Krakende traptredes

Jalapeno

Nieuw lid
12 mei 2018
10
1
We hebben een mooie eiken trap in goede staat (heeft altijd onder een loper gezeten), maar op sommige plaatsen kraakt en piept hij erg. Daar wil ik iets aan doen, en liefst langs de onderzijde omdat ik liever de bovenzijde mooi egaal houd. Ik heb hier al wel wat rondgekeken op het forum en eea opgestoken maar ben er nog niet helemaal uit. Dus ik zou graag beroep doen op jullie kennis en ervaring :)
Hieronder een schets van de doorsnede en enkele foto's. Ik heb de pleisterplaten onder de trap van de kelder verwijderd. Ik denk dat het vooral de beweging van de neus op het stootbord is die het gekraak veroorzaakt. De kraaklatten/klossen zitten vrij los en kan ik met de hand bewegen. Het stootbord is langs de achterzijde spievormig (zie schets), ik vermoed om vast te zetten in de wang. Er zijn maar twee connecties met de trede aan de bovenzijde van het stootbord; één nagel door de klos en ééntje ernaast (zie foto). Dat lijkt me weinig, maar misschien is daar een reden voor? Onderaan zit een hele rij nagels.
Ik heb geprobeerd enkele schroeven door die klos te doen, maar veel helpt dat niet. Ik vermoed dat het ook te maken heeft met die schuine achterzijde, waardoor die klos niet volledig aanligt (zie schets). Misschien wat groter voorboren in de klos zodat ik de trede echt kan aantrekken? Extra latten links en rechts van de klos? Constructielijm aanbrengen op de naad heb ik ook al wel eens gelezen ? Ik las ook iets over het opkrikken van de trede, maar ik vermoed dat dat vooral is wanneer je langs boven werkt?
Zijn er nog andere verstevigingen die ik best ineens meeneem?
Alle raad is welkom, het zijn in totaal meer dan 60 tredes...
bedankt alvast!
Doorsnede.PNGIMG_0766.JPGIMG_0770.JPGIMG_0776.JPG
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Het ziet eruit als een ouder huis, en is de boel nu een stuk droger dan in de beginjaren...
Het gekraak/gepiep lijkt me te komen uit de ruimte achter de neus, waar het stootbord in de onderkant van de trede steekt.
Constructielijm niet doen, is even leuk maar als de boel om te beginnen al niet goed zat, gaat het daar toch weer mis.
Als je nieuwe klossen maakt, die wèl zo goed mogelijk aansluiten tegen achterkant stootbord en onderkant trede:
Hoekje meten en dan 1 of misschien wel 2 klosjes per trede
En die met deeldraadschroeven (of voorboren) vastschroeft, zodat je als je al zegt de boel kan aantrekken.
Dan heb je 'm wel denk ik.
 

Jalapeno

Nieuw lid
12 mei 2018
10
1
Het ziet eruit als een ouder huis, en is de boel nu een stuk droger dan in de beginjaren...
Het gekraak/gepiep lijkt me te komen uit de ruimte achter de neus, waar het stootbord in de onderkant van de trede steekt.
Constructielijm niet doen, is even leuk maar als de boel om te beginnen al niet goed zat, gaat het daar toch weer mis.
Als je nieuwe klossen maakt, die wèl zo goed mogelijk aansluiten tegen achterkant stootbord en onderkant trede:
Hoekje meten en dan 1 of misschien wel 2 klosjes per trede
En die met deeldraadschroeven (of voorboren) vastschroeft, zodat je als je al zegt de boel kan aantrekken.
Dan heb je 'm wel denk ik.
Dank je, het is inderdaad een oud huis (1906). Deeldraadschroeven is een goeie, en de eiken klosjes die er nu zitten wat bijwerken zodat ze goed zitten... Ik ga eens wat testen. Altijd arbeidsintensiever dan gehoopt zo'n dingen :)
 

Jalapeno

Nieuw lid
12 mei 2018
10
1
Je kan ook proberen een wig tussen bovenkant klos en onderkant trede te tikken
misschien al afdoende
Heb ik geprobeerd maar dat was toch niet voldoende. De hoeken van de klossen aangepast, voorgeboord en met enkele schroeven stevig vastgezet in het stootbord en de trede. Dat scheelt toch al een pak en al bij al viel het wel mee. Vooral het irritante gepiep is weg, de rest is aanvaardbaar vind ik. Ook proefondervindelijk vastgesteld dat het toch betere resultaten geeft om de trap eerst wat op te spannen vooraleer de klos terug vast te zetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.