Kolomboor upgrade

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
Ik heb in China een frequentieregelaar gekocht voor iets van 80 euro (Single phase > single phase) en daar heb ik de nodige snoeren en stekkers aan gemaakt. Dus portable gemaakt.
In eerste instantie was hij alleen voor mijn Hegner figuurzaagmachine. (die had ik gebruikt gekocht en had alleen een aan/uit schakelaar)
Maar het werkt ook op de kolomboormachine en op mijn metaaldraaibank. OK, en als ik dan een keer écht kracht nodig heb, dan verleg ik een riempje.
Ik wilde de link van mijn inverter erbij doen, maar die is uitverkocht. Je moet maar zelf even zoeken. Wel opletten dat je ook single phase OUTPUT hebt!
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.379
833
70
Veldhoven
Dat lijkt mij problemen geven met je aanloopcondensator?
Nee hoor, werkt flitsend, echt. Kijk, je moet bij een laag toerental wel altijd de motortemperatuur in de gaten houden, cq niet te lang er mee draaien op laag toeren. want de koelventilator op de motor draait dan ook langzaam. Daarom hebben op mijn vroegere werk (Scheepsmachinekamers en elektriciteitscentrales) alle frequentie geregelde motoren aparte koelventilatoren.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik had ooit een vraag gesteld over draaibank met frequentie regelaar. Gaat weliswaar over draaibank, maar voor het zelfde geldt is het een boorkolom.
Bij onze forumlink staat ook een adres naar marktplaats voor aanschaf van frequentie regelaar.

https://www.woodworking.nl/showthre...verleggen/page2&highlight=frequentie+regelaar

Die Wabeco boorstaander heb ik ook en ben erg tevreden over. Daarvoor moet je ook een goede boormachine hebben, om nauwkeurig mee te kunnen werken. Ik heb 'm gekocht omdat ik niet veel ruimte heb in de schuurtje, en alle electrisch gereedschap naar binnen moet i.v.m. vocht en vorst.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Omdat het brushless motor gebeuren wel een langdurig project zal worden, ben ik ook even in de voorgestelde opties gedoken
(een 3-fase inductiemotor heeft ook geen koolborstels maar laten we het niet te ingewikkeld maken)

De in het forumtopic beschreven 1-fase frequentieregelaar is als ik het goed bekijk eigenlijk een 3-fase. Waarbij de motor tussen L1 en L2 zit, de regelaar zal een storing melding doen maar die kan je uitzetten in de software. ideaal is het niet, omdat die condensator er nog steeds tussen zit. Je zou het beste de condensator buiten de frequentieregelaar om aansluiten, maar dat kan bij mijn motor niet.
En voor 150 euro heb je een orginele siemens 3-fase regelaar, die zou ik dan toch liever gebruiken

echte enkel fase frequentieregelaars zijn twee keer zo duur, dan zou een 3fase motor met 3 fase frequentieregelaar een slim idee zijn

Dus even stiekem aan het kijken voor een 3fase motor, kom ik erachter dat de motor die er nu onder hangt een niet bestaande bouwmaat heeft.
Je hangt er dus niet zomaar even een ander onder.

De afmetingen van de voet zijn 74mm parallel aan de as, en 125mm haaks op de as.

Maat 80 zou dan in de buurt komen, en dan moet er een andere bevestigingsplaat op gelast worden


De optie om voor een boorstandaard te gaan zie ik niet zo zitten, de kolomboor die ik heb is echt een mooie machine die zeer weinig afwijking in de boorkop heeft en ben er erg tevreden over. Op die paar puntjes na
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
De belangrijkste waarde is je as maat. Twee stukjes flamco rail en 4 bijbehorende platte moeren lossen het voetplaatprobleem op.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Schiet me opeens te binnen dat dit ook handig is te vermelden, mocht iemand er aan zitten te denken zijn 3 fase motor (230/400) via een 1fase naar 3 fase frequentieomvormer aan te sluiten:

Normaal sluit je zo'n motor aan in ster, maar op een 1-naar-3 fase omvormer moet je de motor in driehoek aansluiten.
Bij een 3-naar-3 fase omvormer moet hij wel in ster.
En niet vergeten de motor terug te zetten in ster als je hem 'gewoon' aansluit op een krachstroom aansluiting
(in de meeste Nederlandse gevallen, Belgie heeft een hoop uitzonderingen)

Verder nog geen updates, binnenkort 3-fase motor bestellen.
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Al eens gedacht aan een motor uit een loopband de zogenaamde treatmill motor?
Ook een DC motor op 180 V gaan tot 6000 RPM
Zelf heb ik recent een spindel gemaakt van goedkope een Chinese Er20 as en een 1.5 HP treatmill moter, die werkt heel mooi. Is bv aan te sturen via Mach3 of Uccnc

Handelaren die toeleveren aan de fittness wereld hebben ze ze ook vaak gebruikte mooren betaal baar liggen.

Op Youtube zie je er veel filmpjes over

Hier vind ook nuttige infomatie. Je hebt ze in allerlei vermogens (ik heb er één liggen met 3PK ) en
zijn vaak heel betaalbaar soms liggen ze op de vaalt, de afgedankt loopbanden,
Je sloopt ze er inclusief een driver zo uit . de driver zijn vaak met een 0-10 V regeling aan te sturen
en ander met een chinese 220 regelaar en een gelijkrichter + condensator.
Ook kan je ze als een servo aansturen ( met een pulsgever )

https://www.instructables.com/id/Use-a-Treadmill-DC-Drive-Motor-and-PWM-Speed-Contr/

https://www.instructables.com/id/Replacing-a-Wood-Lathe-Motor-With-a-Treadmill-Moto/

https://www.youtube.com/results?search_query=treatmil+motor

https://www.youtube.com/watch?v=YHpue7DhT_o
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.