Keuze rechte slijper

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik overweeg een rechte slijper te kopen. De direct aanleiding is de reparatie van kozijnen (dwz. verwijderen van rot; vervolgens de holtes vullen met epoxy; het bekende proces). Maar ik wilde al veel langer graag zo'n machine voor allerlei toepassingen.


Ik heb drie categorieën waaruit te kiezen:

De budget-categorie:
1. Bijv een Makita DGD 800Z van ruim 100 Euro (accumachine; prijs is zonder koffer, zonder accu maar van Makita heb ik al een passende accu)

2. De - qua prijs - midden categorie:
Bosch GGS 28 LCE rechte slijper 650 Watt, 8 mm, variabel, soft start, antiblokkeer beveiliging , voor ruim 250 Euro (snoermachine)

3. De top:
AEG GSL 600 E. Rechte slijper 600 Watt variabel voor ruim 330 Euro (snoermachine)

Eigenlijk is voor het werk dat ik heb de categorie ""top"" (met AEG als voorbeeld) niet verantwoord. Maar geen van mijn uitgaven mbt mijn houthobby is, zakelijk gezien, verantwoord
Hoewel midden categorie heeft De Bosch mijns inziens wel een paar pluspunten, zoals de soft start en antiblokkeer voorziening.

Wat is/zijn jullie mening en overwegingen?

Klaas.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb de DeWalt-variant van de door jou getoonde Makita (op accu dus), al heb ik de exacte specs niet naast elkaar gelegd.
Mijn redenatie voor die machine was dezelfde als bij jou: je het is makkelijk om ‘m te hebben, aangeschaft omdat ik er op dat moment een specifieke klus voor had, maar het blijft wel hobby.
Ik ben heel blij met de keuze voor een snoerloze machine van het merk waar ik al meerdere accu’s van heb, naar mijn idee ben je dan een stuk flexibeler en pak je de machine makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Wat je als top aanduidt is eigenlijk de middenmoot. Bosch blauw was bij mij sneller kapot dan die van de lidl die ik nu gebruik. Ik vindt het prettig als je zo'n ding met een hand kan vasthouden. Veel slijpmachines hebben daarvoor een te dik motorhuis. Mijn kleine slijptol is ook een makita, dat was de enige die ik comfortabel met een hand vast kon houden. Je hebt de accu's al, dus lijkt me geen gekke keuze. Je gaat hem geen hele dagen gebruiken.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.026
367
Alphen aan den Rijn
Voor m’n werk gebruiken we de Milwauki rechte slijptol .
Beest van een machine , we hebben deze om cilinders uit te frezen .
De rechte slijptol heeft een veel hoger toerental , dus aan de boormachine heb je niet veel .

Groeten Willem
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb de hikoki 220 volt hoogtoerig. Was vroeger Hitachi. Accu vond ik toen te veel geld wat ik heb de milwaukee accu's en die machine was me het toen niet waard. Ik heb hem alleen maar gebruikt voor het verwijderen van houtrot en voor het verwijderen van plamuur.die los kwam door spijkers in de boeidelen.
En de goedkoopste freesjes van ecotools. Tegen die nagels kan toch geen frees op.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
de makita GD0600 heb ik voor 100 euro incl gekocht om de dorpels van eiken kozijnen uit te frezen & nadien met epoxy te vullen
zachte start en antiblokkeer heb ik op geen enkel ogenblik nodig gehad
de machine dient eerst op snelheid te zijn vooraleer je aan het uitfrezen begint
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb gekozen voor de Makita. DGD800Z. Voornamelijk omdat een budgettype meest verantwoord is gezien het geringe gebruik dat ik er van zal maken. En omdat ik al een accu van Makita heb. Zelf had ik aanvankelijk een voorkeur voor de Bosch GGS28LCE, maar ik hoorde eigenlijk geen enkel argument van jullie die die voorkeur steunde. Eerder het tegendeel.

Ik ga nu nadenken over wat ik met de bespaarde 150 Euro zal gaan doen.

met dank,.
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Bij hbm een euro of 7. Voor hout werken de freesjes voor aluminium beter. Ik heb ooit een setje gekocht op een autobeurs en die doen het al jaren prima. Voor houtrot werkt een flame model het beste.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Nu ik even nadenk moet ik toch enkel vol HM frezen hebben van Phantom maar waar die in de verzameling zitten? Ik zal er aan denken als ik hem nog een keer gebruik. Heb nu hier alles nieuw (kozijnen van kunststof) dus dat zal nog wel even duren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.