Je koopt een machine nieuw (Mafell), je krijgt een exemplaar van 2017. Wat doe je?

boertje125

Oud hout
17 okt 2013
2.606
635
Veranderingen aan machines zonder een upgrade in de benaming zijn meestal verbeteringen in de portemonnee van de leverancier.

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
281
77
Amsterdam
Vraag ook eens na of er updates zijn geweest. Het kan best zo zijn dat in 9 jaar het typenummer niet veranderd is, maar dat er wel in die periode verbeteringen aan zijn gebracht. M.a.w. dat een 2026 machine beter is dan een 2017 machine. En zoek dan gelijk een een prijslijst van 2017 op.
Dit snijdt wel hout.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.001
398
Middelburg
Ik zou hem terugbrengen nieuw is nieuw het is dan weliswaar een showmodel, maar dit is wel een zeer oude, staat de zaak op klappen? Uiteraard ligt het er maar net aan wat jij uiteindelijk moet betalen voor dit showmodel, laten we zeggen 40% korting van de nieuwprijs van vandaag, dan zou ik er niet over gaan soebatten, maar bij 10% zou ik zeggen lekker inleveren. Het had allemaal veel simpeler geweest als de verkoper gelijk had vermeld dat het een machine uit 2017 was.

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
751
179
Oss
Volgens mij heeft verkoper al behoorlijk tegemoet gekomen kwa prijs en accessoires.
Dus kan goed zijn dat een en ander al daarin verwerkt is of tegemoet gekomen is.
Vind het raar en eigenlijk beetje onbeschofte vraag om aan andere te oordelen over iets waar andere het hele verhaal niet kennen. Volgens mij heeft hij prijs aangepast daaraan.

Je zou hem kunnen proberen te ruilen maar vind wel beetje raar. Een nieuwe auto is ook niet meer nieuw als je terugkeert naar dealer.
Zeker met bovenstaande in acht te nemen en waar je logischerwijs van op hoogte kon zijn.

Daarnaast stoor ik me behoorlijk aan mensen die onjuiste of desinformatie verspreide bijvoorbeeld @eezacque net op dat andere forum ( no offense )

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.419
601
hilversum
@rolandvs
Ja en nee.

Hij heeft de machine gekocht en nog niet gebruikt.
Dealer heeft een set besteld voor de aanbiedings prijs.
Dus van korting is geen sprake in dit geval.

Had de koper het in de fysieke winkel kunnen zien? Geen flauw idee ik was er niet bij dus laat ik in het midden.

Maar als ik een nieuwe auto bij een dealer koop verwacht ik een nieuwe auto en niet 1 die al 7 jaar in de showroom staat.(tenzij dat zou afgesproken is)

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
751
179
Oss
@rolandvs
Ja en nee.

Hij heeft de machine gekocht en nog niet gebruikt.
Dealer heeft een set besteld voor de aanbiedings prijs.
Dus van korting is geen sprake in dit geval.

Had de koper het in de fysieke winkel kunnen zien? Geen flauw idee ik was er niet bij dus laat ik in het midden.

Maar als ik een nieuwe auto bij een dealer koop verwacht ik een nieuwe auto en niet 1 die al 7 jaar in de showroom staat.(tenzij dat zou afgesproken is)
Ligt eraan wanneer auto op kenteken is gezet.
Principe is hetzelfde.

Was misschien wel bekend want set had hij niet maar kon machine uit winkel pakken en set samenstellen.

Koffer is open geweest en machine heeft gebruiksporen.
Nee hij kon set niet uit voorraad leveren dus hij heeft set samengesteld ( hogere kosten)
Dus dat beschouw ik als goodwill.

Daarnaast ben ik het met je eens dat wij niet weten wat afspraken zijn geweest om meeste forums is het daarom ook not done om dit soort vragen te stellen
Om misverstanden te voorkomen en omdat afspraken tussen klant en verkoper is gemaakt.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.419
601
hilversum
Ligt eraan wanneer auto op kenteken is gezet.
Principe is hetzelfde.

Was misschien wel bekend want set had hij niet maar kon machine uit winkel pakken en set samenstellen.

Koffer is open geweest en machine heeft gebruiksporen.
Nee hij kon set niet uit voorraad leveren dus hij heeft set samengesteld ( hogere kosten)
Dus dat beschouw ik als goodwill.

