Keuze maken tafel/schulpzaag

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Zoals al eerder benoemd; collega heeft jaren geleden deze begrotingsaanvraag gedaan en is goed gekeurd. Dan maar 'n nieuwe!
Allereerst: begroot is schijnbaar begroot. Als ik het niet opmaak aan waar de begroting voor is getekend ben ik het kwijt en kan ik de komende jaren fluiten naar zo'n pot.

Iemand doet zijn best voor een investeringsaanvraag. Die aanvraag duurt kennelijk een aantal jaar. Het is 'budget' van een school, dus geen eigen geld als ik je goed begrijp. Dat zou voor mij persoonlijk voelen als een grote verantwoordelijkheid en des te meer reden voor mij om extra goed te oriënteren.
L.N. had me inderdaad uitgenodigd te komen kijken bij de SCM, echter is Maastricht te ver rijden en betwijfel of ik dat goed gepraat krijg. Eindhoven is wel goed te doen, Kruikenstad hier.
Wat ik vervolgens niet goed begrijp: wat is het verschil tussen Eindhoven en Maastricht voor een bezoekje aan een enthousiasteling met veel productkennis? Beiden liggen slechts een uurtje uit elkaar. Misschien mis ik iets, maar het is toch een no brainer bij zo'n grote verantwoordelijkheid en investering om een uurtje extra te rijden als dat je helpt de juiste keuze te maken met andermans geld?

Zal niet binnen een paar dagen tijd zijn, maar als je het goed vind ga ik er toch achterna of ik dan in ieder geval een bezoek bij jou kan in plannen!


Goed zo (y) en veel plezier met deze mooie opdracht tot vernieuwing van het park.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peter Neijts

Vogelhuys

Nieuw lid
11 feb 2024
11
0
Zwumrudwem1
Iemand doet zijn best voor een investeringsaanvraag. Die aanvraag duurt kennelijk een aantal jaar. Het is 'budget' van een school, dus geen eigen geld als ik je goed begrijp. Dat zou voor mij persoonlijk voelen als een grote verantwoordelijkheid en des te meer reden voor mij om extra goed te oriënteren.

Wat ik vervolgens niet goed begrijp: wat is het verschil tussen Eindhoven en Maastricht voor een bezoekje aan een enthousiasteling met veel productkennis? Beiden liggen slechts een uurtje uit elkaar. Misschien mis ik iets, maar het is toch een no brainer bij zo'n grote verantwoordelijkheid en investering om een uurtje extra te rijden als dat je helpt de juiste keuze te maken met andermans geld?
Enerzijds helemaal met je eens; het is het geld van school én een flinke investering. Hoewel ik er zelf veel mee zal gaan werken blijft moet ik dat inderdaad blijven beseffen. Ik kom alleen uit Tilburg,
Iemand doet zijn best voor een investeringsaanvraag. Die aanvraag duurt kennelijk een aantal jaar. Het is 'budget' van een school, dus geen eigen geld als ik je goed begrijp. Dat zou voor mij persoonlijk voelen als een grote verantwoordelijkheid en des te meer reden voor mij om extra goed te oriënteren.

Wat ik vervolgens niet goed begrijp: wat is het verschil tussen Eindhoven en Maastricht voor een bezoekje aan een enthousiasteling met veel productkennis? Beiden liggen slechts een uurtje uit elkaar. Misschien mis ik iets, maar het is toch een no brainer bij zo'n grote verantwoordelijkheid en investering om een uurtje extra te rijden als dat je helpt de juiste keuze te maken met andermans geld?




Goed zo (y) en veel plezier met deze mooie opdracht tot vernieuwing van het park.
Helemaal met je eens, vandaar dat ik aan alle kanten informatie probeer te verzamelen. Eindhoven moet hopelijk lukken, Maastricht is te ver. Gezien ik nu als enige het vak geef moet ik het nogal passen en meten met hoe ik uberhaupt ga kijken.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Enerzijds helemaal met je eens; het is het geld van school én een flinke investering. Hoewel ik er zelf veel mee zal gaan werken blijft moet ik dat inderdaad blijven beseffen. Ik kom alleen uit Tilburg,

Helemaal met je eens, vandaar dat ik aan alle kanten informatie probeer te verzamelen. Eindhoven moet hopelijk lukken, Maastricht is te ver. Gezien ik nu als enige het vak geef moet ik het nogal passen en meten met hoe ik uberhaupt ga kijken.

Voor mij persoonlijk is Tilburg dichtbij Maastricht, maar goed ik ben gewend aan wat langer sturen met de auto. Afstand betekent voor iedereen wat anders.

