Kolomboor upgrade

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb een Optimum B17Pro kolomboor (enkelfase 500W)

Prima ding, op zich, maar 3 problemen:

1 die riem verplaatsen doe ik echt nooit. Ligt aan mij ik weet het, ik heb ook all-season banden onder mijn auto omdat ik nooit zin heb banden te wisselen voor de winter/zomer
2 als je op stop drukt, staat hij zo snel stil dat altijd de boorkop zichzelf losdraait. (zware boorkop, vliegwiel principe)
3 Hij heeft genoeg kracht voor bijna alles.. bijna alles. Mijn accutol is gewoon sterker

Er hangt een flinke motor onder de machine.

Nu heb ik voor mij liggen een hobby Brushless motor. Formaat van een D-Cell batterij. En de kracht in moderne brushless motor is echt gigantisch,
Dit kleine motortje levert op het zelfde toerental als die grote 500W van mijn kolomboor maar liefst 2,2 maal de torque.

En brushless motoren die even groot zijn als de motor van mijn kolomboor? Die kunnen je elektrische auto voorzien.

Ook een voordeel, het toerental is heel makkelijk te regelen met een pwm signaaltje van bijvoorbeeld een arduino.

Kortom, brushless is de toekomst en ik zit eraan te denken mijn kolomboor te voorzien van een kleine brushless motor.
Dan is het toerental erg makkelijk te regelen, en ik kan hem ook langzaam laten stoppen. Of snel als je op de noodknop drukt.

Gaat dit verhaal nog ergens heen?
Ja mijn vraag is of er forumleden zijn die ook met die idee rondlopen en of we samen de ideeen wat kunnen uitwerken.
Ik heb twee 3D printers, kennis van 3D software, van electro, microcontrollers en lassen / houtbewerken.
misschien iemand anders een CNC machine voor wat metaal snijden, misschien kan een ander nieuwe poelies verzinnen.

De kans is er dat het totaal mislukt, maar voorlopig heeft mijn 18V Makita boormachine meer kracht dan mijn 230V kolomboor, dus er is zeker potentie.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Dat motortje draait op een heel hoog toerental, wat gereduceerd wordt met een tandwielkast. Een goede indicatie voor het koppel van een motor is de dikte van de uitgaande as.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
904
199
Je accutol gooit er dan ook heel wat ampères door zijn motor. Als je deze intensief gebruikt zal je merken dat oververhitting en de bijbehorende achteruitgang van je magneten en zelfs delaminatie daar ook bij horen. Ja, een brushless motor is efficiënt. Maar een brushless motor is geen wondermiddel. Massa is nodig om de kortstondige pieken op te vangen, en oppervlakte is nodig om de warmte over een langere periode af te voeren. In een Tesla zit echt geen motor ter grootte van de boormachine.

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Het zoeken van een geschikte motor is inderdaad belangrijk,

Dit soort brushless motoren hebben een Kv aanduiding, dat is niet kilovolt, maar het toerental per volt.

Koelen is ook een puntje, normaal worden deze motoren gebruikt in drones, en zorgen de propellers voor koeling.
Maar een boorsessie met mn kolomboor duurt nooit lang, er zal toch airflow gemaakt moeten worden

Tesla, daar noem je er ook wel meteen eentje.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.406
220
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb een Optimum B17Pro kolomboor (enkelfase 500W)

Nu heb ik voor mij liggen een hobby Brushless motor. Formaat van een D-Cell batterij. En de kracht in moderne brushless motor is echt gigantisch,
Dit kleine motortje levert op het zelfde toerental als die grote 500W van mijn kolomboor maar liefst 2,2 maal de torque.

.
.

Ik weet van deze motoren niet meer dan dat ze geen borstels hebben :). Maar zeker is dat ALS deze getallen kloppen je motortje ter grootte van een D-cell een (opgenomen) vermogen heeft van 1100 watt (koppel x toerental = vermogen). Een aanzienlijk deel zal omgezet worden in warmte.
Een D-celbatterij is 60 mm lang en rond ongeveer 34 mm. Met dat oppervlak moet je dus een paar honderd watt aan warmte afvoeren. Dat betekent dat je in elk geval veel zorg en electrische energie moet besteden aan de koeling. Bovendien geloof ik er niks van dat je op het as(je) van deze motor een koppel hebt van 2,2 keer het koppel van je huidig motor. Stel dat je borstelloos motortje een vermogen van 1100 watt heeft dan biedt hij dat aan met een heel hoog toerenrtal en navenant laagkoppel. Er klopt dus iets niet of ik begrijp er geen snars van

mvg
Klaas

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
226
28
Twente
Ik zou eerder gaan voor een 3-fase motor met een frequentieregelaar zodat je 'm met enkelfase kunt voeden.
Kun je uitlooptijd instellen, en ook hoe snel deze op toeren komt. En als je veel aan metaalbewerking doet kun je er ook een tapmodus op maken.
Of je moet er een flinke DC motor op gaan zetten met een regelaar, maar dat wordt al snel heel veel duurder verwacht ik.

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
.

