Kolomboor

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goedemiddag,

Aangezien ik een kolomboor wil kopen en hier altijd goed advies krijg dacht ik even te checken hoe jullie tegen een en ander aankijken. Ik heb op het oog:

- contimac ch16 (500,- tafelmodel)
- contimac ch18f (800,- vloermodel)

Heel eerlijk heb ik er vrij weinig echt onderzoek naar gedaan maar las dat deze machines een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Helaas heb ik momenteel vrij weinig ruimte voor een kolomboor maar heb wat werkzaamheden liggen waar ik er 1 goed voor kan gebruiken. Ik hoop snel een ruimte te kunnen gaan huren waar ik een vaste opstelling kan gaan gebruiken.

Nu heb ik een paar vragen:

- hebben jullie ervaring met deze machines?
- zijn er alternatieven die ik zeker eens zou moeten bekijken?
- ga ik er spijt van hebben als ik voor een tafelmodel ga?

Ben benieuwd of jullie mij hier mee kunnen helpen.

Alvast bedankt.


Niels
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Geen ervaring met contimac, maar wel wat met een kolomboormachine.
Ik zag dat de verstelling van de boortafel van de ch 18 met een zwengel gebeurt. Dat is handig. De ch16 heeft dat niet dacht ik op een plaatje te zien en dat is dus minder handig.
Als je de hoogte niet nodig hebt, omdat je lange of hoge objecten onder je boorkop moet zetten, dan is een tafelmodel prima. Kan je later op een kastje met wieltjes zetten. Dan heb je én een goede werkhoogte en opbergruimte onder de machine.
Huvema kwam als alternatief merk bij me op. Én er zal wel geopperd worden iets tweedehands aan te schaffen :)

Oh, zet even de regio/ provincie in je profiel, misschien hebben houtwormen of ijzervreters bij jou in de buurt er wel eentje over.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Kijk dat is een mooi advies mbt die zwengel. Zoiets zou ik dus echt niet bij stil hebben gestaan. Tweedehands kan, maar ex BTW en met investeringsaftrek etc koop ik m waarschijnlijk net zo duur nieuw. De optie voor hoge objecten lijkt me fijn. Niet dat ik dat nu nodig heb maar altijd goed om de optie te hebben ipv straks te denken 'had ik maar'. Kan altijd een meubeltje maken voor onder een vloermodel zodat ik ook nog opbergruimte heb en dat verwijderen wanneer ik de capaciteit nodig heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Wij hebben een contimac ch16n staan. Die heeft links een vergrendeling en aan de rechterkant zit een zwengel voor de hoogte instelling


Screenshot_20240314_185300_Gallery.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Wat wil je gaan boren? En als je krachtstroom hebt, koop dan een machine op krachtstroom. Voor die 900 euro ex btw kan je al een aardige gebruikte echte boormachine kopen. Maar als je die capaciteit niet nodig hebt neemt zo'n machine vooral extra plaats in je werkplaats in.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik heb een Contimac (CH10 als ik me niet vergis). Wordt niet intensief gebruikt, maar doet wat het belooft. Ik heb wel het onhandige hendeltje vervangen door een niet al te groot draaiwiel, een multiplex-plaatje op het plateau bevestigd (want dat is onhandig klein en niet zo fijn voor boortjes - bedoeld dus voor metaaljongens), de zogeheten beschermingsconstructie eraf gehaald & een Festool Centrotec-adaptertje in de boorkop gezet. Met een goedkoop Ikea-klemlampje erop heb ik prima werklicht voor precies boren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Nu ik de foto zag van de ch 16 n machine, moet ik wat zeggen over het spanmechanisme van de riemen.
Die riemen span je door de motor naar achter te duwen en dan een borgknop aan te draaien.
Veel machines hebben zoiets , maar ik vind het een knullig ontwerp. Hoe weet ik niet, maar er is vast wel wat beters wordrn bedacht.
Dan ook nog iets over de diepteaanslag. Die zit zo te zien bij de ch16 n op de as van de hendels. Dat vind ik makkelijk.
Er zijn ook diepteaanslagen in de vorm van een verticaal draadeind dat aan de spindel is bevestigd. De boordiepte instellen doe je dan met een moer die ergens tegenaan loopt. Dat vind ik onhandig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Wat wil je gaan boren? En als je krachtstroom hebt, koop dan een machine op krachtstroom. Voor die 900 euro ex btw kan je al een aardige gebruikte echte boormachine kopen. Maar als je die capaciteit niet nodig hebt neemt zo'n machine vooral extra plaats in je werkplaats in.
Krachtstroom ben ik bang dat lastig gaat worden. Sowieso zijn al mijn machines tot nu toe gewoon op 230V. Zou graag in de toekomst wel kijken of ik daar naar toe kan maar zover ben ik nu nog niet. Ik kom zelf uit de bank wereld maar ben na een burnout en een hele hoop reizen rond de wereld een paar jaar geleden een klusbedrijf begonnen. Werk het liefste met hout en zou het heel gaaf vinden daar meer mee te gaan doen. Zie regelmatig filmpjes op YouTube voorbij komen waarin ze tafels of snijplanken bijvoorbeeld maken en dat is mooi om te zien. Of dat hobby matig wordt of bedrijfsmatig moet ik maar zien. Nu regelmatig aanvragen van klanten voor inbouwmeubels bijvoorbeeld maar daar zal ik echt een praktische ruimte voor nodig hebben om dat te maken.

