Kast massief hout

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Hoi,

Ik ben gevraagd een kast te maken en zit hierbij met een paar vragen. Ze willen de kast van massief hout maar wel dekkend wit geverfd. Hij moet op de eerste verdieping dus ik zal hem daar in elkaar zetten. De kast wordt 30cm diep, 150cm breed en 240cm hoog. De staanders worden 6cm dik en die legplanken 4cm dik.

Kast M.JPG

Mijn vragen:
1. Normaal gebruik ik voor kasten multiplex of MDF. Wat voor massief hout kan ik hier het beste voor gebruiken die goed dekkend te verven zijn?
2. Hoe maak ik de staanders en legplanken het best? In verstek een soort van holle doos maken met bv 15mm dik materiaal? Of niet in verstek maar wel een holle doos? Of 6cm dikke panelen gebruiken?
Kast 2.JPG
3. Hoe ga ik om met de aansluitingen bij vloer/wand? Ik kan geen paspaneel aan de linkerkant gebruiken omdat de staander al 6cm is. Aan de rechterkant zou het nog wel kunnen met optie B bij vraag 2.
4. Hoe bevestig ik de kast onzichtbaar aan de muur? Er komt een rug in voor de stabiliteit, maar om daar nou doorheen te schroeven en zichtbare schroeven te hebben lijkt me niet zo fraai.

Ik heb een invalzaag en lamello Zeta P2 en verder wat standaard gereedschap.

Hopelijk kunnen jullie me een stukje op weg helpen!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat voor massief hout kan ik hier het beste voor gebruiken die goed dekkend te verven zijn?
yellow pine, es en eik
je kan de latten/balken samenstellen, als je vreest dat ze gaan werken
Hoe maak ik de staanders en legplanken het best? In verstek een soort van holle doos maken met bv 15mm dik materiaal? Of niet in verstek maar wel een holle doos? Of 6cm dikke panelen gebruiken?
eenvoudigste is volle delen, die je wel kan samenstellen
holle constructies zijn veel werk
de onderdelen kunnen gaan werken, waardoor de verf barst
Hoe ga ik om met de aansluitingen bij vloer/wand?
waarvoor zijn die nodig
tenzij de muur aan de rechterkant niet recht is, en de vloer niet vlak
Hoe bevestig ik de kast onzichtbaar aan de muur? Er komt een rug in voor de stabiliteit, maar om daar nou doorheen te schroeven en zichtbare schroeven te hebben lijkt me niet zo fraai.
1) een haaklat
2) uitsparingen in de stijlen waarin een ophangmechanisme komt
3) schroeven door de achterwand, en daar een legplank voor
met flex clamex'en kan je alsnog de zeta werk bezorgen
de leggers kan je ook met clamex'en aan de stijlen vastmaken
 
J

j1eke

Guest
Tulpenhout staat bekend om z'n goede schilderbaarheid. Het is ook nog eens betaalbaar en werkt nauwelijks.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
Tulpenhout staat bekend om z'n goede schilderbaarheid. Het is ook nog eens betaalbaar en werkt nauwelijks.
de ene keer spreken ze van tulpen
de andere keer van populier
wat het ook moge zijn
dat soort hout heb ik tot mijn tevredenheid reeds verwerkt
zou vooral in meubels gebruikt worden voor delen die onzichtbaar blijven, omwille van de tekening die minder in de smaak valt
 
J

j1eke

Guest
Ja, de Amerikaantjes noemen het graag poplar, maar het is een magnoliasoort.

Het kan best fraai zijn al heeft het een wat eenvoudige tekening meestal. Als je nog wel de nerf door de verf wilt zien is het niet geschikt, dan kun je beter een soort nemen als essen.

Ik vind het heel fijn werken. Het is niet te hard, dat kan soms een nadeel zijn bij het verwerken (deukt redelijk makkelijk), maar het zaagt makkelijk, er zit bijna nooit spanning in en het schuurt heel glad, zelfs op de kopse kanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: TH0M

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Dat de nerf niet zichtbaar blijft is juist wat ze willen dus dan lijkt tulpen/poplar/populier me een goede optie. Waar kopen jullie dat?

waarvoor zijn die nodig
tenzij de muur aan de rechterkant niet recht is, en de vloer niet vlak
Het is best een oud huis dus echt recht is het allemaal niet
1) een haaklat
2) uitsparingen in de stijlen waarin een ophangmechanisme komt
3) schroeven door de achterwand, en daar een legplank voor
met flex clamex'en kan je alsnog de zeta werk bezorgen
de leggers kan je ook met clamex'en aan de stijlen vastmaken
Ah ja optie 1 en 3 lijken me wel wat!

