Kast maken: ontwerp klaar, maar vragen, vragen, vragen

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
Ik wil binnenkort een kleding-/rommel-/boekenkast voor op zolder maken. Het corpus wordt van 18mm Medite V313 MDF, de frontjes van nader te bepalen 18mm multiplex. Het geheel moet er dan ongeveer zo uit komen te zien (N.B. de muur/plafonds/vloer zijn in deze tekeningen voor het gemak maar 1 meter diep getekend):

Kast - Met frontjes.png

Met de frontjes verborgen:
Kast - Zonder frontjes.png

De kleine frontjes in het midden zijn van de 6 lades voor kleding, het grote front aan de rechterzijde is voor de kast voor hangkleding en de kastjes met de andere frontjes zijn voor kleding en/of spullen. Links zijn de boekenplanken. Het laminaat op de vloer ga ik ter plaatse weghalen en monteer daarna 2 lange vurenhouten balken op de grond waar de kast op komt te staan. Ook wordt de kast verankerd aan de muur.

Nu heb ik een aantal vragen waar ik niet uit kom. Weet iemand het antwoord op 1 of meerdere van de volgende vragen?

Vraag 1: Ik wilde lades maken door een 'bakje' te maken, ladegeleiders aan de kast vastmaken, uittrekken, bakjes vastmaken aan de ladegeleiders, lades inschuiven en daarna het front monteren. Maar hoe monteer ik de frontjes van de lades van binnenuit zodanig dat deze precies goed komen te zitten? Oftewel: hoe hou ik de frontjes op precies de goede plek terwijl ik de lade open doe en het front van binnenuit vastschroef? Of moet ik voor een heel andere aanpak gaan?

Vraag 2: Welke scharnieren zijn goed om te gebruiken voor de frontjes? En welke ladegeleiders voor de lades? Eerder kwam ik via dit forum op een Duitse webwinkel uit, maar deze kan ik niet terugvinden.

Vraag 3: Eerder was ik van plan om de boekenplanken van MDF te maken, maar inmiddels begrijp ik dat dit vanwege doorbuiging geen goed idee is (ook niet als de planken zowel aan de zijkanten en de achterkant ondersteund zijn). Is de doorbuiging nog steeds een probleem als ik bovenop de MDF plank een 18mm multiplex plaat lijm? Als dit niet het geval is, ben ik dan 'veroordeeld' tot het maken van een torsion box?

Vraag 4: Ik vind berken multiplex voor de frontjes mooi, maar dit is echt obsceen duur aan het worden (denk aan €180 per plaat van 2.44x1.22; €85 voor een plaat van 1.53x1.53). Populieren multiplex is veel gunstiger geprijsd en lijkt mij voor deze toepassing ook mooi, maar zijn er constructieve redenen waarom populieren multiplex ongeschikt is?

Vraag 5: Ik wilde de lades net als het corpus van V313 MDF maken. Goed idee? Welke dikte? 12mm?

Vraag 6: Is 1,5 mm speling tussen frontjes en kast erg ambitieus?
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Op vraag1 heb ik een antwoord: dubbelzijdig plakband gebruiken om het frontje tijdelijk vast te zetten. Daarna van binnenuit schroeven.
Een antwoord op vraag 4. Dun berkentriplex gebruiken en die lijmen op mdf. Kopse kanten al dan niet afwerken met kantenband of hardhouten lijstjes ( wel mooi maar ook veel werk)
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
@thomasz - vraag 1: Dubbelzijdig plakband klinkt als een goed idee! Dank!

