Keuze maken tussen Makita en Milwaukee decoupeerzaag

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
196
133
Kapellen (Antwerpen)
Ongevraagd advies; Ik heb een bosch gst 160, (T greep) en dat is een heerlijke machine. De bladgeleiding op dat model is superieur aan de makita sre4351 (die te koop staat) en er zit fatsoenlijk licht op. Na de bosch meermaals gebruikt te hebben zou ik niet terug willen.
ik heb daar de voorloper van (GST 135) en die is er persoonlijk voor verantwoordelijk dat ik in mijn Festool-systeem nog steeds geen decoupeerzaag heb - die Bosch doet het gewoon te goed, waardoor ik geen enkele verantwoording heb om die te vervangen :(

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.964
102
West-Friesland
Ik schreef op 13 november 2019 dit op het forum:

"Nou, vind ik het merk Mafell en Festool ook geweldig maar.......
Er staat wel genoeg over decoupeerzagen op het forum, maar het is niet altijd makkelijk om het te vinden.
Lees dit topic maar eens door en houd er rekening mee dat de GST 140ce later vervangen is door de GST 160ce en niet door de GST 150ce

https://www.woodworking.nl/showthre...40-CE-de-zaag-der-zagen&highlight=Bosch+140ce

Mvg, :)."

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
139
37
Mafell ken ik wel degelijk (van de filmpjes op YouTube), maar vind ik veel te duur, voor het werk wat ik ermee doe.

Nu er mensen beginnen over Bosch, daar heb ik ook naar gekeken, en heel toevallig een D model zondag in mijn handen gehad (wel een wat oudere type, maar zaagt rustig met een goed resultaat)

En ook met de gedachten over een figuurzaagmachine heb ik even gespeeld, maar natuurlijk doe ik er ook ander werk mee, dus wil ik toch een decoupeerzaag.

Ik begrijp de keuze waarom mensen zulke machines kopen met snoer, ik heb nog geen haast, dus ik ga nog eens kijken of Bosch misschien toch een betere keuze is.

Zucht, ik dacht eruit te zijn, maar de zoektocht moet toch nog wat uitgebreider gaan worden.

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
904
199
Voor slijpen kunnen accumachines heel handig zijn mits je ze op een bouwplaats gebruikt. Bij betonwerk o.d. is geklooi met snoeren echt niet handig. Werk je alleen in een werkplaats is het verschil veel minder, voor zwaarder werk eerder andersom.
Ik heb nog veel vloertjes te storten, dus ik heb ook een accuslijper, wel naast 3 machines op snoer trouwens....
Niet helemaal mee eens. Als je gaat kijken dan is een accumachine in sommige opzichten heel goed. Er wordt tegenwoordig vaak een brushless motor gebruikt, en deze bieden standaard heel veel vermogen in een relatief klein formaat met een hoge efficiëntie. Dit gaat echter ten koste van de werkduur. Zelfs een 8Ah 18V accu heeft maar 0,144kWh beschikbaar. Dus met een relatief lichte 850W motor ben je binnen 10 minuten door je accu heen. Ga je stevig aan de slag met een 1700W motor is dat minder dan 5 minuten.

Voor de motor is dat geen probleem. Deze is veelal voorzien van heel behoorlijke koeling. Maar een accu leegtrekken in dat tempo zorgt voor schade. Je zult in dit tempo geen duizenden cycles kunnen maken met de accu, maar hoogstens honderden en soms maar tientallen. Zware machines op accu die je lang en veel gebruikt zijn dus meestal geen goed plan. Behalve een boormachine en een schroefmachine gebruik ik daarom eigenlijk alles met snoer.

Daar komt nog bij dat zagen en frezen met afzuiging wordt gedaan, en datzelfde geldt ook voor slijpen en al helemaal als het beton betreft. Afzuigen gaat eigenlijk bijna altijd met een slang, als we even de speciale boormachines met ingebouwde afzuiging overslaan. En als er een slang aan de machine bungelt, waarom zou een dun snoertje dan plotseling een probleem zijn?

