Knieschot opslag ventileren

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
650
310
Ons huis heeft op zolder, onder het schuine dak, een ruime opslag, in feite een hoog knieschot. Er ontbreekt alleen ventilatie en die wil ik nu gaan aanbrengen. Om te beginnen wil ik roosters/openingen voor natuurlijke ventilatie maken, en als dat niet voldoende blijkt kan ik altijd nog een ventilator plaatsen.

De vraag is: wat is de meest strategische plek voor de aan- en afvoer?
Normaal gezien wordt de aanvoer laag gepositioneerd en de afvoer hoog. De luchtstroom op zolder gaat van het kiepraam onder de deur door naar het dakraam in de naastgelegen kamer naar buiten. Beide ramen staan permanent op de ventilatiestand. Een laag gepositioneerd rooster aan de kant van het kiepraam raam is onlogisch omdat de aanvoer van de ruimte veel hoger zit. Onderin die hoek is een stagnante zone.
Zou omdraaien hier zinnig zijn? Aan de raamkant een rooster ter hoogte van het kiepraam als aanvoer en bij de deur een lage opening voor afvoer middels een spleet onder de deur of een rooster in de deur.
Ter illustratie heb ik een foto en plattegrond van de situatie bijgevoegd.

1789547434507.png
1789547523129.jpeg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
646
313
Almen aan zee
Volgens mij moet je afvoer wel hoog zitten, dan ontstaat er een natuurlijke trek.

De warme lucht in het huis stijgt op, en als er bovenin een opening is waardoor die lucht naar buiten kan,
wordt daardoor naar boven de richting van de luchtstroom.
Met een opening onder wordt dan vanonder vanzelf lucht aangezogen.

Staat m.i. los van wat de luchstroom is op je zolder van kiepraam naar dakraam.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
650
310
De simpelste gedachte blijkt toch weer de kloppende. Ik dacht onnodig moeilijk om mee te liften met de luchtstroom over de overloop.

Maar volgens dit principe - één rooster laag, één rooster hoog, en de luchstroom gaat altijd van laag naar hoog - maakt het dus niet uit aan welke kant ik het hoge en lage rooster plaats.
Ofwel, een laag (plint)rooster in de deur en een hoog rooster in de hoek bij het raam zouden dan ook werken? Dat is esthetisch fraaier en maakt de inrichting ook veel makkelijker. De roosters perfect diagonaal plaatsen gaat helaas niet, tenzij ik een gat in het dak of in de buitenmuur zou maken.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.212
352
Er ontbreekt alleen ventilatie en die wil ik nu gaan aanbrengen.

Waarom denk je eigenlijk dat je daar moet ventileren. Wanneer het gewoon fungeert als opslagkast is daar volgens mij geen noodzaak voor; een kast op een slaapkamer bijv. ventileer je ook niet.

Of ruikt het daar soms muf of is het vochtig.

• Leuk
Waarderingen: Miko en w00t

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.974
3.264
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ofwel, een laag (plint)rooster in de deur en een hoog rooster in de hoek bij het raam zouden dan ook werken? Dat is esthetisch fraaier en maakt de inrichting ook veel makkelijker. De roosters perfect diagonaal plaatsen gaat helaas niet, tenzij ik een gat in het dak of in de buitenmuur zou maken.
als de lucht langs het raam buiten gaat, dan lijkt het mij optimaler om het hoge rooster daar te plaatsen
met diagonaal geef ik vooral aan dat de luchtstroom best het hele knieschot doorloopt
zet je beide roosters boven mekaar, dan is de luchtstroom in de rest van het knieschot veel minder

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
107
35
Maar als je enkel in het hout van de knieschotten een aan- en afvoerooster maakt, dan krijg je toch alleen een beetje verse lucht langs de binnenkant van het knieschot?
Het gaat niet magischerwijs eerst langs al je spullen richting de gevel en dan er weer aan de bovenkant bij het knieschot weer uit.
Moet je dan niet zorgen dat de aanvoer met een buisje eerst richting de gevel gaat?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.974
3.264
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar als je enkel in het hout van de knieschotten een aan- en afvoerooster maakt, dan krijg je toch alleen een beetje verse lucht langs de binnenkant van het knieschot?
het kan optimaler
perfekt zal het nooit zijn
zitten de roosters in het hout, dan is er nog altijd een meezuigeffect
hoe meer het knieschot volgestouwd is, hoe minder circulatie
wil je die verbeteren, dan zou je een ventilator moeten plaatsen
bij condens is die zeker nuttig

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
285
99
Utrecht
Als je ventilatie achter je knieschot wilt zul je lucht van buitenaf toegankelijk moeten maken, met beide roosters binnen zal het effect nihil zijn.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.