@thomasz - vraag 4: De gedachte was inderdaad ook in me opgekomen, maar dat betekent dat ik bij voorkeur de dunne platen volledig op het MDF lijm voorafgaand aan het zagen en daar heb ik weinig ruimte voor. Ik voorzie veel extra werk en ik denk haast dat ik dan liever voor populieren MPX zou gaan. Mits dit niet zou kromtrekken o.i.d. door het lagere gewicht.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Ik heb goede ervaring met de ladegeleiders van SO-Tech. BLUM en HETTICH zijn de toonaangevende merken en leveren zowel potscharnieren als ladegeleiders. Koop gelijk de bijpassende mallen om de gaten te maken. Heb je een goede potboor? Ik ben van FAMAG op FISCH overgestapt, FAMAG was elke keer iets ondermaats, en dat is niet fijn.
Ik zou de ladegeleiders vooraf in de korpussen monteren, of op zijn minst de gaten voorboren met een Dübelleiste. Jezelf in een korpus frommelen om geleiders te monteren is niet fijn.

Berken MPX heeft de mooiste oppervlakte waardoor je niet niet veel hoeft te herstellen of het zelfs in het zicht kunt laten. Als je gaat lakken en het zicht is wat minder belangrijk, dan volstaat populieren MPX.

Voor de meeste lades is 6 of 9mm plaatdikte voldoende, ik gebruik alleen 15 of 18mm voor de voorzijde en achterzijde als de lades zwaar worden belast of heel breed zijn. Dat geeft net een iets stijvere lade. Ander punt van aandacht is hoe je de ladegeleiders vast maakt, neem kleine schroeven of een dikker materiaal waar je schroeft, anders heb je overal de puntjes van de schroeven in je lade.
Ik zou de lades lijmen en met een tacker vast zetten, dat gaat het snelst.

Overweeg om de houthandel al wat spullen op maat te laten zagen en bedenk hoe je alles gaat maken en naar boven gaat krijgen. Wat doe je in-situ en wat prefab?
Je zou zelfs kunnen overwegen om de korpussen als een zelfdragend frame te bouwen, bijvoorbeeld vuren latten en dan met dunne plaat bekleden.

Ik heb bij de laatste twee projecten die ik heb gedaan, alles in de grondverf en 1e laklaag gezet voordat ik alles in elkaar zette, daarna hoefde ik alleen nog 2e keer te lakken en eventuele beschadigingen te repareren. Dat heeft me veel frustratie over het schilder resultaat bespaard.

Voor de planken van een boekenkast heb ik deze vuistregels een keer gevonden, is in Imperial maar dat maakt niet uit.

1625515688571.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vraag 3: Eerder was ik van plan om de boekenplanken van MDF te maken,
mdf heeft relatief weinig draagkracht
zeker bij deze overspanning krijg je problemen
als berk mpx te duur uitvalt, neem dan hardhouten of populieren mpx
(ik veronderstel dat je gaat schilderen, dus verdwijnt alles achter de verf)

Vraag 2: Welke scharnieren zijn goed om te gebruiken voor de frontjes? En welke ladegeleiders voor de lades?
als deuren en laders inliggend zijn, dan moet je kunnen verstellen, dus zit je bij de A-merken
CLIP top BLUMOTION Standardscharnier 110°, gerade, mit Feder, Topf: Schrauben
Vraag 5: Ik wilde de lades net als het corpus van V313 MDF maken. Goed idee? Welke dikte? 12mm?
onder 'corpus' versta ik de kast
12 mm is te dun
18 mm is de standaard
Vraag 6: Is 1,5 mm speling tussen frontjes en kast erg ambitieus?
is inderdaad ambitieus, maar waarom zouden we jou afremmen
probeer het met 1 front dat je enkel op netto-maat zaagt
duw het tegen de dubbelzijdige plankband op de lade, schroef het front van binnen in de lade vast & kijk hoe ver je komt
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
@mk23: Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Erg fijn!

Berken MPX heeft de mooiste oppervlakte waardoor je niet niet veel hoeft te herstellen of het zelfs in het zicht kunt laten. Als je gaat lakken en het zicht is wat minder belangrijk, dan volstaat populieren MPX.

