Keukenplanken maken van korte balkjes iep.

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik weet niet of het onderwerp hier al eens behandeld is, maar ik zou niet weten hoe te zoeken.

Ik heb een partij korte stukken iep. Voor een opdracht van mijn zoon en schoondochter wil ik daar dikke planken van maken.
Samengesteld van balkjes. Wij hebben ooit zo’n IKEA keukenblad gehad.

Zoiets dus:

IMG_1267.jpeg

Nog nooit gedaan natuurlijk, dus een uitdaging. Met name het verlijmen van de kopse kanten en het klemmen.

Ik gebruik de lamellofrees regelmatig. Die wil ik hier ook bij gaan gebruiken.

Wie heeft dit ook wel eens gedaan en/of wat zijn aandachtspunten. Ook in werkvolgorde.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Er zijn hier wel enkele posts van langsgekomen. Volgens mij was de conclusie dat dit heel lastig te doen is met dhz gereedschap. Zuiver haaks alles zagen en het instellen van de verlijmfrees was het probleem als ik het goed onthouden heb. Met een toupie word het al wat makkelijker.
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ha, weer wat geleerd. (y)

Als ik de prijzen van die frezen zie, kan ik beter nieuw hout kopen denk ik.

Maar zoals al eerder gezegd, een probeersel kan altijd. Wordt overigens pas in januari.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zou je er niet beter een met kleine tandjes voor kunnen gebruiken? Dan verlies je minder hout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Hoe kort is kort?
Als de balkjes wat lengte hebben (meer als 30 cm zo los uit de pols) zie ik geen reden om de kopse kanten van een verlijmnaad of dergelijke te voorzien. Gewoon koud tegen elkaar en voldoende lijm gebruiken omdat kops hout de lijm gaat opzuigen. De sterkte gaat komen van het langshout. Met een overlap van 15 cm of meer zie ik daar geen problemen opduiken. Een verlijmfrees op de kopse kant is een uitdaging. Dan heb je eigenlijk een pennenbank nodig. Zelfs een loopwagen en spilfrees gaat met korte stukken moeilijk klemmen zijn.
De grootste uitdaging gaat zitten in het verlijmen. Voldoende stukken voorzien van lijm en dan ze geklemd krijgen, zeker het kopse hout.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb het wel eens gedaan door eerst lange latten te maken die alleen kops verlijmd waren. Ze zijn dan nooit helemaal recht, dus op een rechte onder lat klemmen en dan langs de frees halen. Dan houdt je een aan een kant rechte lat over. Als je ze dan allemaal gedaan hebt, kan je de andere kant tussen de geleider en de frees door halen. Uiteraard de freeshoogte opnieuw afstellen. Dan houdt je lange latten over die je met steeds een paar kan verlijmen. Die blokken kan je daarna weer verlijmen tot een heel blad.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen wil ik dit wel. Wil je oefenen, dan doen, je leert er een hoop van. Heb je veel hout, ook doen. Als je denkt dat je goedkoper en sneller bent, denk dan nog een keer na.
Misschien motiveert je dit om er toch aan te beginnen.
Veel succes en wijsheid.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je moet inderdaad wel even zoeken, want de titel van een bericht dekt niet altijd de inhoud. even zoeken op bericht ‘Videomeubel….XXL van Toxiq (al een tijd niet meer actief op het forum) uit 2015.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
 

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties.

@wim. Goedkoop is niet het issue. Het is meer, dat ik twee kuub afval iep gekregen heb voor in de kachel. Daar zitten echter nog mooie stukken tussen en dan denk je : Kan ik daar nog wat mee. Dan komt mijn zoon met een verzoek naar een plank voor in de keuken en tja, dan vormt zich een uitdaging.

Omdat ik wel van het type, ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan, ben, maar ook lid van dit mooie forum, hier dus eerst maar eens de vraag gesteld.

Snel hoeft ook niet. Het kan inderdaad een mooi leerproces zijn. We gaan het zien, maar het wordt een klusje voor in het nieuwe jaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.