Kastje en boekenkastje met niet-zichtbare verbindingen

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
69
31
Antwerpen
Een nadeel voor mij is dat je alsnog schroefjes moet indraaien bij de clamex. De zolderkasten hoeven niet demonteerbaar te zijn. Niet klemmen is dan wel weer fijn. Zijn de clamex verbindingen dan ook sterk genoeg zonder extra verbindingen of schroeven..
Bij de clamex moeten er geen extra schroeven in. Deze zijn sterk genoeg om het corpus bij elkaar te houden zonder schroeven.

• Leuk
Waarderingen: Kisajera

Kisajera

Actieve deelnemer
30 dec 2025
32
4
Zuid Limburg
ik denk dat ik voor de zeta p2 ga. Met name het vele kastwerk in overweging en heb veel YouTube filmpjes gezien en de veelzijdigheid en vooral gemak hierin is toch wel overtuigend, voor dit type werk moet ik erbij zeggen.

Achieving better miters heb toch wel genietend hiernaar gekeken haha.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.047
2.898
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een nadeel voor mij is dat je alsnog schroefjes moet indraaien bij de clamex.
de clamex heb ik nog nooit geschroefd
heb er reeds een 3.000 gezet
die heeft inderdaad gaatjes, waar je een schroefje door kan zetten
maar dan moeten beide delen perfekt tov mekaar staan
en je verliest de schuifmogelijkheid
de trekkracht komt van het hamertje waarmee je de delen aantrekt
schroeven voegen niets toe

de gaatjes van 6 mm zouden storend kunnen zijn
bij liggers maak ik ze tot ooghoogte (155 cm) aan de onderkant van de regel
er boven aan de bovenkant
dan zijn ze minst zichtbaar
er zijn specifieke afdekkapjes te koop in <> kleuren

wil je geen gaatjes, neem dan bv de tenso

als je de zeta P2 nog nooit gebruikt heb, plaats dan op dit forum een vraag om die bij een lid te kunnen testen vooraleer je die aankoopt

in de rand: er zijn HM en diamantfrezen - ik heb enkel diamant

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.137
324
ik heb geen zaag/freestafel

op een te kleine werkbank

Ik had net voor een lamellen frees gekeken maar die zijn al gauw rond de 250 euro. Aangezien ik ook nog een katenfrees wil halen
@Kisajera
Zo’n Lamello is natuurlijk een geweldige machine, maar bij mij komt het over dat dat bijna je eerste machine is.
Je hebt geen zaagtafel, geen werkbank en geen kanten/bovenfrees. En
je geeft aan grote kasten te willen gaan bouwen en daarom kiest voor de Lamello.
Het is natuurlijk jouw keuze maar voor het geld voor de Lamello zou ik zelf eerst wat ander gereedschap aanschaffen.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Kisajera

Actieve deelnemer
30 dec 2025
32
4
Zuid Limburg
@Kisajera
Zo’n Lamello is natuurlijk een geweldige machine, maar bij mij komt het over dat dat bijna je eerste machine is.
je geeft aan grote kasten te willen gaan bouwen en daarom kiest voor de Lamello.
Het is natuurlijk jouw keuze maar voor het geld voor de Lamello zou ik zelf eerst wat ander gereedschap aanschaffen.
Snap je redenering. Dat ik dit niet heb (wel in bezit maar even niet tot beschikking, had ik even duidelijker moeten zeggen) is meer uit plaatsgebrek momenteel. Ik ben een huis aan het verbouwen (volledige renovatie) en het meeste gereedschap wordt nu gebruikt voor het zagen van osb gips enz. Zodra dit klaar is kan ik weer een werkruimte installeren haha. Vandaar dat ik er nu even voor kies om het te laten zagen. De verbindingen kan ik prima maken in een kleinere ruimte. Ik heb twee van die roughneck schragen met een plaat erop en dat werkt prima.

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
572
136
Oss
Ben ik dan een van de weinige die festool gewoon overrated gereedschap vind. Ja het heeft de naam. Verder is het in mijn ogen matige kwaliteit. Althans zal het anders formuleren. Vind de prijs te hoog voor de kwaliteit.

• Leuk
Waarderingen: thomasz

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.357
558
hilversum
Een nadeel voor mij is dat je alsnog schroefjes moet indraaien bij de clamex. De zolderkasten hoeven niet demonteerbaar te zijn. Niet klemmen is dan wel weer fijn. Zijn de clamex verbindingen dan ook sterk genoeg zonder extra verbindingen of schroeven..
Vermoed dat je de

Lamello Clamex S-18​

Bedoelt die kan je mer een normale lamellenfrees zetten, dan heb je geen P2 nodig.
Er staat ergens op het forum een uitgebreide review daarvan.

Voor een enkele keer werken die prima wil je meer gaan doen kan je aan een P2 denken.

jorisvh

Post veel
ik heb een Lamello zeta P2 en een Festool domino.
voor kasten in MDF of spaanplaat neem ik sowieso de zeta P2, meestal met tenso + lijm (of schroeven als die onzichtbaar blijven).
voor massieve meubels neem ik sowieso de domino + lijm + klemmen.

voor deze kastjes in multiplex zou ik niet direct een voorkeur hebben. beiden kunnen perfect. als je tussen de 2 ”moet” kiezen om te kopen / krijgen, kijk naar de toekomstige projecten.

maar, er zijn veel goedkopere oplossingen, zeker als tijd geen geld kost.
met een gewone lamellenfrees + koekjes + lijm + klemmen kan je dit perfect uitvoeren.
er is de originele lamello classic van 600-700€, prima Makita & Dewalt versies van 250-300€ of een reeks B-merken (Einhell, HBM, Powerplus, Parkside, …) 50-70€ (daar moet je reviews en ervaringen checken want er zit wellicht rommel tussen).
als het toch demonteerbaar zou moeten zijn kan het met deze machines en clamex s20 verbinders.
en met de overschot koop je een startset boven/kantenfrees, bvb een Makita RT0702 set.

• Leuk
Waarderingen: Doubledot

jorisvh

Post veel
Vermoed dat je de

Lamello Clamex S-18​

Bedoelt die kan je mer een normale lamellenfrees zetten, dan heb je geen P2 nodig.
Er staat ergens op het forum een uitgebreide review daarvan.

Voor een enkele keer werken die prima wil je meer gaan doen kan je aan een P2 denken.
je bedoelt de clamex S20, denk ik. die past in een 4mm groef.
de S18 behoeft een 8mm groef, dat lukt niet met een kloon, tenzij 2x frezen.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
572
136
Oss
voor kasten in MDF of spaanplaat neem ik sowieso de zeta P2, meestal met tenso + lijm (of schroeven als die onzichtbaar blijven).

voor deze kastjes in multiplex zou ik niet direct een voorkeur hebben. beiden kunnen perfect. als je tussen de 2 ”moet” kiezen om te kopen / krijgen, kijk naar de toekomstige projecten.

met een gewone lamellenfrees + koekjes + lijm + klemmen kan je dit perfect uitvoeren.
er is de originele lamello classic van 600-700€, prima Makita & Dewalt versies van 250-300€ of een reeks B-merken (Einhell, HBM, Powerplus, Parkside, …) 50-70€ (daar moet je reviews en ervaringen checken want er zit wellicht rommel tussen).
als het toch demonteerbaar zou moeten zijn kan het met deze machines en clamex s20 verbinders.
en met de overschot koop je een startset boven/kantenfrees, bvb een Makita RT0702 set.

Er zijn ook andere en goedkopere oplossingen ( zowel vast en demonteerbaar ) die nog niet genoemd zijn door jullie. Meeste hier zijn vastgeroest in oude gewoonte. Er zijn veel alternatieve voor lamello maar laat jullie maar zo wijs want jullie weten het meestal toch beter en ergste is dat die mensen zich nog prof(fessionel) noemen.

Terwijl ik het amateurs noem. Zal het maar zo noemen want is eigenlijk al te hoog ingeschat.
Als je een niet goed beoefent iemand iets verkeerd aanleert krijg je het die persoon nooit meer afgeleerd.
In mijn ogen is dat hier nu ook gaande.

Je noemt festool of lamello. Krijg idee dat ik naar commercial zit te kijken. Waarom omdat je dat zelf kent. Je noemt niet waarom of hoe of wat ( voor en nadelen ) Hoe kunnen mensen dan keuzes maken op basis waarvan ?. Op basis van jou bevindingen. Je moet mensen voors en tegens tegen elkaar laten wegzetten. Er zijn meerdere systemen die zeker zo goed of beter zijn en wellicht goedkoper.

• Grrr
Waarderingen: jorisvh

Kisajera

Actieve deelnemer
30 dec 2025
32
4
Zuid Limburg
@Kisajera

@Kisajera
Nu moet ik er ook even bij zetten dat ik

thnx! De komede projecten zijn met name kasten (zolderkasten, slaapkamer als het lukt en kastjes voor de kids, met een stalen frame ook een wasmachine ombouw). Veel multiplex zal ik gebruiken. Ik heb een haat liefde verhouding met mdf, dus dat zal ik weinig gebruiken schat ik in. Er zijn inderdaad goedkopere alternatieven maar met fulltime werk een klein kind en een volledige renovatie (waar ik gelukkig niet in woon haha) is de factor tijd een hele belangrijke voor me. De makita bovenfrees heb ik😊

Kisajera

Actieve deelnemer
30 dec 2025
32
4
Zuid Limburg
Er zijn ook andere en goedkopere oplossingen ( zowel vast en demonteerbaar ) die nog niet genoemd zijn door jullie. Meeste hier zijn vastgeroest in oude gewoonte. Er zijn veel alternatieve voor lamello maar laat jullie maar zo wijs want jullie weten het meestal toch beter en ergste is dat die mensen zich nog prof(fessionel) noemen.

Terwijl ik het amateurs noem. Zal het maar zo noemen want is eigenlijk al te hoog ingeschat.
Als je een niet goed beoefent iemand iets verkeerd aanleert krijg je het die persoon nooit meer afgeleerd.

Je noemt festool of lamello. Krijg idee dat ik naar commercial zit te kijken. Waarom omdat je dat zelf kent. Je noemt niet waarom of hoe of wat ( voor en nadelen ) Hoe kunnen mensen dan keuzes maken op basis waarvan ?. Op basis van jou bevindingen. Je moet mensen voors en tegens tegen elkaar laten wegzetten. Er zijn meerdere systemen die zeker zo goed of beter zijn en wellicht goedkoper.
Los van dit bericht heb ik al veel reacties gekregen met veel verschillende verbindingen. Deuvels, minifix, uitfrezen van groeven meer. Ook in combinaties. Mijn eerste plan was dan ook groeven in achterwand en de rest met een deuvelmal afmeten en deuvelen lijmen. Kanten netjes afrezen enz. Nu kwam mijn partner met het voorstel mij gereedschap cadeau te doen waarmee het misschien sneller/beter zou gaan ivm de drukte. Vandaar dat deze apparaten in beeld komen. Heb vele video’s gekeken over de pro’s en cons van alle verbindingen die ik hierboven noemde. Gelukkig bestaat YouTube..

jorisvh

Post veel

Ja, als jij vindt dat mijn post niks toevoegt, wat moet ik dan van de jouwe denken?
Je zegt dat er vele andere en betere en goedkopere oplossingen zijn maar geeft daar nul info over.

Ik heb geleerd dat je mij geen “proffessionel“ vindt maar een vastgeroeste amateur, en dat zelfs dat te hoog ingeschat is.
Jouw mening over technische onderwerpen waardeer ik maar je persoonlijke meningen vind ik zeer ongepast.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
572
136
Oss
Ja, als jij vindt dat mijn post niks toevoegt, wat moet ik dan van de jouwe denken?
Je zegt dat er vele andere en betere en goedkopere oplossingen zijn maar geeft daar nul info over.

Ik heb geleerd dat je mij geen “proffessionel“ vindt maar een vastgeroeste amateur, en dat zelfs dat te hoog ingeschat is.
Jouw mening over technische onderwerpen waardeer ik maar je persoonlijke meningen vind ik zeer ongepast.

Nu snij je precies het probleem aan. Jij ziet dingen die ik niet heb gezegd maar zo lees je ze dus dat jij het anders interpreteert dan ik zeg is niet mijn fout. Jou woorden zijn niet de mijne. Misschien moet ik dan maar dankbaar zijn dat jezelf woorden uitspreekt.
Nee effe zonder flauwekul.

Die informatie is al in eerder forum geschreven. Zijn er vele overigens maar ooit gehoord van ovvo.
Lamello en festool zijn prachtige gereedschapschappen maar beide overschat door de naam. Dus zijn vele alternatieven die zeker zo goed zijn veelal goedkoper en doen hetzelfde kunstje.
Festool kan net zo goed kapot als makita in mijn ogen is Festool fragieler dan elk ander merk. Bij "interieur" bouw blijft het binnen in weinig stof en vuil. Terwijl poster aangeeft dat ze heel huis aan het verbouwen is lijkt me dan eerder dat gereedschap iets degelijker is meerwaarde heeft dan festool.
Ik heb ook festool maar weet dat het niet bestand is tegen bouwen en werven. Ik kan het echt wel weten. Heb veel diverse merken zelfs merken waar je niet eerder van gehoord heb dus spreek uit ervaring.

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.047
2.898
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zijn er vele overigens maar ooit gehoord van ovvo.
ik denk van wel
heb het ooit voorbij zien komen
denk bij tendotools
toen niet verder uitgezocht

dank voor de herinnering

dus hier een alternatief om te verbinden er bij !

zou jij ons kunnen helpen met jouw praktijkervaring ?
apart draadje ?

ter info: OVVO vind ik op dit forum 2 x terug
1 = jouw recent bericht
2 = bericht uit 2018

ben vooral geïnteresseerd in de manier waarop de uitsparingen te frezen

vermits wij van links houden
hierbij

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.