Keukenblad boven radiator

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
173
84
Aalten
Ik zou zeggen, probeer het gewoon. Hoe groot is de buil die je vallen kunt.? Een plaat van 70cm? Is te overzien lijkt mij.
Ondertussen een ervaring rijker.😁.
Afhankelijk van je kookgedrag en ventilatie zal temperatuur en vochtgehalte schommelen. Dat heeft invloed, nu gaat het daarom: hoeveel invloed?, en is dat hinderlijk of niet? Ik zou het gewoon doen. Rooster er in, en verder afwachten wat er van komt.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
In mijn geval is onder elk raam een radiator geplaatst en ook nog vloerverwarming. In de winter staat alles aan op vol vermogen. Hier gaat het goed. Wel de bedenking dat het om een samengesteld werkblad gaat. Wel 4 cm dik eiken. Roosters werken goed, voorzie wel een verlies want het werkblad zal ook de nodige warmte opnemen. Hout ervoor is een 2cm massief grenen vloerdeel. DSC_2910.JPG
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
de atmosfeer in huis verandert constant en afhankelijk van het weer verandert ook de luchtvochtigheid in huis. Als je een passief huis hebt zal de vochtigheid in huis niet zo sterk schommelen maar er blijven verschillen. Ook het hout in huis blijft ademen en neemt die vochtigheid op en krimpt en zwelt mee. Als je een houtvloer hebt dan zie je het verschil zomer/winter en zeker in de buurt van de verwarmingselementen.
Daarom wordt er bij een omkadering vaker gebruik gemaakt van multiplex of MDF (vormvast) of met massief (vaak latjes) en dan laat het ontwerp ook toe dat het hout kan bewegen zonder te barsten.
In jouw geval heb je een massieve plank, niet samengesteld uit smallere latten, jaarringen om en om gelegd. Ik hoop het voor jou maar persoonlijk denk ik dat er een groter gevaar is dat je plank gaat schotelen.
Massieve plank bedoel ik in deze dat het dus niet gaat om een holle plank, hij is wel samengesteld, zie hier een foto:
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220802_092506.jpg
    Screenshot_20220802_092506.jpg
    145,9 KB · Weergaven: 9

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Roosters werken goed, voorzie wel een verlies want het werkblad zal ook de nodige warmte opnemen
Warmte verlies is geen issue, eerst heeft er een mdf plaat opgelegen zonder rooster en dat gaf nog genoeg ruimte,
Heb je deze roosters vlak met de boven kant gemaakt of liggen ze er op? Ik vraag me af hoe dit zit met het eventuele werken van het hout.
Het mooiste lijkt mij als ze vlak verwerkt zijn alleen heb ik zelf geen toegang tot een bovenfrees.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.135
526
Moordrecht
Dat is idd het mooiste. Je kan voor weinig een Makita kloon kopen op Amazon. Doe de 4 extra spantangen erbij en je hebt voor 7 tientjes een mooie set. freesje erbij van Ecotools met de juiste maat en je bent voor €75 euro onderweg. Het is allemaal niet zo moeilijk wat oefenen op een teststukje en je komt een eind
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Warmte verlies is geen issue, eerst heeft er een mdf plaat opgelegen zonder rooster en dat gaf nog genoeg ruimte,
Heb je deze roosters vlak met de boven kant gemaakt of liggen ze er op? Ik vraag me af hoe dit zit met het eventuele werken van het hout.
Het mooiste lijkt mij als ze vlak verwerkt zijn alleen heb ik zelf geen toegang tot een bovenfrees.
Ik heb ze ingefreesd. Dus eerst gat gezaagd, aan binnenzijde dan sponning gefreesd waarin het rooster ligt. Ze liggen niet klem vast. Rondom rond een 0,5 mm speling. Zo kan ik ze vlot uithalen als er speelgoed of papieren door gedrukt worden. (speelkamer) onderzijde heb ik vliegengaas gespannen tegen inkijken. De door mij gebruikte platen zijn hetzelfde. Keukenwerkblad eiken. Bij mij liggen de vensterbanken wel los. Ze liggen op een frame en kunnen dus vrij werken. Praktisch gezien amper beweging hoor.
 

martinus86

Nieuw lid
30 mrt 2019
16
15
Betreft het een gevingerlaste plank of echt een geschaafde massieve plank?

In mijn topic (je verwees me hiernaartoe) gaat het om 27mm gevingerlast eiken boven een radiator. Dat wordt soms best warm maar geeft geen krimp door de verbindingen. Bovendien werken in mijn geval de freessleuven ook om de spanning op het oppervlak bij kromtrekken te minderen.
In jouw situatie (die niet geheel helder is): voldoende ruimte voor, luchtsleuf achter icm gevingerlaste plank > dan zou ik inderdaad denken dat het prima kan. Of je radiator deels dichtzetten :)

Edit; pagina 2 over het hoofd gezien. Gevingerlast dus.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Betreft het een gevingerlaste plank of echt een geschaafde massieve plank?