Ik wilde eigenlijk B/BB kwaliteit populieren MPX gebruiken en deze met een transparante, matte lak behandelen. Vanwege B/BB kwaliteit ging ik er eigenlijk vanuit dat deze niet hersteld hoeft te worden.

Ik zou de lades lijmen en met een tacker vast zetten, dat gaat het snelst.
Dat zie ik op Youtube ook veel gebeuren en dit leek mij inderdaad een goede aanpak.

Overweeg om de houthandel al wat spullen op maat te laten zagen en bedenk hoe je alles gaat maken en naar boven gaat krijgen. Wat doe je in-situ en wat prefab?
Bij de houthandel laten zagen was ik inderdaad van plan, maar hiervoor moet ik mezelf nu eerst nog verder overtuigen dat alle maten kloppen. Ik vrees dat ik de opbouw zelf alleen in de kamer kan doen, want in m'n eentje delen van de kast de trap op krijgen gaat waarschijnlijk niet goed komen.

Ik heb bij de laatste twee projecten die ik heb gedaan, alles in de grondverf en 1e laklaag gezet voordat ik alles in elkaar zette, daarna hoefde ik alleen nog 2e keer te lakken en eventuele beschadigingen te repareren. Dat heeft me veel frustratie over het schilder resultaat bespaard.
Goede tip! Ik denk dat ik dit ook ga doen.
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
als berk mpx te duur uitvalt, neem dan hardhouten of populieren mpx
(ik veronderstel dat je gaat schilderen, dus verdwijnt alles achter de verf)
Ik wilde het MDF inderdaad gaan schilderen, maar het idee was om populieren of berken MPX te behandelen met een transparante, matte lak. Maar je verwacht dat populieren MPX dus wel sterk genoeg is voor deze toepassing?

als deuren en laders inliggend zijn, dan moet je kunnen verstellen, dus zit je bij de A-merken
CLIP top BLUMOTION Standardscharnier 110°, gerade, mit Feder, Topf: Schrauben
Dat was inderdaad de winkel die ik zocht!

onder 'corpus' versta ik de kast
12 mm is te dun
18 mm is de standaard
Mijn vraag 6 was achteraf wat onduidelijk geformuleerd. Ik wilde het corpus inderdaad van 18 mm maken (dat staat eigenlijk wel vast), maar ik zou verwachten dat de lades wel wat dunner kunnen. Dus eigenlijk had ik moeten vragen "Ik wil de lades van 9mm of 12mm V313 MDF maken. Goed idee?"
 
T

The Freeman

Guest
Constructie technisch zou je kunnen overwegen om de kast in twee delen te maken, t.w.:

1. het rechthoekige onderste deel
2. het driehoekvormige bovenste deel

Het kost je wel iets meer hout en daarvoor in de plaats krijg je dat het geheel veel beter te hanteren en op te bouwen is.

En mocht je het belangrijk vinden om het stof dat bovenop de kast komt te kunnen verwijderen, houdt dat voldoende ruimte tussen de kast en het dakbeschot.

Nog een opmerking: Populieren multiplex is nogal zacht. Het beschadigd daardoor snel en tijdens het zagen worden de kopse kanten ook een stuk minder strak dan b.v. Berkenmultiplex.

Wat is je overweging geweest om de deuren en lades inliggend te maken?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Als ik nu lades maak, dan kies ik voor 9mm zijkanten en 6mm bodem. De dikte van de zijkanten is meer praktisch voor de nagels en schroeven. Ik zou ze niet uit MDF maken en populieren MPX is inderdaad zo zacht als boter.
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
En mocht je het belangrijk vinden om het stof dat bovenop de kast komt te kunnen verwijderen, houdt dat voldoende ruimte tussen de kast en het dakbeschot.
Ik wilde eigenlijk het liefst alles zo goed mogelijk pas maken zodat de ruimte tussen kast en dakbeschot minimaal is.