Ik begrijp wat je schrijft, het is niet zozeer de extra afstand maar jouw schaarse tijd. En tijd is soms lastig in de agenda te vinden. Hopelijk ervaar je niet te veel druk om het allemaal snel te moeten regelen en beslissen. Dan komen jullie vast wel tot een geschikte moment in de agenda's, zeker gezien het kalender-/budgetjaar pas net begonnen is.

Succes.
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
1 keer een hele hoop van Hammer aan te schaffen.

Hmm, als je een Harwi gewend bent, dan vraag ik me af of je blij zult worden van een Hammer machine.

Een Harwi 130 is zo'n beetje onverwoestbaar. Ik ben ermee opgegroeid en later heb ik hem zelf ook gehad. Groot voordeel (en voor mij het belangrijkste onderdeel van een schulpzaag) een stevige, fijn instelbare langsgeleider. Geen aluminium, maar alles degelijk gietijzer en staal.

De Harwi is ook te krijgen met een roltafel, geen echte formaatzaag roltafel, maar voor het meeste prima te gebruiken (afkorten balken etc)

Als het dan geen Harwi wordt, dan heb ik wat meer vertrouwen in de SCM machines (ook vooral de vlak- van diktebanken)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik zou ook nog kijken naar de Holzkraft en minimax machines. Dit zijn de s.c.m. machine in duitsland soms een heel stuk goedkoper dan hier. Helaas heb ik begrepen dat je ze wel moet halen. Ik dacht dat ze ze hier niet mogen leveren.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
1 keer een hele hoop van Hammer aan te schaffen.

Hmm, als je een Harwi gewend bent, dan vraag ik me af of je blij zult worden van een Hammer machine.

Een Harwi 130 is zo'n beetje onverwoestbaar. Ik ben ermee opgegroeid en later heb ik hem zelf ook gehad. Groot voordeel (en voor mij het belangrijkste onderdeel van een schulpzaag) een stevige, fijn instelbare langsgeleider. Geen aluminium, maar alles degelijk gietijzer en staal.

De Harwi is ook te krijgen met een roltafel, geen echte formaatzaag roltafel, maar voor het meeste prima te gebruiken (afkorten balken etc)

Als het dan geen Harwi wordt, dan heb ik wat meer vertrouwen in de SCM machines (ook vooral de vlak- van diktebanken)
Scm en Felder staan op een vergelijkbaar niveau. Het is meer een kwestie van wat je beter ligt dan wat beter is. Beide merken hebben diverse kwaliteiten in diverse prijsklassen. Ik zou gezien het budget en gebruik naar Felder kijken en niet naar Hammer als het om een zaag gaat.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik zou ook nog kijken naar de Holzkraft en minimax machines. Dit zijn de s.c.m. machine in duitsland soms een heel stuk goedkoper dan hier. Helaas heb ik begrepen dat je ze wel moet halen. Ik dacht dat ze ze hier niet mogen leveren.
Even een nuancering: Holzkraft is het “huismerk” van Stuermer Maschinen. En inderdaad een aantal SCM machines worden onder de naam Holzkraft verkocht. Maar ook machines van andere merken worden onder de naam Holzkraft verkocht, waardoor niet alle Holzkraft machines van SCM kwaliteit zijn.

Ik begrijp het argument van de reistijd, maar ergens ook niet ;). Je maakt nu een keuze voor de komende jaren en van die keuze heb je jaren plezier (of spijt). Dan zou voor mij de keuze zijn om te gaan kijken niet moeilijk zijn. Je bent hier welkom in de avonduren of weekend, zodat je het kunt combineren met een dagje Maastricht of een weekendje Zuid-Limburg.

Persoonlijk vind ik de SCM beter gebouwd dan de Hammer. De Hammer is los van de Felder lijn ontwikkeld als goedkoper alternatief, terwijl de SCM veel onderdelen gebruikt van hun zwaardere/duurdere reeksen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Nog een opmerking die we vergeten te stellen zijn: je geeft aan dat jullie een opleidingsplek zijn. Met welk soort zaag komen de studenten in aanraking na de opleiding? Dat is een vraag die ik stel vanwege de veiligheid. Een zaag met roltafel is veel veiliger dan een Harwi. Wat dat betreft kun je voor een opleiding beter voor het veiligste gaan (= met roltafel). Maar het is een soort schijnveiligheid als ze in de praktijk met Harwi-achtige zagen werken. Dat is het mogelijk zelfs gevaarlijker, omdat ze tijdens de opleiding nooit met een dergelijke zaag (en zijn gevaren) hebben gewerkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.