Enfin, mbt de kolomboor: wat ik voor nu er bijv. graag mee zou doen is het boren van gaten in planken die op blinde dragers worden opgehangen. Die moeten 16cm diep en loodrecht worden. Dan is er nog de regelmatige toepassing voor het maken van een jig oid maar verder zie ik mezelf er niet super veel gebruik van maken. Ik koop wel graag goed gereedschap voor liever iets meer dan goedkope troep. Aan de andere kant hoeft het ook geen super deluxe apparaat te zijn als ik het niet heel veel gebruik.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik vindt de aanslag met een draadeind prima werken, mits hij van een degelijk ontwerp is. Bij mijn kleinste boorkolom was het draadeind gevat in een stuk plastic, dat na verloop van tijd ook nog af brak. Daar heb je niet zo veel aan. Maar bij de grotere machines is het gewoon een gladde stang met maatstreepjes, waar een bus over schuift, die je met een knopje vast zet. Dat werkt snel en omdat het aan de voorkant van de machine zit, kan je goed zien hoe ver je bent.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je 16 cm diep wil boren kan je beter voor nu een wolfcraft boorkolom met directe tandheugel zoeken en daar een flinke handboormachine in stoppen. De meeste kolomboren in de klasse waar je naar kijkt, boren een cm of 8. Zo'n wolfcraft model met een 6 kantige kolom werkt prima en je kan hem ook makkelijk meenemen op klus.
 

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Als je 16 cm diep wil boren kan je beter voor nu een wolfcraft boorkolom met directe tandheugel zoeken en daar een flinke handboormachine in stoppen. De meeste kolomboren in de klasse waar je naar kijkt, boren een cm of 8. Zo'n wolfcraft model met een 6 kantige kolom werkt prima en je kan hem ook makkelijk meenemen op klus.
Ah denk dat je deze bedoelt ipv die ik net stuurde?

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je moet de ouderwetse uitvoering van die eerste hebben. Die heeft een 6 kantige stalen kolom. Kan je gewoon voor een paar euro van marktplaats plukken. Als je meer hoogte nodig hebt, draai je bij de voetplaat de inbusbout los en zet je de kolom er 180 graden gedraaid weer in. Zo kan je de machine over de rand van je werkbank plaatsen en heb je er weer 85 cm hoogte bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
En 16 cm diep vereist flinke boren.. Daar kan je overigens wel omheen werken en dat is door de tafel iedere keer omhoog te draaien nadat je het einde van de slag bereikt hebt. Zo heb ik wel eens 25 cm geboord. Met dit soort afstanden is het wel zaak eerst proeven te doen met je opstelling voordat je het voor het echie gaat doen.

Ik heb overigens een HBM vloerstaander, maar ik heb de ruimte ook. Nu heb ik het vermogen niet echt nodig, maar ik gebruik de kolombeoor echt veel vaker dan ik sommige mensen hoor zeggen. Zeker in platte zaken pak eerder de kolomboor dan een handboor, omdat ik er dan zeker ben dat het haaks gaat en ik niet hoef op te letten..
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14

Daar doet hij het ook met een kolomboor inderdaad maar dat is wel een hoop werk zeg. Ik moet 24 gaten boren xD

En ik maar denken dat dat zo gebeurd was haha. Ik ga er nog eens even over nadenken hoe ik het ga doen.

Bedankt voor je uitleg @chevy66 . Je zou zeggen dat daar ook wel modernere varianten van zijn die goed werken toch? Kan aan mij liggen maar als ik die zo op marktplaats zie, en zeker icm mijn (beperkte) ervaring met ander Wolfcraft gereedschap, ik toch een beetje huiverig ben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
niet van wolfcraft helaas. Wabeco heeft volgens mij ook goede boorstandaards, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.