Kity 636 te weinig kracht

cco

Nieuw lid
25 nov 2014
14
0
Zillebeke (Ieper)
De oorspronkelijke motor van de Kity is een 1.1 Kw motor die draait aan 2850 tpm. Zie bij Kity Rouen voor meer info. De diameter van de poelie op de motor is 125mm. Meer info over de Kity machines kun je hier vinden, de pagina specifiek voor de 636 (met oa montage handleiding) vind je hier.

mvg,

Carl
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Bedankt CCO (en anderen). Het lijkt erop dat de Kity motor die ik erop had gezet dus wel origineel is. Leuk om plintjes mee te schaven, meer niet :)

Ik heb na lang dubben toch een nieuwe motor gekocht. 2.2kW en daarmee de zwaarste die op 220V kan. Een collega zet voor mij de poelie over en dan kunnen we volgende week als het goed is weer verder!

Dit weekend probeer ik de machine nog wat soepeler te laten lopen. Heb al wat boutjes losgehaald, maar merk al dat dat niet mijn ding is. Zolang het bij die boutjes blijft gaat het allemaal prima, maar er zitten ook allerlei hindernissen zoals borgpennen en opgeperste dingen. Daar heb ik de spullen niet voor en vind het eigenlijk ook niet leuk :( Ach, misschien is strategisch een berg WD40 ertussen ook al een verbetering. :rolleyes:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Weer even een update. De 2.2kW motor was te krachtig voor de poeilies met vlakke riem. Ik heb de machine dus omgebouwd voor een V-snaar. Dit was nog best lastig.

Overzicht poelie.jpg

De poelie zit wat te ruim om de motoras, daardoor gaat ie trillen en schuif ie heen en weer. De V-snaar beschadigd en wordt warm.
Glij.jpg

Het schuiven provisorisch opgelost door een slangenklem en een stuk draad:
Slangenklem.jpg
Draadje.jpg

Het trillen is nog niet helemaal weg, dus de V-snaar wordt nog aardig warm. Maar ik denk dat ie daar wel tegen kan.

Ik kan in ieder geval weer snippers maken!
Snippers.jpg

Alles is ook weer netjes schoon en gesmeerd. Het afstellen was ook nog een lastig klusje, maar het is goed gelukt. Binnenkort ook eens proberen een brede plank er doorheen te duwen.
Hij geeft mooie snippers, heb al een grote vuilniszak vol gemaakt. Goede compost voor in de tuin :)
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Die poelie zit absoluut niet goed gemonteerd.
Kijk uit want zo'n stukkie staal aan het rollen met 3000rpm is geen pretje.
De klembus moet losgedraaid net om de as passen. vervolgens kun je hem in de poelie draaien en zal deze door de conische vorm vernauwen en klem komen te zitten tussen as en poelie.
 
P

Pel

Guest
Ik wil niet veel zeggen maar dit is m.i. toch linke soep Bijtel, wat Hans al zegt als die schijf los schiet dan zijn de rapen gaar. Je moet er toch niet aan denken dat er een klein kind voorbij loopt en die poelie komt los van de as!

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Bedankt voor de waarschuwing. Los komen gaat niet gebeuren, want ik heb op de as een ring+bout gezet. Maar er moet dus wel een betere oplossing komen.

De as van de motor is 24mm, en de klembus ook. In theorie dan. Ik zal eens nameten welke van de twee afwijkt.

Hoe werkt zo'n klembus? Er gaat alleen een inbusboutje tussen de klembus en poelie, die klemt niets. Er zit nog wel een tweede boutje bij, maar daar is geen plek voor.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Bedankt voor de waarschuwing. Los komen gaat niet gebeuren, want ik heb op de as een ring+bout gezet. Maar er moet dus wel een betere oplossing komen.

De as van de motor is 24mm, en de klembus ook. In theorie dan. Ik zal eens nameten welke van de twee afwijkt.

Hoe werkt zo'n klembus? Er gaat alleen een inbusboutje tussen de klembus en poelie, die klemt niets. Er zit nog wel een tweede boutje bij, maar daar is geen plek voor.
https://www.youtube.com/watch?v=fT4axK3haQ0
Zo.

