Niet om op te scheppen, maar ik wist het al… dat die korst om veel Nederlandse kazen van hoofdzakelijk PVA is, oftewel ook het hoofdingrediënt van houtlijm. Het programma Keuringsdienst van waarde besteedde er een aflevering aan:
www.npostart.nl
Een tip: de echt fantastische kazen van Remeker (biologisch, heel erg diervriendelijk, van Jerseys) hebben al een aantal jaren een natuurlijke korst. De ontwikkeling ervan heeft wel wat voeten in de aarde gehad — dat kreeg ik een beetje mee via mijn kaasboer — maar je kunt nu wel een Nederlandse Goudse kaas kopen mét korst die gewoon ook op de boterham kan.

Keuringsdienst van waarde | NPO Start
Klopt het wat fabrikanten claimen en wat ze ons in reclames verkopen? De verslaggevers van de Keuringsdienst nemen de telefoon ter hand en duiken in de wondere wereld van ons voedsel.
Een tip: de echt fantastische kazen van Remeker (biologisch, heel erg diervriendelijk, van Jerseys) hebben al een aantal jaren een natuurlijke korst. De ontwikkeling ervan heeft wel wat voeten in de aarde gehad — dat kreeg ik een beetje mee via mijn kaasboer — maar je kunt nu wel een Nederlandse Goudse kaas kopen mét korst die gewoon ook op de boterham kan.
Laatst bewerkt: