keuze hulp gevraagd

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Beste mensen , ik wil een nieuwe cirkelzaag kopen van 190 mm , zit met een dilema tussen de Bosch GKS 65 GCE en de Metabo KS 66 FS .


Het voordeel van de bosch is dat die een regelbare snelheid heeft , wat nu voor mijn volgende klus het plaatsen van en zagen van sandwichpanelen een voordeel zou kunnen zijn . daar ik dan met het speciale blad hiervoor de snelheid laag kan houden , maar dit is maar een eenmalige klus en moet misschien 2 platen langs inkorten .
iemand met één of beide machine ervaringen ?
verder gebruik ik de machines als hobbyman voor thuis te klussen , dus zeker niet proffesioneel maar werkt graag met degelijk gereedschap
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid

je kan ons het werk vergemakkelijken door de url's van de fabrikanten voor beide machines te verstrekken
dan zien we direct de eigenschappen
volgende stap is ons op te lijsten wat je met die machines op middellange termijn wenst te doen
dan hebben we de criteria waarop we jou raad kunnen geven + onze ervaringen delen

mijn ervaring met metabo is dat het een vergane glorie is die nu in handen van een holding is
ben altijd een hevige voorstander van metabo geweest
mijn metabo-klopboormachine van 25 jaar geleden doet het nog altijd prima
maar een paar jaar geleden heb ik een KGS 216M gekocht
een afkortmachine, maar ik verwacht dat de handcirkelzagen dezelfde weg ingeslagen zijn
ik was blij toen die onverwacht uit de bus gegleden is & onherstelbaar geplooid was
heb in de plaats een blauwe bosch gekocht, en die doet het prima
de glij-uit-de-bus-test heb ik doelbewust nog niet overgedaan

ik vermoed dat je met een invalzaag beter & veiliger af bent dan met een ander type handcirkelzaag
maar die vergelijking laat ik aan de collega's over
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
bedankt voor je reactie , heb even de url's erbij geplaatst .
de machine zal gewoon gebruikt worden voor thuis te klussen , hobby , mits ik nog een afkortzaagmachine heb zal het dan meestal plaatwerk zijn , heb ook nog een klein zaagtafeltje , dus als ik moet schulpen neem ik dit daarvoor .
een invalszaag lijkt mij meer voor proffesionele die het dagelijk gaan gebruiken , meestal hebben ze ook iets minder zaagdiepte of je moet naar een grotere machine gaan en dan gaan ze ook weer veel zwaarder in gewicht zijn , en prijziger .
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
J

j1eke

Guest
Als je hem ook los wilt gebruiken is een cirkelzaag die ook op een rail kan een betere keuze inderdaad. Kan een rail wel van harte aanbevelen, het kan vaker op een rail dan je zou denken en het is altijd hanidg een perfect rechte zaagsnede te kunnen maken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zou toch voor een invalzaag gaan ipv een vaste handcirkelzaag.
Een invalzaag kan je op diepte instellen, dus je kan er ook ondiepe zaagsnedes mee maken. Ten eerste veel veiliger omdat je blad niet zover onder uit het hout hoeft te komen, maar ook handiger als je eens niet helemaal door het hout heen zou moeten.
Toevallig afgelopen week nog gehad; moest een paar latten die op een plaat waren geschroefd afzagen binnen het kader van de plaat, zonder de plaat mee door te zagen. Zaag op diepte gezet, geleider erop en zagen maar.
Ook om de zaag te laten invallen als je niet helemaal vanaf het begin van de plaat wilt zagen, is het al makkelijker om een invalzaag te hebben ipv een met een vast blad.

En het grote voordeel van een invalzaag tov een met een vast blad is, vind ik, dat je de zaag stabiel kunt wegzetten voordat het blad helemaal tot stilstand is gekomen; het klapt zichzelf namelijk weer in waardoor het blad vrij draait tov de ondergrond. Je hoeft dus ook niet iedere keer te wachten tot het blad helemaal is uitgedraaid. Bij een normale cirkelzaag schuitf de beschermer ook wel over het zaagblad, maar ik vind dat toch minder handig werken.

