Kaaskorst en houtlijm…

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Niet om op te scheppen, maar ik wist het al… dat die korst om veel Nederlandse kazen van hoofdzakelijk PVA is, oftewel ook het hoofdingrediënt van houtlijm. Het programma Keuringsdienst van waarde besteedde er een aflevering aan:


Een tip: de echt fantastische kazen van Remeker (biologisch, heel erg diervriendelijk, van Jerseys) hebben al een aantal jaren een natuurlijke korst. De ontwikkeling ervan heeft wel wat voeten in de aarde gehad — dat kreeg ik een beetje mee via mijn kaasboer — maar je kunt nu wel een Nederlandse Goudse kaas kopen mét korst die gewoon ook op de boterham kan.

 
Laatst bewerkt:

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Zo'n schimmelkorst gouda daar ben ik wel benieuwd naar!

Ik heb nog een paar liter kaascoating staan van een werktuigbouw project in de zuivelindustrie. De vraag is nu.. zou dat de mooie effecten van hout met slaap teniet doen? Vanwege de toegevoegde natamycine...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Nou, de keuringsdienst heeft niet echt opgelet, Fransen zijn echt niet zonder meer gek op de kortsjes. Te veel schimmels etc. Die snijden ze netjes van de Brie af. Wij daarentegen ... kunnen gewoon van de kazen van Remeker genieten, met of zonder korst (en PVA heeft niets op kaas te zoeken, naar mijn onbescheiden mening)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Nou, de keuringsdienst heeft niet echt opgelet, Fransen zijn echt niet zonder meer gek op de kortsjes. Te veel schimmels etc. Die snijden ze netjes van de Brie af. Wij daarentegen ... kunnen gewoon van de kazen van Remeker genieten, met of zonder korst (en PVA heeft niets op kaas te zoeken, naar mijn onbescheiden mening)
Maar blijkbaar vinden we dat in NL ok, terwijl in DE het gebruik van fungicide vermeld moet worden in de productinformatie… Geeft te denken. Ook omdat de nVWA — vroeger de 'echte' Keuringsdienst — zo erg door de overheid uitgekleed is (onder het motto laat de slager zijn eigen vlees maar keuren), dat je als consument in NL niet echt meer weet wat je voorgeschoteld krijgt.

Ach, ik had twee relaties geleden een schoonvader die inspecteur voor de Mijnen was, verantwoordelijk voor het toezicht op tientallen boorlocaties op land in op zee. Hij had 1 collega en ze konden samen elke locatie gemiddeld eens per drie jaar bezoeken… Zo gaat het in NL dus. Veel regels opstellen, maar ze handhaven… : ((
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en ornament

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Geheel eens. Maar de consument moet ook hand in eigen boezem steken. Van enig kwaliteitsbesef is amper sprake. Om het bij de slager te houden, wip eens over de grens een haal "Aufschnitt". Da's toch wat anders dan die opgespoten armetierige zooi die je hier als broodbeleg krijgt. Maar het wordt geaccepteerd. Smakeloze kazen, groenten en fruit wordt geaccepteerd. De bloemkool en het bintje dienen alleen nog maar als smakeloos vehikel voor kleffe saus of jus. Rode kool achter glas of in zo' onsmakelijk plastic zak, 10% suiker en dan vraagt de consument zich af hoe maken ze het toch zo lekker?
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Nouja, we kunnen moderne kaasindustrie wel makkelijk de grond in boren. Maar die oude Remeker kazen kosten zo'n 35€ per kilo. Dat heb ik voor mijn dagelijkse boterham bij lange na niet te besteden.

Uiteindelijk zorgen die kaascoatings, met fungicides, ook voor minder verliezen aan contaminaties, en maken het arbeid proces makkelijker. Zonder die coatings is het niet echt mogelijk om een constant product te maken. En juist consistentie is een kwaliteit waaraan tegenwoordig veel waarde wordt gehecht.

De vierkante fabriekskazen van 8€/kg vind ik zelf ook niet te eten hoor. Maar een goede boerenkaas van de markt verdient wat mij betreft net zo goed een plek op een kaasplankje als alle franse kazen.



Omtrent keuring en dergelijke: Een moderne supermarkt heeft soms wel 30.000 verschillende producten liggen. In 1938 had een gemiddelde albert heijn nog maar 600 verschillende producten. Het verbaast dan natuurlijk niets dat de keuringsdienst het er druk mee heeft.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Die vierkante kazen smaken naar plastic ofzo, niet echt lekker nee.
Op een of andere feest als iedereen dronken is kan je het op tafel schuiven, dan proeven ze het toch niet :ROFLMAO:
Maar altijd dan liever nog die vierkante kazen dan het kaas wat in Tsjechië in de winkel wordt verkocht, daar zit echt keen smaak aan.
Wij moeten altijd vierkante kazen meemen, vinden ze in Tsjechië geweldig, wel eens betere kaas mee willen nemen, maar dat vinden ze weer te duur. Zijn net Hollanders soms 🙈

Maar goed, ik begrijp nu dat we tegenwoordig de buitenkant moeten bewaren om hout aan elkaar ermee te verlijmen?
En wat is het nu, plastic afval of rest afval?
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.