Kozijn: Nieuwe maken of bestaande aanpassen?

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.523
4.438
Hoe je plaatst is afhankelijk van de situatie. Ik werk uitsluitend aan oude huizen. Ik meet het kozijn strak in. Dat houd dus in, dat ik bij het plaatsen, de muur en of het kozijn pas maak . Zodat het kozijn strak op de muur aansluit. Aan de binnenkant is er al ruimte als er schuiframen hebben gezeten. Bij iets nieuwere huizen zet ik de zaag in de muur, zodat er ruimte komt voor een strook watervast multiplex. Aan die kant van het kozijn wordt de kalksponning weg gezaagd. Op het kozijn zet ik eerst een strook folie in een rups butyleenkit. Het folie steekt naar de buitenzijde van het kozijn. Dan weer een rups butyleenkit en daarna het multiplex er op. Folie terug vouwen en het kozijn op zijn plek zetten en vastzetten met kozijn ankers of schroeven bij spouwlatten. folie op de muur vastzetten met rups butyleenkit en dunne stucstop. Dan binnenkant stucen tot de multiplex bak. Daarna afwerklijst er op. Wil je een gestucte hoek, dan zet je de folie met een dunne lat in de kalksponning en zet je hem met een stucstop op de muur, aansluitend op je kozijn. DE rest afsnijden en je kan stucen.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.466
244
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn houthobby is ooit begonnen met het repareren van ernstig verrotte kozijn (ook hoeken, maar dat is vrij makkelijk als beginnetje). Maar ook zelf een kozijn maken is niet moeilijk . Hier boven zijn al veel adviezen van deskundige forumleden gegeven.
Plastic komt er bij mij niet in

Heb je overwogen om de profielen bij een lokaal timmerbedrijf te bestellen? Ik heb dat gedaan omdat ik - net als jij - hetzelfde profiel wilde als rest van het huis. Prijs viel me mee maar ik woon in een heel klein dorpje waar iedereen iedereen kent. Soms ""versoepelt dat eea.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.