Knieschot opslag ventileren

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
649
310
Ons huis heeft op zolder, onder het schuine dak, een ruime opslag, in feite een hoog knieschot. Er ontbreekt alleen ventilatie en die wil ik nu gaan aanbrengen. Om te beginnen wil ik roosters/openingen voor natuurlijke ventilatie maken, en als dat niet voldoende blijkt kan ik altijd nog een ventilator plaatsen.

De vraag is: wat is de meest strategische plek voor de aan- en afvoer?
Normaal gezien wordt de aanvoer laag gepositioneerd en de afvoer hoog. De luchtstroom op zolder gaat van het kiepraam onder de deur door naar het dakraam in de naastgelegen kamer naar buiten. Beide ramen staan permanent op de ventilatiestand. Een laag gepositioneerd rooster aan de kant van het kiepraam raam is onlogisch omdat de aanvoer van de ruimte veel hoger zit. Onderin die hoek is een stagnante zone.
Zou omdraaien hier zinnig zijn? Aan de raamkant een rooster ter hoogte van het kiepraam als aanvoer en bij de deur een lage opening voor afvoer middels een spleet onder de deur of een rooster in de deur.
Ter illustratie heb ik een foto en plattegrond van de situatie bijgevoegd.

1789547434507.png
1789547523129.jpeg

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
645
312
Almen aan zee
Volgens mij moet je afvoer wel hoog zitten, dan ontstaat er een natuurlijke trek.

De warme lucht in het huis stijgt op, en als er bovenin een opening is waardoor die lucht naar buiten kan,
wordt daardoor naar boven de richting van de luchtstroom.
Met een opening onder wordt dan vanonder vanzelf lucht aangezogen.

Staat m.i. los van wat de luchstroom is op je zolder van kiepraam naar dakraam.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.