Kast massief hout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
6cm is denk ik niet perse een harde eis, ik kwam ook voornamelijk 52mm tegen van tulpenhout, 50mm voor de staanders zou denk ik ook wel prima zijn. Bij de houthandels die ik eerder noemde geven ze op de website wel aan dat het gedroogd hout is 8-12%.
Uit ruw hout van 52 mm ga je maximaal 45 mm afgewerkt halen. Het vochtgehalte dat ze opgeven zal waarschijnlijk wel kloppen, maar wil nog niet zeggen dat dit laag genoeg is voor verwerking tot meubel. Wil je zeker zijn dat er geen vervelende dingen gebeuren moet je het hout een tijdje in huiskamercondities bewaren.

Wat bedoel je met een sandwich paneel bekleed met multiplex? Als ik daarop zoek vind ik dit soort panelen, bedoel je zoiets? Hoe zou je daar de kopse kanten van afwerken? Een lat erop lijmen?
Je kan het kant en klaar kopen of zelf samen stellen. Twee platen multiplex met daartussen een rooster van latten. Latten kunnen bijvoorbeeld vurenhout zijn. Kopse kanten werk je inderdaad af met een lat die je er tegen lijmt. Massief MDF kan natuurlijk ook (of sandwich panelen van MDF). Massief MDF wordt wel loeizwaar.

Eerder heb ik al eens deze kast gemaakt, die staanders zijn van 38mm MDF en dat ging perfect qua maken, maar die wijkt ook wel behoorlijk van de muur omdat de vloer of muur niet recht is.
Daar is weinig aan te doen. Je kan proberen met een vulstuk dat nauwkeurig past tussen kast en muur



 

De groene Spijker

Nieuw lid
21 mei 2022
8
0
Didam
hoi Tympy,
Er komen veel mooie hout suggestisch voorbij, en sommige ook erg zwaar, en de dikte maten waar je het over spreekt, ook erg kostbaar. Waarom geen steiger planken, ook nieuw te verkrijgen. En als het toch dekkend geverfd wordt. Succes
De groene spijker
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi, steigerplanken werken mijn inziens teveel, dan zou ik eerder voor vuren panelen gaan verlijmd uit smalle stroken.

Voor nu heb ik aangeraden af te zien van massief hout om eerder genoemde redenen. Even afwachten wat ze van bv MDF vinden. Bedankt tot zover!
 

De groene Spijker

Nieuw lid
21 mei 2022
8
0
Didam
Hoi, steigerplanken werken mijn inziens teveel, dan zou ik eerder voor vuren panelen gaan verlijmd uit smalle stroken.

Voor nu heb ik aangeraden af te zien van massief hout om eerder genoemde redenen. Even afwachten wat ze van bv MDF vinden. Bedankt tot zover!
hoi, lijkt mij over duidelijk dat je klant dat juist niet wil. Hoe makkelijk ook om te verwerken, t is rommel, en als ik ermee moet werken draag altijd n goed stofmasker. Groet
 
J

j1eke

Guest
Natuurlijk is massief hout een klasse hoger als het om kasten gaat, maar als ik moet kiezen tussen steigerplanken of mdf, zou ik toch mdf hoger inschalen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.