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en ornament

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Daar komt nog bij dat zagen en frezen met afzuiging wordt gedaan, en datzelfde geldt ook voor slijpen en al helemaal als het beton betreft. Afzuigen gaat eigenlijk bijna altijd met een slang, als we even de speciale boormachines met ingebouwde afzuiging overslaan. En als er een slang aan de machine bungelt, waarom zou een dun snoertje dan plotseling een probleem zijn?
Precies dit is de reden dat ik al het verspanende of stof genererende gereedschap zoals frezen, zagen etc. alleen op snoer heb, enkel een schroefmachine is hier op accu. Als je op een bouwplaats zou werken wordt het een ander verhaal, dat is in ieder geval voor mij niet van toepassing.

• Leuk
Waarderingen: ornament en Emilio

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Niet helemaal mee eens. Als je gaat kijken dan is een accumachine in sommige opzichten heel goed. Er wordt tegenwoordig vaak een brushless motor gebruikt, en deze bieden standaard heel veel vermogen in een relatief klein formaat met een hoge efficiëntie. Dit gaat echter ten koste van de werkduur. Zelfs een 8Ah 18V accu heeft maar 0,144kWh beschikbaar. Dus met een relatief lichte 850W motor ben je binnen 10 minuten door je accu heen. Ga je stevig aan de slag met een 1700W motor is dat minder dan 5 minuten.

Voor de motor is dat geen probleem. Deze is veelal voorzien van heel behoorlijke koeling. Maar een accu leegtrekken in dat tempo zorgt voor schade. Je zult in dit tempo geen duizenden cycles kunnen maken met de accu, maar hoogstens honderden en soms maar tientallen. Zware machines op accu die je lang en veel gebruikt zijn dus meestal geen goed plan. Behalve een boormachine en een schroefmachine gebruik ik daarom eigenlijk alles met snoer.

Nooit op een bouwplaats gewerkt begrijp ik? Want nee, daar werkt men niet met afzuiging, zeker niet in de ruwbouw.

Mijn Panasonic accu's doen het nog steeds prima, na 15 jaar, ook met een slijper en zaagmachine, dus misschien eens wat meer praktijk en wat minder theorie bezigen.....

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.348
3.461
Gaanderen
Of er in de bouw niet met stofafzuiging gewerkt wordt? Er is een arbo richtlijn dat je verplicht stof moet afzuigen. (heel vrij samengevat) Natuurlijk gebeurd dat niet overal. Ik zie het toch steeds meer. Hele volkstammen gebruiken een decoupeerzaag maar kort. Staat even uit en dan weer aan. Kan dus prima op accu.
Zo zijn er nog wel meer machines die prima op accu kunnen. IK denk dat een deel van de machines binnen niet al te lange tijd alleen maar op accu te verkrijgen zal zijn.
Gelukkig heb ik een goede verzameling machines op 240V

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Er wordt in de ruwbouw nauwelijks met afzuiging gewerkt, gewoon de praktijk. Dat kost tijd, investering, plek en is gedoe met volle zakken etc., dus wordt het niet of nauwelijks gedaan. Bij erg stoffig/smerig werk wordt er vaak wel bescherming gedragen.

Het programma accu machines, op alle vlakken, breidt steeds verder uit, waar de technologie op inspringt en men HO/Forge etc. accu's uitbrengt om juist hoog capaciteits toepassingen ook snoerloos te kunnen doen. Bij tuinmachines zie je dit bijv. ook steeds breder en dat is logisch omdat veel machines niet in de buurt van een stopcontact gebruikt worden en het alternatief dan bezine is. Dat blijft met accu's ook aardig heel en goed werken, binnenstedelijke hoveniers gebruiken dit al een aardig tijdje, want daar is geluid een beperkende factor.

• Leuk
Waarderingen: mink

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
904
199
Nooit op een bouwplaats gewerkt begrijp ik? Want nee, daar werkt men niet met afzuiging, zeker niet in de ruwbouw.