Ik weet van deze motoren niet meer dan dat ze geen borstels hebben :). Maar zeker is dat ALS deze getallen kloppen je motortje ter grootte van een D-cell een (opgenomen) vermogen heeft van 1100 watt (koppel x toerental = vermogen). Een aanzienlijk deel zal omgezet worden in warmte.
Een D-celbatterij is 60 mm lang en rond ongeveer 34 mm. Met dat oppervlak moet je dus een paar honderd watt aan warmte afvoeren. Dat betekent dat je in elk geval veel zorg en electrische energie moet besteden aan de koeling. Bovendien geloof ik er niks van dat je op het as(je) van deze motor een koppel hebt van 2,2 keer het koppel van je huidig motor. Stel dat je borstelloos motortje een vermogen van 1100 watt heeft dan biedt hij dat aan met een heel hoog toerenrtal en navenant laagkoppel. Er klopt dus iets niet of ik begrijp er geen snars van

mvg
Klaas

Deze kleine motor heeft inderdaad een te kleine as, maar 3mm dat gaat snel voor ellende zorgen. De motor die het gaat worden zal minimaal een 8mm as moeten hebben

Er zijn ook motoren met een laag toerental en een hoge koppel, die zie je veel op elektrische steps / fietsen / skateboards.
Toerental bepaal je met het voltage, de motorregelaar zal vervolgens de amperes verhogen tot het juiste toerental is gehaald. En dat kunnen er zomaar 120A of meer zijn

Een brushless motor is eigenlijk ook een 3-fase motor, maar dan zonder borstels. dat geeft wat voordelen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Ik denk dat je wat elementaire dingen vergeet. Een motor van een fiets wordt gevoed door een accupakket dat meer kost dan je hele boormachine. Als je de zelfde stroom wil voeden met een trafo en een gelijkrichter gaat dat niet echt goedkoper worden. Wat infinity voorstelt lijkt mij ook de mooiste oplossing. 3 fase tor van marktplaats, frequentieregelaar er achter en je kan het toerental regelen. Als je motor bij uitzetten te abrupt stopt, kan je even het printplaatje in je boor opzoeken. Daarop zit een potmeter voor de remfunctie. Je kan even proberen of je die wat beter kan afstellen. Mijn eigen ervaring met deze printjes voor enkelfase is, dat ze absoluut ruk zijn en dat een machine beter werkt zonder. Een boormachine met snaaraandrijving loopt niet heel lang na.

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik weet wat er nodig is,
Een goede motor, een goede ESC en een goede voeding zullen zeker niet goedkoop gaan worden, maar dat was mijn doel ook niet.

En inderdaad, een 3 fase motor met frequentieregelaar is het slimste idee.
Nog slimmer is als ik gewoon die riem af en toe verplaats :)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
Dat verplaatsen van de riem doe ik ook nooit. Alles gaat op de langzaamste stand. Voor kleinere boortjes pak ik een kleinere boorkolom. Die loopt op zijn langzaamste stand harder. En ik denk niet dat ik begrepen heb wat dan eigenlijk je doel is.

Rene Holbrugge

Nieuw lid
10 feb 2018
17
0
Hallo Sang.

ik heb ook een paar jaar geleden de Optimum B17pro gekocht en heb hetzelfde probleem met de boorkop. Zodra je stopt draait de boorkop zichzelf los en komt het boortje eruit. Met een Forstner boor heeft dat al tot schade aan werkstukken geleid. De leverancier zei dat schoonmaken de oplossing is maar dat helpt nauwelijks. Ik zit daarom te denken de boorkop te vervangen door een wat kleiner, lichter model met een tandkrans (met een sleutel dus).
Heb jij, of iemand anders, de ervaring dat dit beter gaat? Zit zelf te denken aan een boorkop van Röhm, alleen neemt die maximaal boortjes van 10mm op. Voor mij wel genoeg meestal.

groet, René

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Dat is ook een oplossing, maar dan ben je de machine eigenlijk aan het 'downgraden'

Ik denk dat het probleem ook op te lossen is door de machine langzamer te laten uitlopen.
en in mijn geval ga ik voor de lastige, dure maar leuke weg van de koolborstelloze motor,

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.936
3.513
De goedkoopste borstelloze Dc motor met een toerental wat bruikbaar is in je boorkolom, die ik kon vinden was 1600 dollar. En dat was zonder voeding en zonder regelaar. Dus ik ben benieuwd hoe je je plan gaat uitvoeren.

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Dat verplaatsen van de riem doe ik ook nooit. Alles gaat op de langzaamste stand. Voor kleinere boortjes pak ik een kleinere boorkolom. Die loopt op zijn langzaamste stand harder. En ik denk niet dat ik begrepen heb wat dan eigenlijk je doel is.

Zo doe ik dat hier ook, Kleine kolomboor 3 fase VSF daar zit een boorkop op. staat gewoon op de laagste stand , Grote een oude 3 fase Flott Heeft een MC 4 opname staat ook op de laagste snelheid . Ben veel te lui om steeds boortjes te wisselen, als ik veel moet doen dan doe ik zelfs het centerboren op de freesbank. dan hoef ik helemaal niets te wisselen.

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
226
28
Twente
Je zou de boorkop vast kunnen zetten met loctite, maar hij hoort gewoon niet los te komen eigenlijk.
Zit er geen gat voor een linkse draad bout in de as.

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Met los draaien bedoelen we dat hij zich open draait, zodat het boortje eruit valt.
De boorkop is een flink zware jongen en door het vliegwiel principe zeg maar, blijft hij doordraaien terwijl de as afremt, en dus zichzelf open draait.
Maakt niet uit hoe stevig je hem dichtdraait.

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
374
32
Geldrop
Even los van je upgrade.
En als je de schroefdraad voorziet van borg loctite (blauw spul), werkt dit ook niet? Of anders de rode variant, dan lijm je ze vast. Je krijgt 'm wel uit door te verhitten.
Overigens Loctite is niet goedkoop.

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
374
32
Geldrop
Oeps, ik las niet goed. Ik dacht dat de boorkop door massa traagheid uit de spindel draaide. Maar het is de de boor.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.