Kozijndorpel bevestigen

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Goeiedag! Ik ben bezig om een raamkozijntje weer in oude glorie te herstellen. Nu moet ik nog een nieuwe dorpel onder het kozijn bevestigen maar ik ben nog zoekende naar de beste oplossing om deze te bevestigen. Ik kom zelf niet veel verder dan lijmen (dan twijfel ik nog tussen D4 bruislijm of een lijmkit), maar ik ben bang dat deze verbinding na een paar jaar gaat open staan. Ruimte om van onderaf te schroeven is er niet en het kozijn heeft geen sponning waar de dorpel in valt, achter de dorpel bevinden zich bakstenen zoals te zien op de foto's. Iemand een goeie tip?
 

Bijlagen

  • 20190825_133503.jpg
    20190825_133503.jpg
    95 KB · Weergaven: 380
  • 20190825_133527.jpg
    20190825_133527.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 379

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Ok, bedankt voor de tip. Het lijkt volgens mij sterk op de Polymax (ik dacht eigenlijk dat ik geen merknamen mocht noemen) die ik als lijmkit in mijn hoofd had maar dan nog iets beter geschikt voor deze toepassing.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Misschien geen antwoord op je vraag, maar waarom zou je daar een stuk hout in je gevel willen hebben?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Het kozijn moet geventileerd worden. Ik mis onder het kozijn een afdruiprand. Zat er oorspronkelijk ook een houten balk?
Ik zou het vervangen voor raamdorpelstenen of een (nep)stenen versie.
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Het is een monumentaal pand en ik breng het in oude staat terug, er zat voorheen ook een houten dorpel. Er zit een waterhol in de nieuw te plaatsen dorpel. De vorige houten dorpel heeft het 150 jaar volgehouden dus ik denk dat met een goede behandeling het geen probleem is om wederom hout te gebruiken.
 

CCN 74

Actieve deelnemer
29 okt 2017
213
0
Utrecht
Epoxy is het beste. Loopt de dorpel wel genoeg af? Onderkant goed behandelen tegen vocht, kom je nooit meer bij..... liefste oude echte loodmenie. Succes.
Mvg Cees
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Ik ben bang dat dit raam en de muur veel later geknutseld zijn. Een echte metselaar gebruikt geen kwart stenen en kop en strek werk ligt altijd boven elkaar. Oud kalk gemetseld gevelwerk kan makkelijk opnieuw gebruikt worden en ik denk dat dat hier gebeurt is. Kan je niet in een gemeente archief de originele bouwtekeningen terug vinden?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.436
393
Dordrecht
De huidige staat voor een monument heeft de beschermde status en onderhoud mag mits er geen andere materialen worden toegepast. Dat staat los van de origineel gebouwde toestand. Wil je gaan historiseren, wat tegen landelijk beleid ingaat, dan zul je dat middels een vergunning moeten regelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Voor mij is monumentaal makelaars taal voor oude meuk. Anders is het gewoon een monument. Wat je daar mee mag ligt aan wie de belanghebbende partij is.
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Beste chevy66, dat is wel een goed punt. Als ik naar het hele raam kijk sluit het metselwerk wel goed aan maar aan de onderkant bij de dorpel is het knutselwerk. Niet alleen bij dit raam maar bij andere ramen hetzelfde. Of dit later is gebeurd of bij de oorspronkelijke bouw kan ik niet meer nagaan. Originele bouwtekeningen zijn er niet, ook niet in het gemeentearchief. Aangezien alle andere ramen ook een houten dorpel hebben, krijgt dit raam ook weer een houten dorpel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Ik kan alleen afgaan op wat ik op een foto zie. Het is heel goed mogelijk dat in het verleden, iemand heeft besloten andere ramen te plaatsen. Mogelijk verkregen van een pand dat verbouwd werd. Er werd vroeger veel hergebruikt. Ze hadden geen geld voor natuurstenen onderslagen en hebben ze van hout gemaakt. Dat is het leuke van oude panden. Je komt vaak een hele geschiedenis tegen, als je ze stript.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.436
393
Dordrecht
Chevy, wat jij vind is in deze niet relevant, de bescherming van Monumuneten en wat je ermee mag is bij wet vastgelegd. Overtreding is op risico van aanschrijving en boete.
Daarvoor moet het wel een officiële status hebben en inderdaad niet op commerciële gronden deze aanduiding hebben gekregen.
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
@Emilio Was het maar zo goed geregeld in Nederland, in de praktijk blijkt dat gemeenten de grootste moeite hebben om te handhaven. Google maar eens op Ronnie van der Putte (https://www.omroepwest.nl/nieuws/32...icke-Wassenaar-staat-bekend-als-krottenkoning). Het ontbreekt aan zowel goede regelgeving als doortastend optreden. Maar ik heb ons oude raampje met liefde opgeknapt en zoveel mogelijk in de oude staat hersteld. Maar dertig jaar lang geen onderhoud plegen overleeft geen enkel houten raam.

Dit is het eindresultaat. Uiteindelijk gekozen voor TifaTix, iets goedkoper en elastischer dan Woodmax.

IMG_20190910_143306_013.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ziet er top uit. Heb je nog schroeven gebruikt? Ik heb ze wel eens vanaf binnen vastgeschroefd en later de schroeven verwijderd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.