Daarnaast ben ik het met je eens dat wij niet weten wat afspraken zijn geweest om meeste forums is het daarom ook not done om dit soort vragen te stellen
Om misverstanden te voorkomen en omdat afspraken tussen klant en verkoper is gemaakt.
Kenteken is 1 maar bouwjaar blijft het zelfde? een auto die 7 jaar stil staat word niet beter eerder slechter.
Maar punt is duidelijk.

Hij heeft de set samen gesteld, Maar ook een aanbieding set besteld waarvan hij het zaagblad zou naleveren, Dus wat ie heeft verkocht krijgt hij nieuw terug. Lijkt mij op 0 verlies eerder winst wat zijn nieuwe showmodel is splinter nieuw.

Maar inderdaad wat er besproken is weten wij niet.
En begrijp dat dit soort vragen eerder aan de leverancier gesteld moeten worden dan op een forum.
Maar snap ook dat je soms wat bijstand/bevestiging nodig hebt of je overdrijft of niet over bepaalde zaken.

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
751
179
Oss
Klant wilde machine ook meteen hebben dus als hij hem nu ruilt zou hij hem ook niet meteen nodig hebben. Dus hieruit maakt ik op dat zijn eerdere verhaal niet klopt.

Anders had hij dag wel kunnen wachten tot nieuwe set binnen was geweest

Senior10

Actieve deelnemer
4 jun 2024
83
37
Hoekschewaard
Er is inderdaad veel niet bekend over wat er precies gecommuniceerd en/of afgesproken is, maar ik begrijp wel dat het feit dat de machine uit 2017 is, niet ter tafel is gekomen, want dat werd pas thuis ontdekt. Dan spreek je niet meer over iets wat iets langer op de plank ligt, maar over een overjarige winkel dochter. Zoiets wordt normalerwijze met een stevige korting als zodanig aangeboden. Dit type zaag heeft best wel redelijke verkoop aantallen en dan is het niet normaal dat een model van bouwjaar 2017 nog in de winkel aanwezig is. Daar mag je naar mijn mening als klant echt wel van uit gaan. Blijft dus dat de winkelier dit had moeten melden. Ik zou hier met een gerust hart de term “achterhouden van belangrijke en essentiële informatie” voor willen gebruiken.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.001
398
Middelburg
Hij had wel een toestel staan en stelde voor deze aan me te verkopen samen met een rail aan de promoprijs. De set tging hij bestellen en me dan het gratis zaagblad achteraf bezorgen, als de promo set is aangekomen.

Rolandvs,
lees dit bovenstaande uit zijn eerste post,...volgens mij staat er dat hij de normale prijs voor heeft moeten betalen,...wat die prijs dan ook mag zijn. De verkoper heeft heeft hem tegemoet willen komen door meteen één te leveren voor de normale actieprijs die geldt zoals Mafell hem op dit moment aanbied. De invalzaag MT55 plus liniaal had hij kennelijk liggen alleen het zaagblad zou hij nasturen nadat hij een order zou hebben geplaatst bij Mafell. Kennelijk was het zaagblad op het showmodel niet meer aanwezig of voldeed hij niet??? Als ik de volle mep zou betalen dan verwacht ik geen machine van 9 jaar oud, ondanks het een showmodel is en nooit is gebruikt. Volgens mij is er iets verkeerd gegaan in de communicatie, onbedoeld of wellens en wetens, dat laat ik in het midden.

Laatst bewerkt:

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
751
179
Oss
Nee @48rmc deels mee eens.
Lees openingspost eens goed.
Promoset tegen promoprijs terwijl die in België niet te leveren was. Dus promoprijs geldt niet in België. Dus ... maar hij had hem wel besteld maar tegen Promoprijs staat er niet. Wel gekregen tegen die prijs.

Zaagblad word er meestal in showroom of toonzaal eraf gehaald ivm veiligheid en meubilair.

Verkoper zal zeggen nieuw ( niet gebruikt)
koper zegt 9 jaar oud.
Ja nieuw wil zeggen niet gebruikt dus beide gelijk.

klopt de bewering van resign ook niet perse bouwjaar wil niet zeggen dat machine dan ook in winkel ligt. Vaak word er vooraf geproduceerd voor nieuw model dus kan goed zijn dat je nu machine koopt waarvan bouwjaar jaar of 2 eerder ligt dan verkoopdatum. ( heb het al meerdere keren zelf meegemaakt)

Daarnaast vraag ik me af of bewering van resign klopt. Volgens mij als ik iets in België koop hoef ik geen btw te betalen. Als ik verkoop aan België kan ik ook btw of vat niet in rekening brengen. Dus zou ook nog eens 21% schelen.

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.