Maar 6cm dikke planken wordt nog best een gewicht en ook best aan de prijs denk ik? Geen andere opties?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.192
1.972
Klein-Brabant, Vlaanderen
J

j1eke

Guest
Ik haal tulpen bij van der Horst/Fijnhout Drenthe in Nieuw-Amsterdam, maar dat is voor jou wat uit de buurt zo te zien. De meeste fijnhouthandels hebben het wel liggen tegenwoordig.

Zie wel dat de prijs van tulpen ook wel flink omhoog is gegaan in de afgelopen twee jaar. Heb het al een tijdje niet meer gehaald, maar betaalde anderhalf jaar geleden rond de 650 euro, dacht ik, en het is nu al 1280 euro/m3.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt, deze houtsoort lijkt inderdaad perfect voor de toepassing. Ik kwam ondertussen ook Houthandel Loenen en Inlands Hout tegen. Alle 3 niet echt om de hoek maar dan maak ik er misschien maar een dagje weg van :)

Ik ga even wat prijzen opvragen, kan zelf geen 30cm breed door de vlak van dikte halen dus zal het in ieder geval op dikte moeten aanschaffen, daarna op maat zagen etc kan ik wel mooi zelf.
 

jorisvh

Post veel
hoe ga je de frontjes aanpakken?
als je gewoon 1 samengesteld paneel van ~45cm breed neemt, is het risico groot dat die niet in hun vlak blijven.
het zouden eigenlijk paneeldeuren moeten worden maar dat past niet echt in de stijl. je zou het paneel in hetzelfde vlak als het kader kunnen leggen maar dan nog heb je een voeg nodig om het paneel vrij te laten uitzetten binnen het kader.
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
718
745
de buurt van den bosch
hoe ga je de frontjes aanpakken?
als je gewoon 1 samengesteld paneel van ~45cm breed neemt, is het risico groot dat die niet in hun vlak blijven.
het zouden eigenlijk paneeldeuren moeten worden maar dat past niet echt in de stijl. je zou het paneel in hetzelfde vlak als het kader kunnen leggen maar dan nog heb je een voeg nodig om het paneel vrij te laten uitzetten binnen het kader.
Bij de frontjes zie ik geen probleem.
Ik heb een aantal jaren geleden een halkastje
gemaakt van massief hout(eik)en heb nooit
problemen gehad.Deurtjes zijn 700-400 mm
maar heb er wel een dwarslatje achter zitten,
deze zo gemaakt dat het frontje kan werken.
 

Bijlagen

  • DSC00276.JPG
    DSC00276.JPG
    91,4 KB · Weergaven: 44
  • DSC00279.JPG
    DSC00279.JPG
    56,8 KB · Weergaven: 43

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
@jorisvh Daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht, dus goed dat je het zegt.
De optie met 2 dwarslatten aan de achterkant lijkt me wel geschikt. En ook opgebouwd uit smallere stroken waarschijnlijk.
 

jorisvh

Post veel
ik wilde enkel aangeven dat het een risico is, dat wil natuurlijk niet zeggen dat het fout moet gaan.
je kan dat risico uiteraard beperken door de deurtjes samen te stellen uit strookjes en zo veel mogelijk kwartiers te selecteren (wat, vermits het dichtgeverfd gaat worden, best wel zonde is) en een dwarslat met slobgaten helpt ook.
ik weet alleen niet of ik het voor een klant zou wagen, maar ik kan jouw relatie met je klant natuurlijk niet inschatten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.510
969
Riemst
Ik zou toch nog minstens drie keer over het ontwerp nadenken.
Voor mij is de vraag of dit ontwerp in massief wel een goed idee en uitvoerbaar is. Zelfs in plaatmateriaal gaat het een uitdaging zijn.
Geschaafd hout inkopen houdt risico in. Voor je het hout bewerkt moet het helemaal droog zijn. Is dat niet zo, dan krijg je achteraf problemen. De meeste houthandels hebben wel een overdekt, maar geen geconditioneerd magazijn. Ovengedroogd hout gaat dus niet huiskamer droog zijn.
De staanders uit massieve panelen van 6 cm lijkt me praktisch niet mogelijk. Je hebt dan een ruwe maat van minstens 7 cm nodig. Zulk een afmetingen zijn beperkt verkrijgbaar als meubelhout (timmerhout is geen probleem, maar daar kan je niets mee). Yellow poplar valt dus al af want dat dat is niet dikker dan 52 verkrijgbaar.Tenzij je de panelen samenstelt door planken tegen elkaar te lijmen.
Je ganse constructie moet kunnen werken. Gelijmde verbindingen kunnen dus maar beperkt.
Eerlijk gezegd zou ik terug samen gaan zitten met de opdrachtgever om het een en ander aan te passen.
Er is geen reden om alles massief te maken.Massief is niet noodzakelijk beter dan plaatmateriaal.
De wanden kan je bijvoorbeeld ook samenstellen als sandwich paneel bekleed met multiplex uit PSFC of FSC herkomst.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.084
399
massief hout volledig glad dekkend afwerken in een staande rechte kast is niet echt een praktische keuze.
Praat daar nog eens over met je opdrachtgever.

