Ervaringen opspanschroeven bij krakende trap

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met zogenaamde "speciaal ontwikkelde" opspanschroeven om het kraken van je trap tegen te gaan? Het lijken mij gewoon rampamoeren.... Hoor graag ervaringen.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Een fors aantal jaren terug bij het programma 'eigen huis in puin' op RTL hadden ze ook een oplossing door, hoe verzinnen ze het, rubber tussen de treden toe te voegen. Het zou kraken verminderen. Deze rubberstrip was gewoon een veredelde tochtstrip die duur werd doorverkocht.
Ik denk dat hier om hetzelfde principe gaat.
Een voordeel van krakende trap is, dat je de inbreker op heterdaad kunt betrappen. :p
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Misschien wat alternatieven, stuk goedkoper :cool:

https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

https://www.aliexpress.com/item/329...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Wat ook een optie kan zijn, mits het mogelijk is. Is op de krakende plek een gaatje te boren en dan vervolgens een kitspuit gebruiken om de ruimte op te vullen.
De kit zal vervolgens het kraken opvangen.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
Ik denk dat die schroeven wel degelijk zullen werken.
Als je niet per uur betaald wordt zullen ze inderdaad relatief duur zijn en kan je met wat handigheid een goedkoper alternatief gebruiken
maar als je een pro laat komen om je probleem op te lossen vallen de materiaal kosten weg tegen zijn uurtarief.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
snap niet goed waarom er een rampamoer wordt gebruikt...
een rampamoer draai je toch in een stuk hout "A" om er vervolgens iets anders "B" (hout, metaal,...) met een bout tegen te schroeven?
als je de fotos in de handleiding bekijkt van lamiwood dan gebruiken ze de rampamoer als een dikke schroef (zit zowel in trede als stootbord)

kan iemand wat extra uitleg geven?

thnx
Wim
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
het is ook geen rampmoer.
je boort een gat door de trede tot waar het stootbord begint
draait daar de schroef in als je bij het stootbord komt (waar geen gat in zit) en je draait verder druk je de trede omhoog
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
het is ook geen rampmoer.
je boort een gat door de trede tot waar het stootbord begint
draait daar de schroef in als je bij het stootbord komt (waar geen gat in zit) en je draait verder druk je de trede omhoog

ok, nu snap ik het, logisch eigenlijk. thnx
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.048
391
ik neem aan dat deze versie niet hol is zoals een rampmoer maar echt duidelijk kan ik dat ook niet zien
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Nu wil ik niet het topic kapen, maar ik heb hetzelfde probleem (een krakende trap)
Alleen is bij mij de trap aan de achterkant dicht gestucadoord.
Enig idee hoe je het kraken dan nog kunt verhelpen?
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Gewoon even de stoot borden opspannen
En hij is weer kraak vrij
Uhhh hoe doe je dat opspannen? Bv stootbord los halen, tree ophoog met dmv hefboom en dan stootbord weer vast zetten?
1 probleem een paar treden heb ik aan de achterzijde een klos vastgezet met schroeven en bruislijm. Kraken is minder maar vandaar dat ik aan het kijken was naar die opspanschroeven.
 

ilovebrewski

Actieve deelnemer
11 dec 2017
59
2
Update:
Heb RVS stelbouten besteld en bij de punt het schroefdraad weggeslepen. In het midden en eventueel links of rechts nogmaals door de trede geschroefd en zodanig dat het stootbord werd weggeduwd. Merendeel was verdwenen. bij twee treden nog iets maar na het plakken van de vloerbedekking was dit ook verdwenen. We gaan wel nu een vochtige periode in dus ben benieuwd of dit zo blijft. Tot nu toe erg tevreden!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.