keuzestress schroeven & aantallen

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Schroeven gaat prima, maar zou wel deeldraadschroeven gebruiken als je iets tegen elkaar moet trekken.
Werkt aanzienlijk beter dan voldraad.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Waarom worden hier voor een houtbouw toepassing spaanplaat schroeven aangeraden? Tellerkopschroeven zijn ontwikkeld voor houtbouw en werken naar mijn ervaring veel beter. Ze zijn gemakkelijker te schroeven en de kans op splijten is veel kleiner . Een spaanplaatschroef duwt het hout uit elkaar als je ze helemaal indraait.Gevolg is splijten van dunnere stukken of bij schroeven op het uiteinde.Bij een tellerkop heb je dat niet.
Ik heb vorige week een assortiment van 4, 5 en 6 mm tellerkopschroeven gekocht omdat ze me veel beter bevallen dan spaanplaatschroeven. Minder problemen met splijten, ook bij bijvoorbeeld schroeven van MDF in de zijkant. En voor de montage van voorwerpen tegen een muur heeft de platte kop ook vaak voordelen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Als spaanplaatschroeven voldoen, ga je niet twee tot drie keer zo veel geld uitgeven aan vergelijkbare schroeven met een iets andere kop. Het is goedkoper om een ring onder de kop van een spaanplaatschroef te leggen, als je niet wil dat de kop in het hout dringt. Bouwhout splijt niet snel, als het buiten ligt opgeslagen. Mdf heeft niets met bouwhout te maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Chevy, heb je als eens tellerkopschroeven gebruikt en de vergelijking gemaakt met spaanplaatschroeven bij dezelfde toepassing? Ik wel, vandaar mijn voorkeur voor tellerkop, gewoon omdat ze beter voldoen en minder problemen veroorzaken. De kleine meerkost in een project is voor mij verwaarloosbaar tegen de voordelen.Een ringetje onder de kop steken kan uiteraard ook, maar ik verkies een oplossing die gemakkelijk werkt en er professioneel uit ziet.
MDF is uiteraard geen bouwhout, maar gebruik ik onder andere voor freesmallen.En daar moet er soms in kopshout geschroefd worden. >En dan wil ik schroeven zonder me zorgen te moeten maken over splijten. En ik verkies om met droog hout te werken. Dat houd achteraf beter zijn vorm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Ik denk niet dat wij het over dezelfde schaal van projecten hebben. Verkopers geven dat spul mee, om te proberen, maar mijn klanten geven er niets om, wat voor schroeven ik gebruik. Die kijken naar de prijs. We hebben het hier over houtskelet ruwbouw, niet over meubels. Je gaat je bouwhout niet eerst naar een droogkamer sturen. En 2000 euro meerprijs voor tellerkopschroeven gaan mijn klanten echt niet betalen. En ik dus ook niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat voor dingen maak jij dan als je er voor tweeduizend euro spaanplaatschroeven indraait? Dat zullen geen veranda's of tuinhuisjes zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Schuren, dakopbouwen, uitbouwen, leegvegen en opnieuw inrichten. Het ging hier toch over een schuur in houtskelet bouwen? Daar gaan flink wat schroeven in. Als je over projecten van twee doosjes schroeven praat , maakt het weinig uit, dan kan je zelfs rvs gebruiken. En als de schroeven groter dan 4 x 70 worden gaat het prijsverschil flink in de papieren lopen.
 