Mijn Panasonic accu's doen het nog steeds prima, na 15 jaar, ook met een slijper en zaagmachine, dus misschien eens wat meer praktijk en wat minder theorie bezigen.....
Jij doet jouw werk, ik het mijne. Ik heb maar 1 set ogen en longen gekregen, dus PBM en afzuiging wordt door mij gebruikt ja. Inademen van kwartsdeeltjes kan tot stoflongen en longkanker leiden. Beton, mortel en stenen bevatten allemaal kwarts.

Panasonic maakt uitstekende accu's. Combineer dat met een relatief lichte machine en je hebt een systeem dat heel lang meegaat. Mijn 24V NiCd accu's doen het ook nog. En? De hoeveelheid energie in een accu is beperkt. Je kunt ook uit een Panasonic domweg niet meer dan 18V x 5Ah = 0,09kWh uit halen. Voor wat ik doe vind ik het wisselen van accu gewoon te vaak nodig, behalve voor boren en vooral schroeven. En meerdere/grotere accu's maken je machine veel zwaarder en ik vraag me af of ik dat echt handig vind.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Jij doet jouw werk, ik het mijne. Ik heb maar 1 set ogen en longen gekregen, dus PBM en afzuiging wordt door mij gebruikt ja. Inademen van kwartsdeeltjes kan tot stoflongen en longkanker leiden. Beton, mortel en stenen bevatten allemaal kwarts.

Panasonic maakt uitstekende accu's. Combineer dat met een relatief lichte machine en je hebt een systeem dat heel lang meegaat. Mijn 24V NiCd accu's doen het ook nog. En? De hoeveelheid energie in een accu is beperkt. Je kunt ook uit een Panasonic domweg niet meer dan 18V x 5Ah = 0,09kWh uit halen. Voor wat ik doe vind ik het wisselen van accu gewoon te vaak nodig, behalve voor boren en vooral schroeven. En meerdere/grotere accu's maken je machine veel zwaarder en ik vraag me af of ik dat echt handig vind.
Gelukkig ontwikkelen producenten geen machines voor hobby, maar voor werklui die er dagelijks mee werken. En accumachones hebben een steeds grotere plek op de bouw.
De praktijk regeert en bepaalt, steeds meer en steeds breder is alles op accu. Dan kun je eigenwijs zijn en rekensommetjes maken, maar dat ga je niet tegenhouden. Als het niet functioneel was dan zou het niet door alle merken bijna liniebreed in de markt worden gezet.
the proof of the pudding is in the eating.....

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
292
102
Volgens mij is er helemaal niets mis met eigen wijs zijn, berekeningen maken. Maar waar zeker niets mis mee is, is rekening houden met je eigen gezondheid en die van de mensen om je heen. In de praktijk zoals ik die beleef wordt er wel steeds strenger toegezien op het gebruik van stofafzuiging etc., ook in de ruwbouw.
De ontwikkeling van steeds meer gereedschap op accu is ook evident. Ik ben er zelf ook voor gevallen en heel blij mee. Je kunt echter wel een boom opzetten over de schadelijkheid van al deze accu's voor onze planeet, maar dat is misschien teveel off topic en al vaker besproken.
Je opmerking over dat het niet in de markt gezet zou worden als het niet functioneel was heb ik ook vraagtekens bij. Volgens mij laten we ons ook gewoon vaak verleiden tot het kopen van nieuwe producten die functioneel lijken, om er vervolgens achter te komen dat wat we voorheen hadden ook eigenlijk prima functioneerde 😁.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Er zijn gewoon duidelijke voordelen op vele gebieden en als accu machines afdoende capaciteit hebben voor de gevraagde taak krijgen ze de voorkeur. Net als zonder afzuiging is het gewoon sneller en dus efficiënter omdat er gaan snoeren uitgerold hoeven te worden of in de weg zitten, wat op een grotere bouwplaats veel sneller aan de hand is.
Het is gewoon de praktijk, want itt stofafzuiging (wat al zeer lang bestaat en dus niets nieuws is) zie ik vlot meer accu machines op de bouw verschijnen, dus zal het geld opleveren en de investering waard zijn. Nogmaals; the proof of the pudding is in the eating..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.