Kozijn: Nieuwe maken of bestaande aanpassen?

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
551
177
Haule
Nee de eerste foto is van hetzelfde deel (en metselwerk), het tweede is van het "achterhuis" (ooit de deel) en is inderdaad anders gebouwd. Hetgeen je op de eerste foto ziet is op dezelfde manier opgebouwd als waar het verrotte kozijn inzit. Qua stenen heb ik overigens geen tekort ;)

Maar goed, de vraag is dus, hoe nu verder met het verrotte kozijn. De opening in de binnenmuur uitzagen (gelijk) met de buitenmuur is stap 1 lijkt me.

Wat is de volgende?

Hoe ga ik op met het ontbreken van spouwlatten?
Hoe bevestig ik het nieuwe kozijn in de muur?

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
814
212
Hier noemen ze dat een intrek kozijn. Ik ken het als een renovatie kozijn. Stelstrook in de opening en daartegen monteer je het kozijn.
1784976794925.png

wijn

Actieve deelnemer
11 feb 2016
27
18
Arnhem
studiowijn.nl
Ik gebruik kozijnlijm, vult goed. Ik zou zeker geen bruislijm gebruiken.
Eens. Bruislijm (polyurethaan PU lijm) is , hoewel nog volop verkrijgbaar, een beetje achterhaald inmiddels. Polymeer lijmen zijn minimaal net zo sterk, vullend als je wil, nauwelijks of geen klemtijd en minder ongezond. Ik gebruik frencken c45 of c20.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.576
4.468
Om kozijnen vast te zetten hebben ze, je raad het al, kozijnpluggen. Om nog even op het metselwerk terug te komen. Een steense muur wordt opgebouwd door eerst een rij koppen te leggen, dus dwars op de muur. Je ziet dus de breedte van ongeveer 10 cm van de steen. De volgende laag zijn dan de strekken. Daar liggen de stenen dus in de lengte. Je ziet dus de 21 cm lengte van de steen. Als je alleen strekken ziet die in halfsteens verband zijn gemetseld, weet je al dat de muur halfsteens, dus 10cm dik is. Je hebt geen spouw, dus jekan het kozijn vast zetten, zoals ik in een eerdere reactie al heb aangegeven.

AvdLinden

Post veel
30 apr 2014
814
212
Er zijn zelfs kozijn schroeven. Komt er geen plug aan te pas. Gewoon boren en draaien maar. Wel handig als je in de steen boort en niet in de voeg. Werkt als een malle. Wel even uitvullen want je kozijn is krom voor je het weet. Dus misschien toch een stelstrook. Kun je ook van kunststof maken overigens.
Kunststof planken & balken Ik heb hier al mijn voorzet wanden op staan

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.837
1.190
‘s-Hertogenbosch
Het lijkt op de foto’s of er een spouw is dichtgemetseld met een klampsteen…. Wat zit hier achter? En hoe dik is de totale muur.
Wat zit er boven het kozijn aan de binnenkant, een latei of een rollaag.
Aan het buiten metselwerk te zien is het oorspronkelijke gat links en rechts groter gemaakt en ook boven en onder.
Als je het netjes wil maken, maak je een kozijn op koppenmaat plus voeg, kleiner dan het huidige gat en gebruik de onstane ruimte om je metselwerk netjes aan te sluiten op het kozijn. Mogelijk links en rechts uittanden om weer in verband uit te komen. Vermoedelijk heb je de ruimte om een nette spouwlat aan te brengen met een waterkering.
Om een echt oordeel te kunnen geven moet er iets verder open gemaakt worden.

Groetjes John

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.