Ik zou hem aan de bovenzijde vastzetten staalplaatje en een plug/schroef in de muur
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik zou toch nog minstens drie keer over het ontwerp nadenken.
Voor mij is de vraag of dit ontwerp in massief wel een goed idee en uitvoerbaar is. Zelfs in plaatmateriaal gaat het een uitdaging zijn.
Geschaafd hout inkopen houdt risico in. Voor je het hout bewerkt moet het helemaal droog zijn. Is dat niet zo, dan krijg je achteraf problemen. De meeste houthandels hebben wel een overdekt, maar geen geconditioneerd magazijn. Ovengedroogd hout gaat dus niet huiskamer droog zijn.
De staanders uit massieve panelen van 6 cm lijkt me praktisch niet mogelijk. Je hebt dan een ruwe maat van minstens 7 cm nodig. Zulk een afmetingen zijn beperkt verkrijgbaar als meubelhout (timmerhout is geen probleem, maar daar kan je niets mee). Yellow poplar valt dus al af want dat dat is niet dikker dan 52 verkrijgbaar.Tenzij je de panelen samenstelt door planken tegen elkaar te lijmen.
Je ganse constructie moet kunnen werken. Gelijmde verbindingen kunnen dus maar beperkt.
Eerlijk gezegd zou ik terug samen gaan zitten met de opdrachtgever om het een en ander aan te passen.
Er is geen reden om alles massief te maken.Massief is niet noodzakelijk beter dan plaatmateriaal.
De wanden kan je bijvoorbeeld ook samenstellen als sandwich paneel bekleed met multiplex uit PSFC of FSC herkomst.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en kritische blik op het ontwerp. 6cm is denk ik niet perse een harde eis, ik kwam ook voornamelijk 52mm tegen van tulpenhout, 50mm voor de staanders zou denk ik ook wel prima zijn. Bij de houthandels die ik eerder noemde geven ze op de website wel aan dat het gedroogd hout is 8-12%.
Maar dan nog zit ik ook met de zorg van de werking van het hout, maar ook het maken van panelen opgebouwd uit bv latten van 8cm breed. Dat ga ik zelf gewoon niet netjes geschaafd/verlijmd krijgen.

Wat bedoel je met een sandiwch paneel bekleed met multiplex? Als ik daarop zoek vind ik dit soort panelen, bedoel je zoiets? Hoe zou je daar de kopse kanten van afwerken? Een lat erop lijmen?
sandwich paneel.JPG

Ik vond ook nog MDF panelen van 5 a 6cm dik, dat zou misschien de eenvoudigste optie zijn. Dan weet ik alleen nog niet hoe ik de kast naadloos krijg met de muur erachter en aan de rechter zijkant.

Eerder heb ik al eens deze kast gemaakt, die staanders zijn van 38mm MDF en dat ging perfect qua maken, maar die wijkt ook wel behoorlijk van de muur omdat de vloer of muur niet recht is.
WhatsApp Image 2022-05-29 at 4.19.59 PM.jpeg
 

jorisvh

Post veel
als je afstapt van massief is MDF voor de hand liggend, maar 60mm dik vol MDF wordt ook zwaar.

je kan zelf sandwichs beleggen met een kader en 2 lagen 8 of 12mm MDF of mpx waarbij je zorgt dat er vlees zit waar de leggers komen.

of kopen, bvb Egger eurolight.
1653837697946.jpeg

of verfdeuren met honinggraat of tubespaan in stroken zagen en opnieuw afkanten met MDF. die zal je wel niet gemakkelijk op lengte 2m40 vinden. en hebben vaak ook een structuur op de unalit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.