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Schuren, dakopbouwen, uitbouwen, leegvegen en opnieuw inrichten. Het ging hier toch over een schuur in houtskelet bouwen? Daar gaan flink wat schroeven in. Als je over projecten van twee doosjes schroeven praat , maakt het weinig uit, dan kan je zelfs rvs gebruiken. En als de schroeven groter dan 4 x 70 worden gaat het prijsverschil flink in de papieren lopen.
Even tellen leert me idd. dat ik op z'n minst een 600-tal schroeven nodig heb alleen al voor het skelet.
Dakconstructie is dan nog niet meegerekend. Vandaar dat ik het ook even wilde aftoetsen of de meerkost het waard is. Ik heb nog nooit een tellerkop in m'n handen gehad. En denk dat het ook nog even gaat duren voor dat gaat gebeuren als ik de prijs zie en interpreteer wat ik lees :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben ondertussen bijna klaar met mijn hsb schuur. Excate aantallen heb ik niet bijgehouden, maar daar zijn duizenden schroeven in gegaan. Voor de kap constructie heb ik met name tellerkop gebruikt (als variant op houtdraadbout), voor de rest 'gewone' schroeven.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.753
979
Omgeving Eindhoven
Heb je bij een tellerkop ook niet het nadeel dat die iets uit het hout blijft steken? Als je er vervolgens de volgende laag (gevelbekleding, andere balk etc) tegenaan wilt zetten krijg je geen strakke passing. Moet je dus eerst met een speedboor oid alle gaten iets gaan boren voor het schroeven...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat uitsteken valt best mee. Met een stevige slagschroevendraaier draai je de kop bij vuren of grenen probleemloos diep genoeg in.
 
Laatst bewerkt:

scOOb

Actieve deelnemer
16 jan 2010
81
13
Kiewit
Maar ik vind het eigenlijk niet correct dat je iets afkraakt zonder er ooit mee gewerkt te hebben.
Euh ... ? Waar en wanneer is er iets gekraakt ?
Bij mijn weten heb ik enkel de vraag gesteld en heel veel gelezen, prijzen vergeleken, ...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Euh ... ? Waar en wanneer is er iets gekraakt ?
Bij mijn weten heb ik enkel de vraag gesteld en heel veel gelezen, prijzen vergeleken, ...
Je hebt gelijk. Was niet correct van mij. Bericht aangepast. Was foute interpretatie van mij. Mijn excuses.
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.432
393
Dordrecht
Tellerkop gebruikt geen enkele professional die mij bekend is voor dergelijk werk.
Ecorools heeft daarnaast prima schroeven bij eigen testen richting spax qua sterkte, zeker beter dan bijv. Woodies.
Met 5x80 kom je prima weg voor kops werk, rest kun je af met 5x70 of kleiner. Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: scOOb

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Kijk en dat moet je kunnen, als je ziet dat je ongelijk hebt je excuses aanbieden.
Dat ontbreekt er soms nog wel eens aan.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Met een tellerkopschroef kan ik verbindingen schroeven die met een gewone spaanplaatschroef niet mogelijk zijn zonder voorboren en verzinken.67621BC0-B01A-4FC3-953C-79C5BBB71882.jpegFAF8CC2A-AAC2-4EE4-84FB-C4568F559FA4.jpeg

Een latje van 20 x 40 mm kan ik op 10 mm van de rand schroeven en muurvast bevestigen. Met een gewone spaanplaatschroef splijt het hout telkens opnieuw. Waarschijnlijk gaat dit ook lukken met een spaanplaatschroef met voorsnijder, schachtfrees en geribte kop. Het probleemloos schroeven op 'moeilijke' plekken of 'moeilijk' hout maakt dat de kleine meerprijs snel vergeten is.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.432
393
Dordrecht
Je hebt opliggende koppen, dat werkt met rachelwerk niet. Blijft het ook heel als je die wegdraait?
Ik heb trouwens geen problemen met normaal bouwhout en schroeven op het einde van de latten, maar dat kan aan hout- en/of schroefkwaliteit liggen....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.910
2.534
Rachels schroef ik niet, die schiet ik met een tacker. Goedkoper en sneller. En je hebt geen last van splijtend hout. Bijkomend voordeel bij gipsen is dat je geen last hebt van schroef op schroef. Dat filmpje zie ik geen enkele waarde in. Ja, je kan schroeven in een balkje draaien. Als je die machine in de boorstand zet, draai je de koppen van al die schroeven moeiteloos in het hout en dat geldt ook voor ecotools schroeven die de helft kosten en wel een fatsoenlijke boorpunt hebben .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.