Nog een opmerking: Populieren multiplex is nogal zacht. Het beschadigd daardoor snel en tijdens het zagen worden de kopse kanten ook een stuk minder strak dan b.v. Berkenmultiplex.
en populieren MPX is inderdaad zo zacht als boter.
Hierdoor vraag ik me af of ik inderdaad de frontjes inderdaad uit populieren MPX moet gaan maken....

Wat is je overweging geweest om de deuren en lades inliggend te maken?
Leek me wel mooi, zeker i.c.m. de uitgefreesde handgrepen. Maak ik het mezelf erg lastig op deze manier?
 
T

The Freeman

Guest
Ik wilde eigenlijk het liefst alles zo goed mogelijk pas maken zodat de ruimte tussen kast en dakbeschot minimaal is.
Dan maak je het jezelf wel lastig met het opbouwen en waterpas stellen van je kast omdat je minimale ruimte aan de bovenkant hebt. En het stof dat zich bovenop de kast verzameld kun je nooit meer verwijderen. Het is gewoon een keuze.
Leek me wel mooi, zeker i.c.m. de uitgefreesde handgrepen. Maak ik het mezelf erg lastig op deze manier?
Het is een kwestie van smaak. Ik vind het in zicht hebben van alle stijlen en regels een onrustig beeld geven. Kijk eens naar de bijgevoegde foto of dat je aanspreekt en merk ook op dat de tekening in het hout mooi doorloopt. In dit geval is dus gekozen voor een natuurlijke afwerking.

Succes met je keuzes en alvast met de bouw van je kast.

Screen shot 2015-09-05 at 08.41.01.png
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
@OP: heb je al eens gekeken naar de mogelijkheden van Ikea korpusssen? En die zelf af te werken, beetje Zoals je met een keuken kunt doen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
hoe hoog ziet die hoogste laden?
ik zou de twee bovenste laden verplaatsen naar linksonder
 

WhatsInAName

Actieve deelnemer
6 dec 2014
28
16
Groningen
@OP: heb je al eens gekeken naar de mogelijkheden van Ikea korpusssen? En die zelf af te werken, beetje Zoals je met een keuken kunt doen?
Ja, wel naar gekeken op de website, maar ik kwam tot de conclusie dat deze niet goedkoper waren en -als ik het goed zag- qua maat ook niet heel goed uitkwamen. Maar eerlijkheidshalve moet ik misschien toch 'ns even bij Ikea gaan kijken wat er zoal is.
 
Laatst bewerkt:

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
278
116
Wetteren, Belgie
Ja, wel naar gekeken op de website, maar ik kwam tot de conclusie dat deze niet goedkoper waren
Hou je ook rekening met de afwerking? MDF moet je nog schilderen en de prijs daarvan kan nogal oplopen. En zo strak als de melamine van IKEA zal je het niet krijgen. Ik had behoefte aan een eenvoudige rechthoekige kleerkast. Voor de prijs van IKEA kan je het zelf niet maken. Uitzondering is natuurlijk speciale vormen/afmetingen. Dan moet je wel op maat werken.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hou je ook rekening met de afwerking? MDF moet je nog schilderen en de prijs daarvan kan nogal oplopen. En zo strak als de melamine van IKEA zal je het niet krijgen. Ik had behoefte aan een eenvoudige rechthoekige kleerkast. Voor de prijs van IKEA kan je het zelf niet maken. Uitzondering is natuurlijk speciale vormen/afmetingen. Dan moet je wel op maat werken.
Ik reken voor mezelf met 25-30 aan verf per te schilderen hele plaat. Daarnaast kost het voorbereiden etc ook de nodige tijd en ruimte. Als ik geverfd heb kan ik niets anders doen in de garage en ik probeer het binnen schilderen zoveel mogelijk te vermijden.

Ik ben het met Superbra eens dat je het vaak niet zelf kunt maken voor IKEA prijzen als het een standaard iets is.
Zelfs al doen de meesten het hier als hobby / ontspanning, een kledingwand in een slaapkamer maak ik liever obv het PAX systeem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.