Kozijnen, deuren en scharnieren: help?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
530
49
Groningen
Thanks chevy, klinkt als (wéér een nieuw) plan! Nu nog nieuwe moed verzamelen, tripje langs de bouwmarkt en eens kijken of ik de schade kan herstellen..
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ik had laatst een kozijn van de hornbach dat zo krom was, dat ik de schroeven van af de buitenkant van de muur, door de blokken heen in het kozijn heb geschroefd. Pur er tussen en de deklatten en acrylaatkit houden het kozijn daarna op zijn plaats. Nooit klachten over gehad.
 
  • Wow
Waarderingen: janwillem

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb laatst ook zo een klus gehad daar waren het gips blokken van 7cm en die barsten hier en daar ook. Het was behoorlijk frustrerend.
Ik heb ze vastgezet met 8mm pluggen en 6x100 schroeven.
Aan een kant had ik de opstaande rand van de kalksponning weggeschaafd zodat ik de kozijnen überhaupt in de deur opening kreeg. En ik heb de sparingsbreedte ongeveer 8 mm groter gezaagd dan de kozijnbreedte zodat deze uberhaupt het gat in ging. Uitgevuld met vulplaatjes vastgeschroefd en gevuld met pur.
Ook heb ik de deur breedte versmald naar 930 mm IPV de standaard 935 zodat je nog wat kan schaven als met de pur of vulplaatjes niet helemaal is goed gegaan.
De naad welke afgeschaafd was heb ik later afgewerkt met een glaslat met sponning als koplat.
Ik wens je veel succes en neem af en toe een kalmeringspil :p
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
530
49
Groningen
Hah dankje Renault! Toch fijn om te horen dat een ander er ook mee kan worstelen, ik begon ernstig te twijfelen aan mezelf :p

Als ik het goed begrijp heb je het kozijn dus een halve cm smaller gemaakt, maar moest je dus ongeveer 4-5mm van de deur afschaven voor een mooie passing?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja klopt, zeker bij hoge deuren wil het nog wel eens voor komen dat de stijlen van het kozijn iets hol of bol willen gaan staan. Die sparing die in die standaard kozijnen zit maakt de sponningsmaat (breedte) 935. Deuren die je in de handel koopt zijn vaak al smaller (ergens tussen de 929 en 392 ofzo). Voor de sluitkant houd ik 3 mm aan en scharnier kant 2. Daarom maak ik de sponning maat 930 zo valt er altijd nog wat aan te schaven om het perfect te krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
582
136
Zou het ook zo doen als Chevy66 voorstelt.
Maar zou dan wel PUR met lage expansie gebruiken, bijvoorbeeld Sika Boom 104. En latten in je kozijn tegen doorbuigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
530
49
Groningen
Het heeft even tijd gekost om wat moed te verzamelen, maar gisteren toch nog een kozijn geplaatst! De badkamerinstallateur heeft het "probleem" van de deuropening doorgeschoven, tegels strak er tegenaan, opening van 88cm breed, geen zin om daar weet in te slijpen dus met de schaaf in de weer om het kozijn aan beide kanten 1cm smaller te maken. Jullie aanwijzingen volgend:
IMG20220515193206.jpgril high tack er achter (geen puur, smalle kier)
IMG20220515193548.jpg
Plug zodat ie naar boven spreid.
IMG20220515184828.jpg
Met balkjes en klemmen. Helaas kwam dit kozijn uit een bananenboom, maakt het niet makkelijker. Nog steeds een klein beetje getordeerd helaas.
IMG20220515155510.jpg
Deze kostte een hoop tijd maar denk dat ik nu de stapjes wel door heb. Mocht iemand nog zin en tijd hebben (of iemand weten) die de overige 3 kozijnen en 5 deuren wil en goed kan doen?! :p ik ga rustig aan door, 't komt vast af maar....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.