niet zo moeilijk, ondanks de ronding. Probeer het fineer er in zijn geheel af te pellen, dan krijg je een bruikbare mal. Reep voor reep verwarmen met strijkijzer of schildersföhn, met een beetje geluk laat de lijm dan los. Anders het fineer maar in delen verwijderen en een rechthoekig papier precies op de hoek leggen. Dan met je nagel of een houtje de ronde contour in het papier drukken, netjes uitknippen en je hebt een mooie mal. Als materiaal zou ik dun triplex nemen, dat is wat minder kwetsbaar in handen van niet zo geroutineerde klussers. Van 2 of 3 mm extra hoogte heb je in die hoek geen last.

Mocht je meer willen weten over het fineren op zich:
AF heeft een mooie handleiding, is op hun website te downloaden.
 
  • Leuk
Waarderingen: RobW en Charel09

RobW

Nieuw lid
11 okt 2020
5
5
Dank. Ik ga het proberen recht te krijgen, mocht dat niet lukken, dan komt er een nieuwe laag op. En zodra het af is, zal ik een foto in volle glorie posten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

RobW

Nieuw lid
11 okt 2020
5
5
Beste @Kor,

Zoals beloofd, een foto van het eindresultaat. Fineer vochtig rechtbuigen (en daarna lijmen) is gelukt. Vlekken zijn uiteraard nog zichtbaar.

Rest van het hout is ook hersteld, nu alleen het leer nog een keer.

DAnk voor je hulp,

Rob
 

Bijlagen

  • bankje af 2.jpg
    bankje af 2.jpg
    485,3 KB · Weergaven: 49
  • fineer recht.jpg
    fineer recht.jpg
    31,7 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.200
563
Mooi dat het zo gelukt is, naar je zin afwerken kan altijd nog. Welke lijm heb je gebruikt?
 
  • Leuk
Waarderingen: RobW

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Dat is beter uitgevallen dan ik had verwacht, keurig!
Heel leuk dat je nog even de resultaten deelt, ook voor toekomstige lezers met een soortgelijk probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: RobW

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.