Kieren tussen panelen hardhouten tafelblad

Robert-K

Nieuw lid
26 apr 2022
5
0
Nederland
Ik ben van plan een oude hardhouten tafel op te knappen. Het blad gestaan uit twee helften, die elk weer uit drie losse panelen bestaan. Deze panelen zitten niet meer mooI tegen elkaar gemonteerd, en er is ook hele lichte speling tussen sommige delen. Mijn eerste idee was om de oude lakresten tussen de kieren zoveel mogelijk wel te schrapen/schuren, en de panelen met lijm weer tegen elkaar te klemmen. Vervolgens blad kaalschuren en weer aflakken.

Heb geprobeerd of er beweging zit, maar zelfs met een spanband kan ik de panelen niet dichter naar elkaar toe krijgen. Omgekeerd is demonteren dus ook niet gemakkelijk. Wat zou het alternatief zijn? Houtvuller lijkt me wel een mogelijkheid, maar kan me ook voorstellen dat door krimpen er snel weer kieren zullen ontstaan.
 

Bijlagen

  • 6826BE15-E303-47C9-9F69-0767CD165F6C.jpeg
    6826BE15-E303-47C9-9F69-0767CD165F6C.jpeg
    120,6 KB · Weergaven: 49
  • C4139B88-F959-4166-9AF4-DD198AA16971.jpeg
    C4139B88-F959-4166-9AF4-DD198AA16971.jpeg
    184,3 KB · Weergaven: 49
  • 865A4BAE-72F1-4C9D-8AFD-B92B57E9D8E0.jpeg
    865A4BAE-72F1-4C9D-8AFD-B92B57E9D8E0.jpeg
    81,6 KB · Weergaven: 49

Robert-K

Nieuw lid
26 apr 2022
5
0
Nederland
De zaag erin en opnieuw verlijmen?
Daar zat ik wel aan te denken. Panelen zijn nu alleen deuvels verbonden. Is het aan te raden om een nieuwe deuvelverbinding te maken of is alleen lijmen voldoende? En zou een metalen profiel nog aan te raden zijn? Uiteraard met sleuven zodat het blad kan werken.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Als je een nieuwe, goed sluitende, lijmnaad maakt met een invalzaag, dan lijm je langshout tegen langshout. Dat is een supersterke verbinding. Deuvels of domino's kunnen uiteraard altijd, maar voor de sterkte hoef je het niet te doen. Toch gebruik ik ze wel vaak in dit soort situaties (in mijn geval domino's), want het helpt enorm met het uitlijnen van de losse delen. Dat maakt het verlijmen echt een stuk aangenamer. Houd er wel rekening mee dat je ruwweg 5x de dikte van je zaagblad gaat kwijtraken in de breedte van je tafelblad (2x de lijmnaad per paneel en 1x de naad tussen beide panelen, als ik je beschrijving goed heb begrepen). Dat kan ertoe leiden dat je nieuwe bevestigingspunten zult moeten maken.

Een profiel zou ik uitsluitend gebruiken als je bang bent dat het blad over de breedte gezien door gaat zakken.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Nadeel van zagen is wel dat hij opnieuw rond gemaakt moet worden, daar je een paar millimeter in de breedte verliest.
 

Robert-K

Nieuw lid
26 apr 2022
5
0
Nederland
Dank voor jullie reacties. Alle panelen lijken te zijn geweken, dus ik kan relatief eenvoudig de panelen los zagen door alleen de deuvels door te zagen met een dun (hand) zaag je. Vervolgens de uitstekende delen weghalen en het oude lijm resten wegschuren. Op die manier verlies je geen blad breedte door zagen, toch?
 

Robert-K

Nieuw lid
26 apr 2022
5
0
Nederland
Een profiel zou ik uitsluitend gebruiken als je bang bent dat het blad over de breedte gezien door gaat zakken.
Het profiel overwoog ik vooral door twijfel over de sterkte van de gelijmde verbinding, vooral van de twee panelen aan het uiteinde van beide zijden.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Maak svp even een foto hoe het blad op het onderstel is gemonteerd. Mijn vermoeden is dat de bladen niet kunnen werken. Bladen los maken met dun zaagje bij deuvels en rest spiritus gebruiken om lijm los te weken.
 

Robert-K

Nieuw lid
26 apr 2022
5
0
Nederland
Het blad was direct op het onderstel geschroefd, dus inderdaad zonder mogelijkheid om te werken. Kan vanavond ebt. wel een foto maken. Het was voor mij al duidelijk dat ik na het opknappen van het blad, de bevestiging op de poot anders ging doen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Zonder je tafel te hebben gezien kan ik niet veel met zekerheid zeggen. Maar als je de delen los van elkaar hebt zou ik je sterk willen aanraden er een rei langs te houden om te verifiëren dat de delen naadloos op elkaar aan zullen sluiten. Is dat niet het geval, dan is het wellicht een idee om de zijkanten een keer langs een vlakbank te halen. Je hoeft echt niet veel te verwijderen. Net genoeg om zeker te zijn dat de boel goed sluit en je in de toekomst geen problemen krijgt. Zorg er ook goed voor dat je de lijmkanten heel goed ontvet, voordat je ze opnieuw lijmt. Dat komt de kwaliteit van de verbinding ten goede.

P.S. Ik ging er voor het gemak vanuit dat je de afname van de breedte niet of nauwelijks zou zien op de totale afmetingen van een redelijk formaat tafelblad. Maar wat @mboots zegt is natuurlijk wel waar. In hoeverre het hinderlijk genoeg is om het te willen/moeten corrigeren is van hieruit lastig te zeggen. 1 cm op een breedte van bijvoorbeeld 50 cm is immers voor het oog echt iets heel anders dan 1 cm op 100 cm. Bovendien weet ik niet hoe perfect rond je tafelblad nu is. En wat ook meespeelt is het werken van het hout door wisselende luchtvochtigheid. Dat gebeurt namelijk bijna uitsluitend dwars op de houtvezels. Op een tafel van een meter breed kan dat al meer zijn dan je zou verwachten. Dat komt echt in de buurt van wat je nu weg zou zagen. De lengte parallel aan de houtvezels zal daarentegen nauwelijks waarneembaar veranderen. In hoeverre het zaagverlies dus relevant gaat zijn is maar de vraag.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Het loszagen zou ook mijn oplossing zijn. Hou er dan wel rekening mee dat je de ronding er ook weer opnieuw in moet brengen, daarzonder zul je op de lijmnaden rafels krijgen.

Fons
 

jorisvh

Post veel
+1 voor loszagen op de naden èn al dan niet met domino’s of lamellen opnieuw verlijmen.
als de kier smaller is dan je zaagblad krijg je vanzelf 2 parallelle lijmkanten.

terug ongeveer rond maken kan misschien gewoon met schuren, maar als je een bovenfrees hebt, kan je ze prima perfect rond krijgen met een freespasser.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
722
287
RegioRotterdam
In elkaar laten zitten, een vingerfrees erdoorheen om de kier recht en glad te maken en dan een latje erin lijmen of gekleurde hars erin gieten? Met een afstekende kleur lijkt het alsof het zo bedoeld is.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.