Zucht, nogmaals dus, een boor is GEEN frees, bovenstaande tabel doet niet ter zake hier. De snijgeometrie van een boor is niet te vergelijken met die van een bovenfrees, hier gelden dus andere regels voor.
Zucht,Tuoh hoeft niet te reageren, zeker niet met een zuchtEn een antwoord heb ik nog altijd niet gekregen op mijn vraag, dan kan hij beter zwijgen
Een forum bestaat toch om vragen te stellen dacht ik? Maar wie niet antwoorden wil, kan beter zwijgen
Bovendien, is mijn vraag echt zooo complex (om een heel boek te moeten gaan lezen)?Het is maar een vraag over het toerental per stand hé jongens
![]()
Als je potschanieren met bovenfrees wilt "boren" moet je aan zoiets denken: http://www.geerdinkbv.nl/festool/festool-frezen/festool-beslagboor/ !!inderdaad niet verwarren met cilinderkop boren!! Voor de koopjes jagers onder ons: ecotools heeft ook 1 maat in haar assortiment.
Belangrijk is wel dat je de bovenfrees in het x-y vlak fixeert. B.v. middels een mal i.c.m. een kopierring (zoals dit topic startte).
En de max. r.p.m. niet overschrijdt: deze staat gewoon op het product vermeld.
Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat je de spullen moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Neem altijd je eigen en andermans veiligheid in acht. Dit wordt alleen maar belangrijker naarmate de vermogens, snelheden en of krachten toenemen.
Als je daarnaast merkt dat iets niet goed werkt (geluid, zwart verbrand, trillen etc.) moet je simpelweg met de handeling stoppen. Waarschijnlijk doe je iets verkeerd en of onveilig.
E.e.a. checken op het forum, ook al heb je het gelezen of op internet gevonden, kan voor sommigen ook geen kwaad (bovendien: voor stunts op internet en youtube geldt soms: do not try at home). De pro's onder ons moeten dat maar accepteren/respecteren en met geduld de vragen blijven beantwoorden. Verder mag je van de vraagsteller ook een bepaalde attitude verwachten. Zo houden we dit forum leuk.
Als trouwe lezer van dit forum lees ik altijd dat brandvlekken met zagen komen door een botte zaag of klemmen van het blad. (meer wrijving)rarara, waar zit de fout![]()