Ik heb zelf de Scheppach PL55. Ben er zeker tevreden over, ondanks de kleine prijs tov de grote merken is het een zeer degelijke machine. Ondanks dat ik verder met bijna allemaal prof-gereedschap werk, valt deze niet uit de toon tussen mijn andere machines vind ik. Ja, er staat een Festool-invalzaag op het verlanglijstje, maar dan heb je het ook weer over een heel ander prijskaartje.
Voordeel ook van de Scheppach is dat deze 1-op-1 op de geleiderails van Festool past. Maar dat er ook al gelijk een rails bij zit, en die heb je m.i. bij een cirkelzaag wel nodig om makkelijk, nauwkeurig en veilig te werken. Ja, het kan ook door een rechte lat op je werkstuk te klemmen en die als geleider te gebruiken, maar een geleiderails is gewoon veel makkelijker.

Met de Scheppach (of een vergelijkbare invalzaag) kan je nog steeds 55mm diep zagen (tov de 65mm van de beide zagen uit jouw link). Verwacht je deze zaagdiepte veel nodig te hebben? Ik ben eigenlijk nog nooit tegen de maximale zaagdiepte aan gekomen.
Zeker voor hoe jij het beschrijft (hobbymatig, plaatwerk) zou ik voor een invalzaag gaan.
P.s. hiermee kan je ook de sandwichpanelen zagen, hoor. Heb ik ook ooit gedaan. Fijngetand goedkoop zaagblad erin, rustig zagen en vooral shirt met lange mouwen en een hoge kraag aan, lange kandschoenen en volledige gelaatsbescherming (dus zeker de ogen). Want er gaan wel veel scherpe metaalsplinters rondvliegen...

mijn ervaring met metabo is dat het een vergane glorie is
Mee eens, ik heb ook minder goede ervaringen, terwijl de oudere machines bij mijn vader in de schuur allemaal metabo's zijn die het pas recent opgegeven hebben; de vervangers zijn lang niet zo fijn/degelijk als die oudjes.

Ik kan verkeerd zijn , geen ervaring met invalszaag , maar ben je dan niet verplicht van steeds een geleidrail te gebruiken ?
Nee, je kunt deze exact gebruiken zoals de types die jij op het oog hebt. Maar als je eenmaal met een geleiderail hebt gezaagd wil je niet anders meer! Aan beide zijden van je plaat een klein streepje zetten, de rail precies op beide streepjes wegleggen (vastklemmen is vaak niet eens nodig) en precies recht zagen, zonder moeite. Geen gedoe om een lijntje te moeten volgen wat net niet gaat, scheef komen en gaan wringen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Nerf

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
allemaal bedankt voor jullie ervaring te delen , een geleiderail komt en zeker bij ook als ik een gewone cirkelzaag koop , het gaat mij ook niet om 100€ meer of minder .
Maar de klus die ik binnenkort moet doen met de sandwichpanelen die zijn 60mm dik op het platee gedeelte op de nokken zijn ze zelfs nog meer , dus een invalszaag die 55 mm diep gaat is niet zo geschikt voor die klus .
zagen los zonder rail met een invalszaag zie ik niet zo goed zitten en als ik de sandwichpanelen in de lengte ( ze zijn 4,10 lang ) moet inkorten ben ik niet van plan om voor die eene klus meer dan 4 m geleidrail aan te gaan kopen .
maar het doet me wel nadenken en ik geloof gerust dat een invalszaag fijner werkt .

heb eens gezien naar de Scheppach , maar die is loodzwaar 8,18 kg voor een 165 mm machine :unsure:
 
J

j1eke

Guest
Of je gaat voor zoiets van Makita, die kan ook op een rail. Koop er een Makita rail bij en als je dan behoefte hebt aan een invalzaag kun je er altijd eentje bijkopen.
Wij hebben nog eentje van Parkside die we ooit kochten om eens te snuffelen aan het concept invalzaag en die bevalt prima en blijft het maar doen, zelfs al genruiken we die vrijwel alleen maar voor groffer werk (inzagen douglas staanders etc).


Dan heb je een zaag voor diep, een invalzaag en een goede rail voor ongeveer 250 euro.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Huren van een machine voor de panelen is een optie kost wel met slijtage kost inbegrepen 66€/dag
beide kanten zagen kan uiteraard ook .

