Kity 612 riem draait naar de rand van de poelie

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Je moet niet de motor stellen, maar de zaag. De motor zit vast aan het onderstel, terwijl het bovenste gedeelte (de zaag) met bouten in slobgaten zit. Je kunt de zaag dus iets naar voren of achter schuiven. In dit geval naar achter.

Tip: zorg dat de lintzaag in beide assen (voor/achter en links/rechts) waterpas staat. Bevestig (bv met een plakband) een touw met een gewichtje aan het midden van de poelie van de zaag. Zorg dat het touw zo lang is dat het voorbij de poelie van de motor gaat. Lijn de zaag zo uit dat het touw in het midden van de motorpoelie loopt.

De ringen die jij tussen de motor en het onderstel hebt gedaan zou ik weghalen. Die zorgen er voor dat de hoek van de as van de motor (en bijbehoren poelie) en de as van de zaag niet meer dezelfde hoek hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
De onderste poelie is een lange rechte poelie. Als de assen parallel zouden staan, zou de riem automatisch het midden van de bovenste poelie opzoeken.
 

RienterBeek

Nieuw lid
17 dec 2021
19
0
Zwolle
Je moet niet de motor stellen, maar de zaag. De motor zit vast aan het onderstel, terwijl het bovenste gedeelte (de zaag) met bouten in slobgaten zit. Je kunt de zaag dus iets naar voren of achter schuiven. In dit geval naar achter.

Tip: zorg dat de lintzaag in beide assen (voor/achter en links/rechts) waterpas staat. Bevestig (bv met een plakband) een touw met een gewichtje aan het midden van de poelie van de zaag. Zorg dat het touw zo lang is dat het voorbij de poelie van de motor gaat. Lijn de zaag zo uit dat het touw in het midden van de motorpoelie loopt.

De ringen die jij tussen de motor en het onderstel hebt gedaan zou ik weghalen. Die zorgen er voor dat de hoek van de as van de motor (en bijbehoren poelie) en de as van de zaag niet meer dezelfde hoek hebben.
Klinkt als een goede tip. Vooral die met het touwtje had ik niet aan gedacht. Ik ga de ringen verwijderen en dit proberen. Stel ik heb ze op deze manier goed recht gesteld en de riem draait er nog steeds af, wat dan? Misschien loop ik op de zaken vooruit maar ben al eventjes bezig :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Hoe stel je de riemspanning op je zaag? Zitten er zo als reeds geopperd sleufgaten in de bovenplaat? Dan heb je goede kans dat de zaag gewoon scheef staat ten opzichte van de motor.
 

RienterBeek

Nieuw lid
17 dec 2021
19
0
Zwolle
Hoe stel je de riemspanning op je zaag? Zitten er zo als reeds geopperd sleufgaten in de bovenplaat? Dan heb je goede kans dat de zaag gewoon scheef staat ten opzichte van de motor.
Ja er zitten sleufgaten. Maar ik heb zelf al aardig wat uurtjes lopen knooien hiermee. Ik ga het nogmaals proberen met het touwtje. Anders ligt het aan de bovenste poelie denk ik. Ik laat nog van mij horen!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.167
2.631
Die poelie is niets mis mee. Riemen afstellen moet je een beetje gevoel voor krijgen. Je moet de machine tegen de klok indraaien. Je zaagblad blijft toch ook op de wielen? Dat afstellen werkt het zelfde. Gewoon stukje proberen, kijken wat er gebeurt, aan de hand daarvan klein stukje verder of terug. Als je te grote stappen neemt, heb je goede kans dat je over het evenwicht punt heengaat en dan loopt de riem er ineens aan de andere kant af.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Wat heb je er nu aan gedaan om het goed te krijgen? Dat is voor mensen die later dezelfde problemen hebben misschien wel handig om te weten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Guus2

RienterBeek

Nieuw lid
17 dec 2021
19
0
Zwolle
Wat heb je er nu aan gedaan om het goed te krijgen? Dat is voor mensen die later dezelfde problemen hebben misschien wel handig om te weten.
Ja goeie, Ik heb de tip gebruikt van het touwtje en het gewichtje op de bovenste poelie. Zou kun ik de poelies precies uitlijnen. Dit is mijn oplossing geweest.
 

Bijlagen

  • 20211220_184002.jpg
    20211220_184002.jpg
    75,8 KB · Weergaven: 29

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.