Ik kan het slecht zien op de foto maar misschien zit het hele ding achterstevoren?
Normaliter heb je 2 boutjes/inbusstiften en openingen in de klembus.
De twee symmetrisch tegenover elkaar geplaatste openingen bevatten geen draad in de bus en moeten uitgelijnd worden met de snaarschijf die daar wel draad heeft.
Zodoende kun je met de boutjes de bus in de schijf persen (en daarmee vernauwen rond de as).

Er is vaak nog een derde gat tegenover de compressiespleet in de bus, hierbij is het precies andersom.
Er zit daar draad in de bus en niet in de schijf. Hiermee kun je bus demonteren.

Succes! Ik heb het pas ook voor het eerst gedaan. Even goed kijken hoe het werkt en dan zul je zien dat het achteraf simpel is :)
Kun je als je draadjes en ringetjes wegsmijten, die veroorzaken alleen maar onbalans.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Weet je zeker dat die poelie of die klembus niet andersom t.o.v. elkaar gemonteerd moeten worden?

Zo'n taperlock systeem werkt doordat de binnenste bus (die een snede over de lengte heeft, en dus iets van diameter kan veranderen) een conische buitenkant heeft. Als daar de poelie (met een conische binnenkant) overheen getrokken wordt met het inbusboutje, klemt de binnenste bus zich vast op de as. Er is ook een 2e gat voor een inbusbout: dat kun je gebruiken om de poelie weer van de bus af te duwen, zodat je het geheel kunt demonteren.

Zat er geen handleiding bij? Iets als http://www.fptgroup.com/dss/docs/690_06_Fenner_Taper_Lock_Installation.pdf of http://www.kim-ketten-gmbh.de/pdf/pdf_de_1219852959.pdf

Als de as, de binnenste bus en de poelie bij elkaar passen, moet het geheel muurvast zitten en recht (zonder slingering) draaien.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de poelie uit balans is, leest trilt, dan help je in heel korte tijd de lagers van de motor naar z'n grootje.


Weer even een update. De 2.2kW motor was te krachtig voor de poeilies met vlakke riem. Ik heb de machine dus omgebouwd voor een V-snaar.
Hier draait 5pk met een vlakke riem zonder problemen, kwestie van uitlijnen...
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Typisch gevalletje RTFM :rolleyes: (die er niet bij zat)
Ik heb er zo'n beetje alles aan fout gedaan: Verkeerd om gemonteerd, een kwartslag gedraaid, een boutje te weinig en op de verkeerde plek :mad:

Dat gaan we maar snel veranderen. Bedankt!
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Als je een v-snaar in het midden van het langste eind ongeveer een cm in kan drukken, is het goed.
Zo doe ik het tenminste bij auto,s
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Niet strakker dan nodig is zodat hij niet slipt - te strak geeft extra warmte in en slijtage van je lagers. Of je dan de riem zoveel cm in kan drukken hangt ook sterk af van de afstand tussen de assen en de maat van de poelies.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ok bedankt. Dan is ie ongeveer wel goed op spanning. Misschien tikkeltje strakker. Heb nog een keer gehad dat de snaar ging trillen. Daardoor werd deze warm (ik denk daardoor). Heb de beschermkap om de poelies/aandrijving daarom maar verwijderd.

Komend weekend ga ik waarschijnlijk weer volop snippers maken :eek:
 

didierbaert

Nieuw lid
30 dec 2015
2
0
Dag Iedereen,

Zelf ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe motor voor mijn Kity 635.

Ik vond deze online:
http://www.alphametal.be/nl/shop/product/77334-fluxon-elektromotor-2-2kw-2810rpm-230-volt

Ik heb namelijk geen idee wat het toerental moet zijn van de elektromotor zelf ( deze is 2810 tr)

ML90L2-500x500.jpg

Is dit gepast voor deze vlak/vandiktebank?

Grt,
Didier
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Kan de mod het splitsen?

De snelheid is te bepalen door te kijken naar de maximale omwentelingen van de as en dat te vermenigvuldigen met de verhouding van de poelies/aandrijfschijven.

Het omgekeerde is ook waar ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.