In mijn topic (je verwees me hiernaartoe) gaat het om 27mm gevingerlast eiken boven een radiator. Dat wordt soms best warm maar geeft geen krimp door de verbindingen. Bovendien werken in mijn geval de freessleuven ook om de spanning op het oppervlak bij kromtrekken te minderen.
In jouw situatie (die niet geheel helder is): voldoende ruimte voor, luchtsleuf achter icm gevingerlaste plank > dan zou ik inderdaad denken dat het prima kan. Of je radiator deels dichtzetten :)

Edit; pagina 2 over het hoofd gezien. Gevingerlast dus.
Gevingerlast inderdaad, alhoewel ik niet weet of dat alleen in de lengte is gebeurt of ook in de breedte, aangezien je aan de zijkant geen vingerlassen ziet. Maar in ieder geval samengesteld.
Aan voorkant is het geheel dus open en boven de radiator dus een rooster. Thanks voor je input!
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
569
135
Snap niet dat je zo onzeker bent, gaat om een paar tientjes.
Je hebt het paneel al liggen; gewoon doen.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Is dat goed of niet goed?
Die bladen worden verkocht als aanrechtblad, werkblad,..... Er zijn er al tig van verkocht. En ik heb ze nog niet in radar gezien.

Ze zijn gewoon goed 😉

Gewoon doen! Gaat het niet goed (wat me onmogelijk lijkt) doe je wat anders en is het leergeld.

Als ik kijk naar mijn ervaring in deze toepassing zeg ik dat het geen probleem is.
 

BerserkerJayno

Nieuw lid
13 jul 2018
17
18
Ik denk persoonlijk ook dat het geen probleem zal geven. Pas wel op dat je het rooster niet erin klemt en vastschroeft zodat het hout eromheen niet meer kan krimpen/werken en daardoor zal krom trekken. Ik zelf heb bij een keukeneiland ook met een radiator tegen de muur een malletje gemaakt van mdf en met een bovenfrees er gleuven ingefreesd was geen probleem alleen was dit multiplex gefineerd dus geen "vol" hout:

03.jpg

Zelfde effect zonder het metaal erin.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout
J

j1eke

Guest
Is dat goed of niet goed?
Het is. De vingerlas is alleen bij het verlijmen van kopshout nodig om het lijmvlak te vergroten en te zorgen dat niet her en der teveel lijm in de kopse kanten trekt. Langshout is makkelijker te lijmen en daar zijn lijmverbindingen alleen genoeg. Het enige wat soms voor langshout wordt gebruikt is een zogenaamde verlijmfrees, maar die heeft een veel kleiner profiel, zodat er niet zoveel hout verloren gaat. Deze is ook niet bedoeld om de lijmverbinding beter te maken, maar om te helpen bij het verlijmen, zodat de verschillende delen niet in de hoogte kunnen verschuiven.
De kwaliteit van het blad gaat niet omhoog door de vingerlassen, maar doordat het samengesteld is uit veel stukken. De kwaliteit van die stukjes kan omhoog omdat ze maar kort hoeven te zijn en ze dus kwasten en andere problemen makkelijk kunnen ontwijken bij het zagen en toch een hoog percentage van het hout kunnen gebruiken. Ook heffen eventuele andere problemen als wat spanning in het hout elkaar wel weer op omdat elk blokje wordt ingesloten waadoor een blad eenvoudiger vlak blijft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Pas wel op dat je het rooster niet erin klemt en vastschroeft zodat het hout eromheen niet meer kan krimpen/werken en daardoor zal krom trekken.
Ik zat hier zelf ook even over te denken, eerste idee was om het rooster met de Router te verzinken, maar wellicht dat dat problemen kan geven, kan ook zijn dat ik hem er gewoon los inleg, verzinken kan natuurlijk altijd nog.

Het bevestigen aan de beugels, hoe doe ik dit?
Vanwege het eventuele werken lijkt mij gewoon vastschroeven door de gaten in de beugels zeer onverstandig, wellicht de gaten langwerpig vijlen en dan losjes vastschroeven? Of zijn er speciale dingen te koop waarmee je het toch goed vast kan schroeven maar het hout toch kan werken?
 
J

j1eke

Guest
Ik zat hier zelf ook even over te denken, eerste idee was om het rooster met de Router te verzinken, maar wellicht dat dat problemen kan geven, kan ook zijn dat ik hem er gewoon los inleg, verzinken kan natuurlijk altijd nog.

Het bevestigen aan de beugels, hoe doe ik dit?
Vanwege het eventuele werken lijkt mij gewoon vastschroeven door de gaten in de beugels zeer onverstandig, wellicht de gaten langwerpig vijlen en dan losjes vastschroeven? Of zijn er speciale dingen te koop waarmee je het toch goed vast kan schroeven maar het hout toch kan werken?
Je kunt het blad aan één kant gewoon vastschroeven. Bij een werkblad is dit meestal de kant bij de muur, zodat je daar geen kier krijgt. Aan de andere kant en in het midden inderdaad zoals je zelf al voorstelt. Overigens zou ik een rampamoer en een bout (met ring) nemen. Als het op hout wordt bevestig zou je ook bladwervels kunnen gebruiken.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Je kunt het blad aan één kant gewoon vastschroeven. Bij een werkblad is dit meestal de kant bij de muur, zodat je daar geen kier krijgt. Aan de andere kant en in het midden inderdaad zoals je zelf al voorstelt. Overigens zou ik een rampamoer en een bout (met ring) nemen. Als het op hout wordt bevestig zou je ook bladwervels kunnen gebruiken.
Rampamoer heb ik zelf niet zo'n goede ervaringen mee, word denk ik gewoon een stevige platte schroef met ring. Beugels zijn gewoon heavy duty plankendragers(waarschijnlijk wel zonder schoor).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.