Koude of rommelige werkplaats (dilemma)

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
En dan nu even een vraag die indirect met de draaibank te maken heeft. Ik heb een werkplaats op zolder waar ik ook met glas in lood bezig ben en ik heb een stenen schuur. Ik ben geneigd de bank in de schuur te zetten naar dat is wel. Koud soms. Op zolder ben ik bang voor de rommel. Die het creëert. Wat zijn jullie ervaringen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Koud is niet erg; mijn draaibanken staan in een onverwarmde schuur die 's-winters tot 4-5 graden afkoelt. Voor de draaibank niet erg, maar er mee werken is wel wat frisjes, dat snap je.
De luchtvochtigheid kan wel een probleem zijn, te nat en dingen gaan roesten. Dat wil je niet. Overiges beslaan bij mij de ramen best wel eens, maar ik zie geen roest.

Wat betreft rommel: ja, houtdraaien genereert rommel. Niet alleen snippers, maar ook stof. Wat dat betreft denk ik, als je niet alleen leeft, dat de sfeer in huis beter blijft met de draaibank in de schuur ;)
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.758
2.604
Gaanderen
Mijn banken staan ook in een onverwarmde schuur. Beetje geisoleerd het vriest er niet.
Ik heb geen problemen met roest. Hoe meer je het gebruikt hoe minder last je van roest hebt. Als het er te koud is blijf ik lekker binnen en doe wat anders.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.441
693
Emst
Draaibank in de schuur, er komt namelijk veel rommel af.
Ik heb ook een houtkachel in de schuur zodat de rommel mooi opgeruimd wordt.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
311
51
Dalfsen.
Ik hoorde van iemand die met een standkachel de werkplaats verwarmt en zo met 1 liter dieselolie de hele dag warmte heeft.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
ik zou natuurlijk ook de zolder als opslag kunnen gebruiken en de schuur als werkplaats. ik merk wel dat ik meer geneigd ben in de schuur te klussen dan op zolder te gaan zitten. wellicht idd het dak ooit isoleren en iets van verwarming erin. gelukkig komt het mooie weer eraan.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.328
194
Gem. Winsum (Groningen)
Uit eigen ervaring: Isoleer je schuur goed, verwarming erin en doe daar AL de houtbewerking en houtopslag etc. Laat alle andere werk (zoals metaal en glasbewerking) mooi binnen op zolder. Een houthobby is veel te stoffig om dat met glas, metaalbewerking of vriendin te kunnen combineren. Geloof me.
Overigens: Dat ook een onverwarmd of met een IR-stralertje verwarmd schuurtje ""best kan"", schijnt alleen voor anderen te gelden en niet voor mij (roest en oncomfortabel).

Succes :)

Klaas
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Bedankt voor alle reacties. Wat een fijn actief forum. Ik ga voor de schuur. Merk ook dat ik veel liever rommel in de schuur dan op zolder en idd het dak wat isoleren en iets van verwarming erin en klaar.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
ik zou natuurlijk ook de zolder als opslag kunnen gebruiken en de schuur als werkplaats. ik merk wel dat ik meer geneigd ben in de schuur te klussen dan op zolder te gaan zitten. wellicht idd het dak ooit isoleren en iets van verwarming erin. gelukkig komt het mooie weer eraan.
Hier heb ik een klein enkelsteens schuurtje waarin ik hobby..
Je keek voorheen rechtstreeks tegen de dakplaten aan.
Tegen de balken heb ik een panlat geslagen.
Daar een mpx plaat tussen gelegd en daarop ligt een 3-4cm plaat piepschuim.

Dat houdt een hele hoop kou/warmte uit de schuur..
Als je de wanden ook isoleert nog meer, maar voor mij is dit voldoende.
De elect. kachel staat dan even een half uur aan, en dan is aangenaam in de winter
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.639
206
48
zwolle
www.masave.nl
Voorheen had ik de werkplaats thuis op zolder. Gaf inderdaad een beetje rommel maar viel eigenlijk best mee als je alles goed opruimt. Echter had ik geen toegang tot een schuurtje. Ik zou misschien het schuurtje isoleren en verwarmen.

En Wim Kluck heeft gelijk. Heb ook in woonkamer wel eens gedraaid hahaha...Ik heb echt de beste vrouw van de wereld
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
362
137
Mijn werkplaats is ook op zolder. was geen andere plek beschikbaar. Bevalt prima.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.006
824
Omgeving Leiden
Zorg dat je niet op de koude vloer staat. Dus een een paar balkjes 44mm op de vloer, daar tussen steenwol of tempex en afdichten met osb of underlayment. Dak ook een beetje isoleren en dat scheelt samen al een jas.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Heb ik nog een vraag. Ik dacht eraan als werkbank zo'n oud stalen bureau met linoleum blad te kopen. Die zijn heel stevig en voor weinig op mp te krijgen. Zou dat wat zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.