De Makita die je hier voorstelt past enkel op rail met een tussenadapter en dat wil ik al niet , is de Makita beter dan mijn twee voorgestelde machines ?
 
J

j1eke

Guest
Ah ok, dat had ik even over het hoofd gezien, maar daar heb je gelijk in. Vroeg me al af waarom hij zo goedkoop is. Voor een passende oplossing willen ze altijd net even wat meer geld hebben, de marketingmensen.

Het is een prima machine, maar met 1200 W lijkt het me geen verbetering tov jouw opties. Ik heb hem als back-up in permanente bruikleen aan iemand gegeven nu, maar de keren dat hij gebruikt is merkte ik er weinig van dat hij minder krachtig is. Maar ik heb het nooit in 6 cm hardhout geprobeerd.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Ben vandaag nog even in een winkel gaan kijken naar de Metabo KS 66 FS , en ik moet zeggen dat het mij een degelijk gebouwde machine lijkt , stevige zool , en een stevige aansluiting voor de stofzuiger .

van de week was ik reeds de Bosch GKS 65 GCE gaan bekijken , en hier ook een degelijk gebouwde machine , maar de stofzuigeraansluiting lijkt mij geen lange levensduur te hebben , is een stuk plastiek dat je er moet opklikken .

wat betreft de binnenzijde , de mekaniek van de machines en de zuiverheid probeer ik via reviews en ervaringen te bekomen .

de Bosch kost 221 € bij amazon ( in de plaatselijke winkel 330€ )
de Metabo kost momenteel 178,50€ bij gereedschap pro ( in de plaatselijke winkel 229€ ) vorige week had gereedschap pro hem nog in een orange deal zitten voor 129 € , maar was ik net te laat voor , ze gingen kijken of ze wat konden doen voor mij , het antwoord weet ik maandag .

het grootste verschil voor mij is dat de Bosch een regelbaar toerental heeft
 

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
136
42
Ik zou niet zo blindstaren op het regelbare toerental, ik heb zelf meerdere cirkelzagen met regelbaar toerental en gebruik het praktisch nooit.

Sandwich panelen zaag ik met een Festool ap85 eb.
Die heeft ook regelbaar toerental maar ik zaag altijd op de hoogste stand met een goed blad daarvoor dat wel.
Die machine past overigens wel op een geleiderail en vooral met sandwich panelen is dat toch wel makkelijk hoor, 4 meter zaag je wel niet in 1 keer maar dan verplaats je je geleiderail toch een paar keer?
Of je koopt een paar geleiderails meer die je koppelt.

Ik zou denk ik persoonlijk liever een wat zwaardere 2de hands machine aanschaffen om sandwich panelen mee te zagen aangezien je machine er niet netter op zal worden met dat rauwe werk.
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Peters ,
het zagen van die panelen is een eenmalige klus , moet misschien maar twee panelen inkorten in de lengte en dat is het , dus ga daar zeker geen speciale machine voor kopen zoals vb. een Jepson .

Maar ondertussen heb ik een beslissing genomen en heb een Bosch GKS 55 GCE 165 mm blad besteld , samen met een zaagblad bestemd voor sandwichpanelen .

deze machine is de kleine broer van de machine die ik eerst dacht te kopen , de GKS 65 GCE 190 mm blad hoe eigenaardig het is de kleine broer zaagt slechts 2 mm minder diep dan de grote .

wat betreft vermogen 1350W is voor mij meer dan voldoende , ik gebruik de machine maar enkele keer per jaar .

Toch allemaal bedankt om mee te denken en jullie ervaring te delen
 

Blazer

Actieve deelnemer
20 jun 2021
111
13
Haacht
Nu nog op zoek naar een geschikte geleiderail , welke ?
Ben je best dat je ze van het merk neemt dan dat je machine is of zijn er betere alternatieven ?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.153
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu nog op zoek naar een geschikte geleiderail , welke ?
Ben je best dat je ze van het merk neemt dan dat je machine is of zijn er betere alternatieven ?
als de prijzen niet ver uit mekaar liggen, dan is er geen reden om een rail van een ander merk dan je zaag te nemen
bij festool zit je rond 1 euro / m
duurder ga je niet vinden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.