ik heb daar de voorloper van (GST 135) en die is er persoonlijk voor verantwoordelijk dat ik in mijn Festool-systeem nog steeds geen decoupeerzaag heb - die Bosch doet het gewoon te goed, waardoor ik geen enkele verantwoording heb om die te vervangenOngevraagd advies; Ik heb een bosch gst 160, (T greep) en dat is een heerlijke machine. De bladgeleiding op dat model is superieur aan de makita sre4351 (die te koop staat) en er zit fatsoenlijk licht op. Na de bosch meermaals gebruikt te hebben zou ik niet terug willen.
Niet helemaal mee eens. Als je gaat kijken dan is een accumachine in sommige opzichten heel goed. Er wordt tegenwoordig vaak een brushless motor gebruikt, en deze bieden standaard heel veel vermogen in een relatief klein formaat met een hoge efficiëntie. Dit gaat echter ten koste van de werkduur. Zelfs een 8Ah 18V accu heeft maar 0,144kWh beschikbaar. Dus met een relatief lichte 850W motor ben je binnen 10 minuten door je accu heen. Ga je stevig aan de slag met een 1700W motor is dat minder dan 5 minuten.Voor slijpen kunnen accumachines heel handig zijn mits je ze op een bouwplaats gebruikt. Bij betonwerk o.d. is geklooi met snoeren echt niet handig. Werk je alleen in een werkplaats is het verschil veel minder, voor zwaarder werk eerder andersom.
Ik heb nog veel vloertjes te storten, dus ik heb ook een accuslijper, wel naast 3 machines op snoer trouwens....
Precies dit is de reden dat ik al het verspanende of stof genererende gereedschap zoals frezen, zagen etc. alleen op snoer heb, enkel een schroefmachine is hier op accu. Als je op een bouwplaats zou werken wordt het een ander verhaal, dat is in ieder geval voor mij niet van toepassing.Daar komt nog bij dat zagen en frezen met afzuiging wordt gedaan, en datzelfde geldt ook voor slijpen en al helemaal als het beton betreft. Afzuigen gaat eigenlijk bijna altijd met een slang, als we even de speciale boormachines met ingebouwde afzuiging overslaan. En als er een slang aan de machine bungelt, waarom zou een dun snoertje dan plotseling een probleem zijn?
Nooit op een bouwplaats gewerkt begrijp ik? Want nee, daar werkt men niet met afzuiging, zeker niet in de ruwbouw.Niet helemaal mee eens. Als je gaat kijken dan is een accumachine in sommige opzichten heel goed. Er wordt tegenwoordig vaak een brushless motor gebruikt, en deze bieden standaard heel veel vermogen in een relatief klein formaat met een hoge efficiëntie. Dit gaat echter ten koste van de werkduur. Zelfs een 8Ah 18V accu heeft maar 0,144kWh beschikbaar. Dus met een relatief lichte 850W motor ben je binnen 10 minuten door je accu heen. Ga je stevig aan de slag met een 1700W motor is dat minder dan 5 minuten.
Voor de motor is dat geen probleem. Deze is veelal voorzien van heel behoorlijke koeling. Maar een accu leegtrekken in dat tempo zorgt voor schade. Je zult in dit tempo geen duizenden cycles kunnen maken met de accu, maar hoogstens honderden en soms maar tientallen. Zware machines op accu die je lang en veel gebruikt zijn dus meestal geen goed plan. Behalve een boormachine en een schroefmachine gebruik ik daarom eigenlijk alles met snoer.
Daar komt nog bij dat zagen en frezen met afzuiging wordt gedaan, en datzelfde geldt ook voor slijpen en al helemaal als het beton betreft. Afzuigen gaat eigenlijk bijna altijd met een slang, als we even de speciale boormachines met ingebouwde afzuiging overslaan. En als er een slang aan de machine bungelt, waarom zou een dun snoertje dan plotseling een probleem zijn?
Jij doet jouw werk, ik het mijne. Ik heb maar 1 set ogen en longen gekregen, dus PBM en afzuiging wordt door mij gebruikt ja. Inademen van kwartsdeeltjes kan tot stoflongen en longkanker leiden. Beton, mortel en stenen bevatten allemaal kwarts.Nooit op een bouwplaats gewerkt begrijp ik? Want nee, daar werkt men niet met afzuiging, zeker niet in de ruwbouw.
Mijn Panasonic accu's doen het nog steeds prima, na 15 jaar, ook met een slijper en zaagmachine, dus misschien eens wat meer praktijk en wat minder theorie bezigen.....
Gelukkig ontwikkelen producenten geen machines voor hobby, maar voor werklui die er dagelijks mee werken. En accumachones hebben een steeds grotere plek op de bouw.Jij doet jouw werk, ik het mijne. Ik heb maar 1 set ogen en longen gekregen, dus PBM en afzuiging wordt door mij gebruikt ja. Inademen van kwartsdeeltjes kan tot stoflongen en longkanker leiden. Beton, mortel en stenen bevatten allemaal kwarts.
Panasonic maakt uitstekende accu's. Combineer dat met een relatief lichte machine en je hebt een systeem dat heel lang meegaat. Mijn 24V NiCd accu's doen het ook nog. En? De hoeveelheid energie in een accu is beperkt. Je kunt ook uit een Panasonic domweg niet meer dan 18V x 5Ah = 0,09kWh uit halen. Voor wat ik doe vind ik het wisselen van accu gewoon te vaak nodig, behalve voor boren en vooral schroeven. En meerdere/grotere accu's maken je machine veel zwaarder en ik vraag me af of ik dat echt handig vind.