Kolomboor

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
niet van wolfcraft helaas. Wabeco heeft volgens mij ook goede boorstandaards, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Ik zie net de FAMAG delta-F serie en die zien er toch wel goed uit. Mag ook wel voor dat prijskaartje xD. Zitten de klemmen er nog niet eens bij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Als je 16 cm diep wil boren kan je beter voor nu een wolfcraft boorkolom met directe tandheugel zoeken en daar een flinke handboormachine in stoppen. De meeste kolomboren in de klasse waar je naar kijkt, boren een cm of 8. Zo'n wolfcraft model met een 6 kantige kolom werkt prima en je kan hem ook makkelijk meenemen op klus.
Ja of een wabeco dan kan je zo 50 cm diep boren (als daar al een boor voor is).
Ik ben buitengewoon tevreden met mijn wabeco. Klein en toch grote uitlading en nauwkeurig heid. Kan ook nog een freesmotor in. En er zijn nog wel wat andere mogelijkheden. (draaibank)
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Ja of een wabeco dan kan je zo 50 cm diep boren (als daar al een boor voor is).
Ik ben buitengewoon tevreden met mijn wabeco. Klein en toch grote uitlading en nauwkeurig heid. Kan ook nog een freesmotor in. En er zijn nog wel wat andere mogelijkheden. (draaibank)
Bedankt @chevy66 en @Wim Kluck voor de Wabeco suggestie. Die zien er zeker interessant uit. Nu nog de juiste kiezen. Welk model heb jij Wim als ik vragen mag?
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Zoals @Chevy suggereert heb ik ook de Wabeco "achterstevoren" gemonteerd en op alu profiel zodat ik ove de rand van de tafel heen kan. De Wabeco is 75 cm hoog en 50 cm "diep"

Nice! En die bevalt goed? Je hebt ze ook in een meter hoog zie ik (BF1244). Maar ook in 50cm en de 75 dan die jij hebt inderdaad. Op de Wabeco site in Duitsland hebben ze goede prijzen. Stuk goedkoper dan in NL. Vooral voor de 500mm BF1242 (263 in NL 180 in DE). Vind het verschil tussen de 1m en 50cm variant wel heel groot. Bijna 130 euro meer en lijkt alleen een langere kolom te zijn zo op uit oog. Gebruik je de volledige lengte vaak?

Zag op YouTube dat je goed op moet letten welke boormachine je erin gebruikt. Sommige boormachines hebben blijkbaar speling op de kop zelf waardoor het resultaat nog niet zuiver is. Hoe is jullie ervaring hiermee en wat gebruiken jullie er in?
 
Laatst bewerkt:

