Kapex vraag

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Wil iemand die een Festool Kapex 60 bezit voor mij opmeten hoe diep die machine is als hij gewoon op 90gr staat?
Dus van achterkant machine tot voorkant knop
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Is het dat je de zaagmachine bij een wand wilt zetten?
Ik vraag dit omdat ik dit ook wil doen en dat past goed, op een punt na, als je de stofzuiger slang er in doet heb je meer ruimte nodig, anders kan de schuivende gedeelte niet meer naar achteren.

Het is op te lossen. De stofzuiger aansluiting gaat recht naar achteren.
Hij komt schuin omhoog en met een bocht van ±45 graden steekt hij naar achteren.
Ik heb hem gedraaid zodat hij opzij steekt, alleen moet je wel het een en het ander er voor doen..
Gedeeltelijk moet je de machine demonteren, val opzicht wel mee.
Dan kan je dat kunststof gedeelte er uit pakken.
Als je er goed naar kijkt zitten er een paar nokjes op, een van die nokjes moet je er vanaf slijpen met een dremmel.
Daarna past de afzuig aansluit onderdeel er weer op met een kwartslag gedraaid.
Je zet de machine weer in elkaar en ben je van dit probleem af.
 

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Dank jullie voor de reacties

Ik heb nu een (bijna nieuwe) Makita LS1018L, prachtige machine, maar die neemt me toch wel te veel ruimte in.
De afkortzaag krijgt inderdaad een ’vaste’ plaats bij een wand en dan wordt de kast wel erg diep.
Vandaar dat ik er aan zit te denken om deze te verkopen en dan de Kapex 60 aan te schaffen.
Stofafzuiging schijnt ook een stuk beter te zijn bij de Festool.

Ik ga er nog even over nadenken, het is tenslotte een beste investering :)
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Is het dat je de zaagmachine bij een wand wilt zetten?
Ik vraag dit omdat ik dit ook wil doen en dat past goed, op een punt na, als je de stofzuiger slang er in doet heb je meer ruimte nodig, anders kan de schuivende gedeelte niet meer naar achteren.

Het is op te lossen. De stofzuiger aansluiting gaat recht naar achteren.
Hij komt schuin omhoog en met een bocht van ±45 graden steekt hij naar achteren.
Ik heb hem gedraaid zodat hij opzij steekt, alleen moet je wel het een en het ander er voor doen..
Gedeeltelijk moet je de machine demonteren, val opzicht wel mee.
Dan kan je dat kunststof gedeelte er uit pakken.
Als je er goed naar kijkt zitten er een paar nokjes op, een van die nokjes moet je er vanaf slijpen met een dremmel.
Daarna past de afzuig aansluit onderdeel er weer op met een kwartslag gedraaid.
Je zet de machine weer in elkaar en ben je van dit probleem af.
Kun je de kapex dan tegen de muur zetten?

Ik zag dat Dennis van hookedonwood er wat pvc bochten op gezet heeft.
Hij heeft wel nog wat ruimte achter de kapex.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Redelijk dichtbij inderdaad, ze hebben bij Festool slim de geleistangen aan de voorkant gedaan waardoor de machine minder lomp lang is zoals een Metabo bijvoorbeeld.
Jammer dat ze de stofafzuiging niet zijwaarts vanuit de fabriek af hebben gemaakt.

Ik zal vandaag even kijken of ik een paar duidelijke foto's kan maken.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Stofafzuiging schijnt ook een stuk beter te zijn bij de Festool.
Ik heb geen ervaring met andere merken, ik heb ooit een Metabo gekocht omdat hij te betalen was.
Ik ben er niet tevreden over, of je de stofzuiger aansluit of niet, het geeft verschil, maar dat is minimaal.
De Kapex zuigt beter af, maar ook niet alles.
Met geluk ben ik tweedehands tegen de Kapex 60 aangelopen, en ik ben er zeer blij mee.
Omdat de geleistangen aan de voorzijde zitten en daar door de machine korter is komt het helaas ook wel eens voor dat ze in de weg zitten. Maar niet alles kan 100% zijn helaas.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Als je 'm "parkeert" met de voorkant naar links weggedraaid (naar links gaat-ie tot 60 graden)
scheelt je dat aan de voorkant nog ruim 18 cm
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Knikarm bedoel je?

Heb er geen ervaring mee, maar voor mijn technische gevoel is zo'n "systeem" gevoeliger voor speling dan het glij-armen-systeem.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zoals beloofd wat foto's.
Ik heb de machine met de kont tegen de wand aangezet hij staat vergrendeld en je kan zien het geen probleem is met de slang.
Als ik de vergrendeling er vanaf haalt zodat de zaag heen en weer kan glijden, dan komt de zaag ±1 cm naar voren door de slang, dit is totaal geen probleem met het zagen.
_ 2024-03-10 om 00.56.19.jpg

Als ik van de wand de voet meet kom ik op ±46 cm
_ 2024-03-10 om 01.01.13.jpg

Van de wand tot aan het laatste pootje is dat ±60cm
_ 2024-03-10 om 01.03.03.jpg

Van de wand tot de vergrendel knop voor aan de machine is dat ±70cm
_ 2024-03-10 om 01.05.46.jpg


Als je de machine wil draaien, dan moet je de machine 2cm van de wand houden, dan kan je vrij zonder problemen draaien.


Op deze foto kan je zien dat de stofzuigslang aansluiting een kwartslag met de klok mee is gedraaid.
_ 2024-03-10 om 01.09.34.jpg


De zijkant waar kapex staat moet worden los geschroefd, deze kan je er dan afpakken waardoor de stofzuigslang aansluiting er uit gepakt kan worden.
Even kijken welk nokje je dan moet weg slijpen, ik weet het niet meer precies uit mijn hoofd.

_ 2024-03-10 om 01.15.57.jpg
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Tijdens een zoektocht op Thingiverse zag ik deze Adapter

Deze geprint en die werkt ook goed. Ik heb hem wel een stuk ingekort.
Hij past bijna perfect op een stofzuigenslang met binnenmaat 50mm, zie technische oplossing hieronder ;)

Ik zal straks even kijken of ik foto’s kan uploaden.
De afzuigingsslang steekt ongeveer net zo ver uit als de machine zelf.
image2.jpeg


Hier de geprintte adapter. zie ook de mooie plakband modificatie voor iets meer grip.
image3.jpeg


een stuk afgezaagd zodat de slang minder ver over de adapter hoeft waardoor de radius kleiner is, en het geheel goed past. De slang gaat nog steeds een centimer of 5 over de adapter.
image4.jpeg


Al met al werkt het prima.
 
Laatst bewerkt:

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
De Festool Kapex 60 is binnen.
Dat is toch wel iets anders dan mijn Makita, niet dat die slecht zou zijn, maar dit loopt toch net allemaal wat soepeler en mooier.
Paar balkjes voor proef gezaagd en perfect haaks, zowel in de breedte als in de hoogte. Makita heb ik wat aan moeten verstellen voor ik dat resultaat had.

En dan het stof/zaagsel...wat een verschil!
T.o.v. de Makita minimaal 80% minder, daar ben ik erg blij mee
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
371
295
's-Hertogenbosch
Tijdens een zoektocht op Thingiverse zag ik deze Adapter

Deze geprint en die werkt ook goed. Ik heb hem wel een stuk ingekort.
Hij past bijna perfect op een stofzuigenslang met binnenmaat 50mm



Al met al werkt het prima.
Dat is een mooie oplossing.
Mijn buurman heeft een paar 3-d printers, dus die ga ik vragen of hij die voor mij wil printen

Bedankt voor de tip
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.