Kleren kast - materiaal keuze frame

PrinterTantrum

Nieuw lid
27 okt 2020
5
1
Beste Mensen,

Ik heb wat moeite de juiste bronnen te vinden om een keuze te maken voor het plaatmateriaal dat ik wil gebruiken voor het frame. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Het moet een losstaande klerenkast worden, die ik ook weer wil kunnen demonteren.

De maten worden ikea standaard: 2x 100x58x236cm
202011111649501000.jpg

Ik zie 3 opties voor het benodigde plaatmateriaal:
- multiplex
- mdf
- gelamineerd spaanplaat

De multiplex is een stukje duurder en valt daardoor eigenlijk af.
Maar ik zie niet zo goed wat de overwegingen zouden moeten zijn om voor mdf of spaanplaat te kiezen. Mijn normale bron (youtube) is ook niet echt overtuigend.

En ik vraag mij dus een beetje af wanneer je wat kiest en/of het uitmaakt (in de praktijk) voor een klerenkast.

Dit is wat ik denk te weten/mij afvraag?
MDF:
  • Stuk zwaarder dan spaanplaat
  • is 100CM niet ondersteund eigenlijk teveel?
  • Verbindingen mogelijk, bv de kastplank infrezen
  • Wat voor diktes gebruik je en zijn daar richtlijnen voor?
  • af te werken met verf
gelamineerd Spaanplaat:
  • Lichter
  • Geen standaard verbindingen?
  • Moet ik nog opletten wat ik in de kast hang qua gewicht?
  • wanneer kies je welke materiaal dikte?
  • af te werken met kantenband


Hoe schep je orde in zo'n keuze?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
technisch is mpx het beste, omwille van de hard- en stijfheid
dan volgt spaanplaat, omdat hier nog hout in zit
ten slotte mdf, omdat dit tegenwoordig nog altijd een gladde stevige buitenlaag heeft, maar de goedkoopste soorten binnenin te zacht zijn

een horizontale overspanning van 100 cm zal na een tijd altijd doorbuigen
dus achteraan een lat er onder of aan de achterwand vastmaken

klassieke dikte voor alle 3 is 18 mm

spaanplaat met melamine kop je meestal met 1 zijkant afgewerkt, dus geen kantenband nodig

wat je in de kast hangt is van weinig belang, want het gewicht steunt op de zijwanden, en die staan loodrecht
zullen dus niet doorbuigen

hoe ben je uitgerust ?
wat is jouw ervaring ?
hoe ga je dit in mekaar zetten ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
De afwerking is dan de belangrijkste overweging.
niet iedereen kan zich vinden in geplastificeerd spaanplaat.

een meter is erg breed waarom deel je hem niet in 3
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
18mm dik spaanplaat is al prima, maar gebruik ca 57cm overspanningen. Dan is de standaardbreedte van 60cm precies goed voor de deur, en hoef je alleen de boven- en onderkant van de deuren/lades nog van band te voorzien. Bovendien zit je dan niet met een overspanning die eigenlijk weer ondersteuning nodig heeft. Dat kost je namelijk per plank veel hoogte. Een diepte van 60cm is wat ik zou nemen, waarom zou je die 4cm van de platen afzagen? Alleen een inkeping onderin maken zodat je kast strak tegen de muur gezet kan worden ondanks een plint is prima.

Meestal pak ik qua kasthoogte de standaard 250cm plaatlengte, maar stel de kast qua hoogte uit 2 delen samen. Dan bereik je de kamerhoogte, en toch zijn de delen lichter, kleiner en daardoor beter hanteerbaar en makkelijk op elkaar te zetten. In dit geval zou ik opdelen in een lade en hangdeel erboven. Deel steeds 1 hele plaat op voor ieder vlak, dan loopt het patroon ook netjes door.

Gebruik voor de 2 buitenkanten deuvels en voor het middenstuk bijvoorbeeld Minifix om de kast in elkaar te zetten en demontabel te houden. Een kast van 60cm past normaliter door deuropeningen, en kun je meestal prima door een trapgat gedraaid krijgen. Zeker als je de hoogte ook in 2 delen doet.

Helemaal demontabel kan ook, maar vergt wel veel meer planning. Je moet de Minifix verbinders dan steeds zo laten verspringen dat ze niet op dezelfde breedte zitten.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Bij IKEA de corpus kopen is het goedkoopste ik meen 65 Euro, daar kan je geen plaat materiaal voor kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

PrinterTantrum

Nieuw lid
27 okt 2020
5
1
> hoe ben je uitgerust ?
Invalzaag, router en teveel andere troep.

> wat is jouw ervaring ?
15 jaar IT devops / linux ervaring
Deze eiken top is mijn enige relevante ervaring. IMG_20201103_192304.jpg

hoe ga je dit in mekaar zetten ?
Dat ligt dus een beetje aan de oplossing.
Bij spaanplaat worden het deuvels en minifix.
MDF en mpx:
de legplanken dmv van dado's
de horizontale frame delen pocketholes of iets als minifix.


De 57 cm overspanning zal ik eens in de groep gooien, jullie snappen natuurlijk dat ik het ontwerp niet bepaal.

Die twee delen gaan het wel een stuk hanteerder maken, ook wat betreft het nodige zaagwerk.


Waarom moeten de minifix locaties verspringen als hij helemaal demontabel moet zijn?

Bedankt voor de reacties.
 
  • Haha
Waarderingen: Trip

Piewie

Nieuw lid
2 aug 2016
24
5
Noord-Brabant, Berlicum
Voor een slaapkamerkast is populieren-multiplex een prima optie; ben ik nu ook aan het gebruiken. Enige nadeel is dat het aan de oppervlakte erg zacht is, dus snel beschadigd als je er iets op laat vallen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.