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Als je nieuw gaat kopen, krachtstroom motor nemen. Wel met 1 toerental, en dan een frequentieregelaar aansturen. Kan zelfs met 230 volt, geeft zoveel extra mogelijkheden. Waaronder traploze toerental verstelling, voor en achteruit laten draaien en nog meer mogelijkheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb de 75 cm hoog en 50 cm uitlading. Bij mij zit er een oude protool machine op met een laag toerental. 15 jaar oud maar ik ben hem vorig jaar pas gaan gebruiken. Als ik je een tip mag geven neem er dan een ster handel met 3 knoppen bij. Dat werkt veel fijner. Om de diepte van het werkstuk in te stellen (dus niet de boordiepte) moet je niet vergeten om de bouten vast te draaien. Dat maakt echt uit. Daar zijn ook handels voor te krijgen. Bedenk wel dat deze boorkolommen minder geschikt zijn om staal te boren. Omdat je dan veel meer druk moet geven geeft dat dan een minder nauwkeurig resultaat. Ik hoef bijna nooit nauwkeurig werk in metaal te doen dus voor mij geen probleem.
Knotwilg geeft de beter merken al aan. Ik heb er ook naar gekeken en mijn oog viel op de metabo BEV-1300. let wel op de prijs ( kijk op idealo.de) dat kan veel schelen. Toen realiseerde ik met dat ik nog een oude nieuwe had liggen. Die geprobeerd en ik zie nog geen aanleiding om een andere te halen. Ik heb er wel een houten boortafel bijgemaakt
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Ik heb de 75 cm hoog en 50 cm uitlading. Bij mij zit er een oude protool machine op met een laag toerental. 15 jaar oud maar ik ben hem vorig jaar pas gaan gebruiken. Als ik je een tip mag geven neem er dan een ster handel met 3 knoppen bij. Dat werkt veel fijner. Om de diepte van het werkstuk in te stellen (dus niet de boordiepte) moet je niet vergeten om de bouten vast te draaien. Dat maakt echt uit. Daar zijn ook handels voor te krijgen. Bedenk wel dat deze boorkolommen minder geschikt zijn om staal te boren. Omdat je dan veel meer druk moet geven geeft dat dan een minder nauwkeurig resultaat. Ik hoef bijna nooit nauwkeurig werk in metaal te doen dus voor mij geen probleem.
Knotwilg geeft de beter merken al aan. Ik heb er ook naar gekeken en mijn oog viel op de metabo BEV-1300. let wel op de prijs ( kijk op idealo.de) dat kan veel schelen. Toen realiseerde ik met dat ik nog een oude nieuwe had liggen. Die geprobeerd en ik zie nog geen aanleiding om een andere te halen. Ik heb er wel een houten boortafel bijgemaakt
Bedankt Wim! Dan gaat die 3 knoppen bediening zeker mee in de bestelling. Die Metabo is zeker interessant. Op Bol staat ook de SBEV-1300 2 en die heeft een prima prijs. Nu vraag ik mij af wat het verschil is met de BEV - 1300 2? Op de NL site staat de BEV op de .com de SBEV. Dat lijkt mij het enige verschil. Vermogen, koppel, rpm, boorcapaciteit alles is verder hetzelfde.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ja een beetje duits helpt bij de type aanduidingen van de duitse merken. Sb is slagbohrmachine . Als je hem alleen voor de kolomboor gebruikt zo ik de BEV nemen. Volgens mij ook nog leverbaar in een 800 watt versie.
Ik dacht dat het klopmechanisme de machine langer maakt. Ik vraag me ook af waarvoor je 1300 watt nodig hebt. Ik dacht dat fein in hun standaard machines (zonder klop) niet verder gaat als 500 w. Ja die dingen die ze ook voor diamantzagen gebruiken hebben wel vermogen nodig.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Voor hout kijk ik eigelijk alleen naar het koppel en de snelheid, met name voor het gebruik van grote diameter (slangen) boren. Maar heel erg van belang is het allemaal niet als je geen vakwerkhuizen oid bouwt.
Hmm maar met klopfunctie (SBEV) is de boor dus goedkoper dan zonder (BEV)? Je kan toch ook gewoon het kloppen uitschakelen op zo'n machine?

Ga zeker even de 800w overwegen. Vond het ook al opvallend dat de Duss die een stuk duurder is maar een vermogen heeft van 550w. Klinkt alsof die veel efficienter functioneren oid.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Oke het wordt de BF1243 met de ster handel met 3 knoppen en de metabo BE 850-2 boormachine.

Is het nog verstandig om een klem mee te bestellen zoals op de foto? Ben sowieso van plan om ook zelf iets van een tafeltje te maken waar ik hoge objecten tegenaan kan klemmen. Maar deze klem zit met bouten vast dus niet echt makkelijk weghalen. Denk dat ik zelf wel iets maak met een paar MFT gaten en klemmen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240316-083256_Chrome.jpg
    Screenshot_20240316-083256_Chrome.jpg
    44 KB · Weergaven: 3

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Een machineklem is erg makkelijk om er bij te hebben. Voor veel werk hoef je hem niet vast te zetten, maar kan je hem gewoon met de hand tegen houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.