Kopieerringen voor Festool bovenfrees OF 1010

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
dan vraag ik me af waarom dure cmt frezen te kopen als je bvb. telkens precies dezelfde gaten moet boren, wat maakt dat je er na slijping niets meer mee kan doen?
met wisselmessen werken is wel heel duur, en hoe zit dat met uitlijnen dan?
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Zijn de goedkopere frezen zoals bvb. die van ecotools ook in België te koop?
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Er is voor de OF1010/OF1400 ook een accesoire te koop voor het kopieren van mallen. Dan werk je met een kogellager dat aan de OF1010 wordt gemonteerd met de hoekarm. Dan ben je niet meer afhankelijk van de diameter van de frees, en kan je die dus na opnieuw slijpen blijven gebruiken voor het kopieren.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Wow, superinteressant! Dan moet ik dus gewoon een rechte frees kopen zonder geleidelager? Hopelijk vind ik een filmpje...
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik vraag mij wel af of ik het ook kan gebruiken voor volgende toepassing:
Ik heb een strook rechthoekige multiplex met 2 'ovalen' in (ovaal is rechthoek met op beide uiteinden een halve cirkel), die ik in 3 andere identieke stroken wil kopiëren.
Zijn er geen minimum afmetingen om te kopiëren? En kan ik mijn mal wel boven op de 3 andere stroken leggen, aangezien de geleidelager onder de frees zit. Vermoedelijk moet ik omgekeerd werken? (mal onder de 3 andere stroken(of minder stroken al naargelang hoogte frees))
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, voor deze specifieke toepassing zou ik toch met een gelagerde kantenfrees werken. Je moet ze waarschijnlijk toch per stuk doen en zo'n kantenfrees met lager is veel eenvoudiger qua afstelling.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Inderdaad, denk ik ook... Maar rest mij nog de vraag, een duurdere cmt frees of een goedkope via ecotools. Maar die moet ik weer bestellen... Zijn er in België ergens goedkopere frezen te verkrijgen die interessant kunnen zijn omdat slijpen dan toch geen optie is?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hangt er vanaf wat je uit wilt geven. Een CMT heeft waarschijnlijk beter staal en een langere standtijd van de snedes, ook zal het lager beter zijn van kwaliteit. Ik zou mijzelf de vraag stellen: Is het voor dit ene project, of moet het vaker gebruikt gaan worden? Bij het eerste: EcoTool, bij de tweede: CMT of een ander A merk.
 

blike

Nieuw lid
13 dec 2013
22
0
Inderdaad, denk ik ook... Maar rest mij nog de vraag, een duurdere cmt frees of een goedkope via ecotools. Maar die moet ik weer bestellen... Zijn er in België ergens goedkopere frezen te verkrijgen die interessant kunnen zijn omdat slijpen dan toch geen optie is?

Kemo, van waar ben je? Ik heb deze nog liggen: https://www.ecotools.nl/kantenfrees-38s/ Ongebruikt, als je niet te ver woont en je wil er om komen, mag je ze overkopen. Ik koop me dan wel eens een andere als ze weer op voorraad zijn.
Ik woon in Kieldrecht.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Het is inderdaad om voorlopig even verder te kunnen, zou er momenteel niet teveel geld aan willen uitgeven. Weet alleen niet waar ik best een goedkopere frees kan kopen in België...
Ik heb onlangs een CMT frees gebruikt van 20mm, die in mijn bovenfrees past, gebruikt in berkenmultiplex. Denk dat het deze boor is:
http://www.cmtonline.eu/cmt-cylinderkopboor-met-cylindrische-schacht-20mm-lengte-57mm.html
Al bij de eerste gaten rook het verbrand, heb geboord met hoog toerental nochtans... Wat is de reden?? Is deze frees nu al om zeep, want slijpen wil zeggen minder dan 20mm?
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik ben beginnen frezen met een eerder klein toerental, maar ik ondervond dat dit niet naar behoren werkte. Ik had het gevoel dat het frezen op stand 6 het best werkte.
Op welke stand had ik dan moeten frezen?
Hopelijk is de frees nog niet te bot zodat ik ze kan wegsmijten, ik heb er een 160 gaten mee geboord in berkenmultiplex van 18mm dik...
 

tuoh

Oud hout
Ik ben beginnen frezen met een eerder klein toerental, maar ik ondervond dat dit niet naar behoren werkte. Ik had het gevoel dat het frezen op stand 6 het best werkte.
Op welke stand had ik dan moeten frezen?
Hopelijk is de frees nog niet te bot zodat ik ze kan wegsmijten, ik heb er een 160 gaten mee geboord in berkenmultiplex van 18mm dik...

Je mag beide handjes kussen dat de boor het zolang volgehouden heeft:p Het is een boor en geen frees hé, gaten boren met een 1000r/min gaat een veel langere standtijd geven dan wanneer het ding ronddraait aan 15000r/min. Het type boor is perfect herslijpbaar zonder maatverlies, aan de buitenomtrek word niet geraakt tijdens het herslijper.

Het optimale toerental van deze (HW)boren ligt rond de 3000r/min.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.