Kistje met vakken voor luxe accessoires

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
632
216
Middelburg
Geen idee Wim het was dat ik het tegenkwam op YouTube maar ik kan me best voorstellen dat de houtverbinding er door steviger wordt,….. uiteraard moet de veer wel van dikte zijn niet zo’n dun friemeltje

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
459
198
Het is halfhout geworden. Verstek was sowieso afgeschreven, en splines vind ik niet mooi.

De sponning voor de halfhoutverbinding heb ik gemaakt met een Record 050 combinatieschaaf. Ik heb een haat-liefde verhouding met deze schaaf, meestal kost het me even om er fijn mee te werken.
Dwars op de draad schaven ging goed met de voorsnijder. Maar de voorsnijder steekt ook erg ver onder de zool uit, waardoor het moeilijk is om vlak te schaven. Als de sponning bijna op diepte is, moet de voorsnijder ook weer weg, anders snijd de voorsnijder te diep. Dat kan alleen door de diepteaanslag weg te halen en die vervolgens opnieuw in te stellen. Voor het laatste stukje heb ik met een beitel de vezels moeten snijden.
Al met al is dat een onhandig, het onderbreekt het werk maar ook de nauwkeurigheid.
Iemand tips hoe dat handiger kan met deze schaaf?

De volgende hobbel: het hardhout multiplex wat ik heb (op de foto ook al als bodem neergelegd) is maar 3.6 mm dik, niet de 6 mm. die ik dacht, en mijn kleinste beitel is 6 mm. Qua dikte vind ik het wel passend. Goede reden om ergens een 4 mm steekbeitel vandaan te halen. Heeft iemand er toevallig een over?

20241128_092452 (1).jpg
20241128_092505 (1).jpg
20241128_094226 (1).jpg

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.262
3.095
Even de slijptol in een oud hss schaafmes zetten? Kan je zelf elk smal beiteltje maken, dat binnen de breedte van het oude schaafmes valt. Hoe dik zijn je originele schaafbeitels?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
459
198
Even de slijptol in een oud hss schaafmes zetten? Kan je zelf elk smal beiteltje maken, dat binnen de breedte van het oude schaafmes valt. Hoe dik zijn je originele schaafbeitels?
Excuus voor de verwarring. Ik zoek een 4 mm steekbeitel voor de groeven. De groeven voor de tussenschotten worden niet doorlopend, dus die kan ik niet met de combinatieschaaf maken. Dat wordt "ouderwets" uithakken en -steken, vandaar een 4 mm steekbeitel.
Anders was dat wel een leuk project geweest ja.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: zaag

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.262
3.095
De groef voor het schotje, loopt natuurlijk niet door, maar start in de groef van de bodem. Maar je hebt toch aan een 4mm gewone beitel ook genoeg? De langskanten steek je toch met een passende steekbeitel? Je hoeft daarna toch alleen de bodem even na te lopen?

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
459
198
De groef voor het schotje, loopt natuurlijk niet door, maar start in de groef van de bodem. Maar je hebt toch aan een 4mm gewone beitel ook genoeg? De langskanten steek je toch met een passende steekbeitel? Je hoeft daarna toch alleen de bodem even na te lopen?
Goedemorgen zeg, ik bedoelde een gewone steekbeitel inderdaad. Ik heb het gelijk gecorrigeerd.
Verder inderdaad precies zoals je zegt. Langskanten met een brede beitel, en dan de bodem nalopen met de 4 mm beitel.

De bodem komt in een sponning, niet in een groef. De groeven voor de schotjes maak ik eerst, daarna de sponning voor de bodem. Zo hou ik een fijn referentievlak om de groeven uit te tekenen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.262
3.095
Als je van een kant af kan schaven, dan klem je een aanslagblokje op je hout en kan je ze er zo met een sponningschaaf in schaven. Dan heb je geen beitels nodig.

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
271
156
Nijmegen
Als scharnier kom ik snel op kleine bladscharnieren (25x25 mm of 29x17 mm, bijvoorbeeld) of een smal pianoscharnier. De achterkant is 9 mm dik. De klep wordt ook 8-9 mm dik, en zo'n 50 cm. breed en 20 cm diep. Is er voldoende hout voor die scharnieren?
Ik heb recent een kistje gemaakt met krap 10mm dik deksel waarbij ik de schroeven er doorheen geschroefd heb en afgevijld. Geeft best een mooi effect, vond ik zelf.

Bijlagen

• IMG_20241114_185358750.jpg
    IMG_20241114_185358750.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 21
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.