Keukenblad boven radiator

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Mijn keuken is nogal klein dus ik ben aan het bedenken hoe ik meer werkruimte kan toevoegen, de enigste plek is boven een radiator, als ik hier een keukenblad boven maak dan krijg je natuurlijk het probleem dat het hout gaat werken vanwege de hitte.
Het idee is nu om het keukenblad zo'n 10cm boven de radiator te plaatsen en in het keukenblad over de gehele breedte van de radiator een ventilatie rooster te plaatsen.
Zou dat het probleem oplossen?
 

Enkhuizen

Actieve deelnemer
15 sep 2011
117
34
Hou er rekening mee dat je hiermee mogelijk je verwarming verstoort. Je radiator werkt in de meeste situaties door convectie, koude lucht stroomt langs/door de radiator, verwarmt de lucht en die stijgt op. Een werkblad recht boven je radiator gaat die luchtstroom verstoren waardoor je radiator niet meer goed werkt.

Je kan dit en het probleem van de hitte deels oplossen door een rooster in je werkblad te maken zodat de convectie blijft werken en je geen warmteopbouw onder het blad hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Hou er rekening mee dat je hiermee mogelijk je verwarming verstoort. Je radiator werkt in de meeste situaties door convectie, koude lucht stroomt langs/door de radiator, verwarmt de lucht en die stijgt op. Een werkblad recht boven je radiator gaat die luchtstroom verstoren waardoor je radiator niet meer goed werkt.

Je kan dit en het probleem van de hitte deels oplossen door een rooster in je werkblad te maken zodat de convectie blijft werken en je geen warmteopbouw onder het blad hebt.
Vandaar dat ik al aangaf dat ik het werkblad 10cm boven de radiator wil laten zweven, en over de gehele breedte van de radiator een ventilatierooster wil maken. Het lijkt mij dat dit voldoende zou moeten zijn.

Overigens is de plank zelf een cm of 70 breed,
En de radiator is 50cm breed, ventilatierooster is ook 50cm breed. Plank zal bevestigd worden op 2 of 3(3 omdat dat wellicht het vervormen beperkt) beugels.

Verlies van warmte in keuken is geen probleem verder, eerder zat hier een dichte mdf plank direct op de radiator en ook in de winter was het nog warm genoeg.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je kan natuurlijk ook kleine ventilatoren plaatsen boven de radiator die de lucht onder het blad vandaan blaast, deze zijn als komplete set te koop, (Geen affiniteit of andere connecties met dit bedrijf) met een temperatuur gestuurde schakelaar. Deze worden vaker onder radiatoren gezet om de convectie te bevorderen.

Dan forceer je de warmte uit de beperkte ruimte en heb je minder kans dat de temperatuur hoger oploopt.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Je kan natuurlijk ook kleine ventilatoren plaatsen boven de radiator die de lucht onder het blad vandaan blaast, deze zijn als komplete set te koop, (Geen affiniteit of andere connecties met dit bedrijf) met een temperatuur gestuurde schakelaar. Deze worden vaker onder radiatoren gezet om de convectie te bevorderen.

Dan forceer je de warmte uit de beperkte ruimte en heb je minder kans dat de temperatuur hoger oploopt.
Dat lijkt mij onnodig en ook weer extra kosten, maar bedankt voor de tip!
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Dit is de stijl van ventilatie rooster wat ik wil gebruiken:


ventilatiestrips_800x60_alu.jpg
Ik zou eventueel aan de onderkant van het keukenblad nog radiatorfolie kunnen bevestigen of zelfs een zwevende(met vergrootte gaten en sluitingen) aluminium plaat.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Je houdt de hele achterkant van het blad gewoon 10 cm vrij van de muur. Dat verstoort de werking van de radiator niet en het blad wordt niet te warm. Dat rooster lijkt me ook prima, maar meer werk.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Je houdt de hele achterkant van het blad gewoon 10 cm vrij van de muur. Dat verstoort de werking van de radiator niet en het blad wordt niet te warm. Dat rooster lijkt me ook prima, maar meer werk.
Een rooster werkt dan precies het zelfde en dan is het mooi netjes dicht dus dat heeft dan toch mijn voorkeur.
Gaat er om of het op die manier opgelost is,

Dus plank zweeft 10cm boven radiator, in plank zit een rooster van 500x130/150mm. En dan aan de onderkant radiator folie of eventueel een zwevende alu plaat.
Mij lijkt dat dat voldoende moet zijn toch?
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
ik heb in een keuken weleens de radiator vervangen door een plintradiator. Past onder de keukenkastjes. Zoiets bijvoorbeeld:
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Een rooster werkt dan precies het zelfde en dan is het mooi netjes dicht dus dat heeft dan toch mijn voorkeur.
Gaat er om of het op die manier opgelost is,

Dus plank zweeft 10cm boven radiator, in plank zit een rooster van 500x130/150mm. En dan aan de onderkant radiator folie of eventueel een zwevende alu plaat.
Mij lijkt dat dat voldoende moet zijn toch?
Ik denk dat je hiermee een prima oplossing hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
547
130
Zoals thomasz aangeeft:Ik denk dat je hiermee een prima oplossing hebt.

Ik denk dat ook, het gaat hier over een blad van 70 cm breed met een rooster er in. Zelfs al zou het niet werken heb je toch geen enorme kosten gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Het lijkt me dat de radiator de beuk plaatselijk zo droog stookt ondanks het rooster dat het flink zal gaan trekken. Of dirt goed gaat valt af te wachten.
 

Arathonk

Actieve deelnemer
1 mei 2016
78
4
Eindhoven
Het lijkt me dat de radiator de beuk plaatselijk zo droog stookt ondanks het rooster dat het flink zal gaan trekken. Of dirt goed gaat valt af te wachten.
De plank is natuurlijk wel al helemaal droog, en staat nu al weer een aantal weken zonder plastic in huis.

Opvallend hoe de een zegt dat het waarschijnlijk gewoon prima zal gaan, en de ander er bedenkingen bij heeft 🤔
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Nou denk ik dat dat te maken heeft met hoe eenieder zich de radiator en met name de temperatuur ervan voorstelt.
De een denk aan een kleine radiator waarop je makkelijk je hand kan leggen, de ander aan een joekel waar de verf bij wijze van spreken van verdampt.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.638
695
Antwerpen
De plank is natuurlijk wel al helemaal droog, en staat nu al weer een aantal weken zonder plastic in huis.
de atmosfeer in huis verandert constant en afhankelijk van het weer verandert ook de luchtvochtigheid in huis. Als je een passief huis hebt zal de vochtigheid in huis niet zo sterk schommelen maar er blijven verschillen. Ook het hout in huis blijft ademen en neemt die vochtigheid op en krimpt en zwelt mee. Als je een houtvloer hebt dan zie je het verschil zomer/winter en zeker in de buurt van de verwarmingselementen.
Daarom wordt er bij een omkadering vaker gebruik gemaakt van multiplex of MDF (vormvast) of met massief (vaak latjes) en dan laat het ontwerp ook toe dat het hout kan bewegen zonder te barsten.
In jouw geval heb je een massieve plank, niet samengesteld uit smallere latten, jaarringen om en om gelegd. Ik hoop het voor jou maar persoonlijk denk ik dat er een groter gevaar is dat je plank gaat schotelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: groentje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.