'Knoeien met lijm bij het leven' story of my life

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Een meubel maken is één ding, maar het in elkaar lijmen zonder al te veel te knoeien en dikke lijmnaden in het zicht is deel twee.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar ik heb de ideale manier nog niet ontdekt. Het blijft tobben:

:( Lijmresten gelijk wegpoetsen met vochtige doek met water: absoluut niet, vlekken en naderhand problemen met afwerking vernis of olie.

:( Te lijmen naden rondom afplakken met schilderstape; tijdsintensief, bovendien kan je niet overal plakken ivm. lijmklemmen/klosjes. Lijm kruipt onder schilderstape.

:( Geen zorgen maken en naderhand schuren; tijdsintensief en ik heb alles niet voor niks zo mooi vlak geschaafd. Als ik dan naderhand toch nog moet gaan schuren....

:? Geen zorgen maken en naderhand wegsteken met beitel; zou kunnen, maar ik krijg uitbreeksel en beschadig de boel 9 vd. 10 keer.

Wat voor techniek passen jullie medehoutbewerkers toe en waarom?
 

Epistaxis

Actieve deelnemer
24 jan 2009
43
0
verlijmen en na een halfuurtje het overtollige aan lijm wegschrapen. Niet overdrijven met de lijm helpt natuurlijk ook....
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De tip van Steven kende ik ook nog niet.

Wat ik wel eens doe bij doosjes is het hout al met olie behandelen. De overtollige lijm trekt dan niet in het hout en laat zich makkelijk wegsteken/schrapen omdat het slecht op de olie afwerking hecht. Lichtjes opschuren met fijne korrel en verder afwerken met olie en/of was.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gewoon na een halfuurtje met een plamuurmes oid wegsteken. Dan is het iets uitgedroogd maar nog niet zo hard dat het er niet meer af te krijgen is.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Steven Gauwberg zei:
Gepast lijm leren aanbrengen is al heel belangrijk natuurlijk.

Wat ik ook durf te doen, is beide zijden inlijmen, en dan de lijm even laten intrekken in het hout, dan perst er ook minder uit en heb je een heel stevige verlijming.

Verder kan je ook nog dit doen:

http://woodgears.ca/shop-tricks/glue_cleanup.html

Er staan nog veel handige tips en heel leuke projecten op die site.

Succes!

Idd gepast lijm aanbrengen :)
Bij ons zeggen ze, als wat eruit komt lijmt niet :p

mvg,

Bert
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Gepast lijm aanbrengen,

Op yt kwam ik een filmpje tegen waar de persoon in kwestie de lijm met een kwast aanbacht.
het lijkt heel erg weinig maar na het zelf te hebben geprobeerd bleek het meer dan voldoende te zijn. Het hout hoeft niet "wit" van de lijm te zijn. Ik heb soms met de kwast nog teveel en komt het uit de verbinding. de tip om het dan solide te laten worden en dan wegsteken met een beitel is dan perfect. let wel, ik zou een beitel nemen die je alleen daar voor gebruikt gezien het altijd lijmresten achter kan laten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat voor lijm gebruik je? Want die problemen bij het wegvegen herken ik van PU lijm (bruislijm) maar niet van de witte houtlijm. Als het meubels voor binnen zijn kan je overwegen een "normale" witte houtlijm te gebruiken, volgens mij is die wel redelijk straffeloos weg te vegen met een natte lap.
 

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Ik doe meestal met vochtige doek de lijm wegvegen zodra het gelijmd is.
Jon Peters doet dit ook, en lukt bij mij ook goed.
Wat Matthias doet met zaagsel lukt ook goed. Is maar wat je voor handen hebt.

Wegschrapen ben ik niet zo voor te vinden. Ik ben meestal niet secuur genoeg en beschadig dan het werkstuk. :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.