Jatoba plankje buigen (stoom?)

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Ik wil voor een "pendule" een maken van 4,5mm dik en 130mm breed (plank is45cm lang) buigen naar een radius van 100mm,
Ik heb hiervoor een kachelpijp van dik staal met een diameter van 180mm.
Nu heb ik het hout meer dan een uur gestoomd maar het is nog steeds te hard kennelijk want het scheurt als ik het om de pijp heen wil buigen..
Wat doe ik verkeerd, of is dit hout (jatoba) niet te buigen met stoom??
Wie heeft er ervaring mee en kan mij de goede kant op sturen?

Kees
jatoba is hard en mooi maar vrij instabiel en scheurt en breekt dus snel
 

audiomanics

Nieuw lid
11 mei 2013
18
4
Appelscha
Uiteindelijk is het buigen op zich gelukt. niet met stoom maar wel iets vergelijkbaars.. Ik merkte dat de vochtopname van Jatoba gering is: toen ik een plankje in een bak water had laten liggen en een dag later doorzaagde was het meeste van de kern nog droog.. Stoom zou er dus ook nooit intrekken. Ik heb nu een plankje bijna een week in het water laten liggen, vervolgens in folie gewikkeld en een paar minuten in de magnetron laten koken.. Direct, heet, in de mal geplaatst met die strip metaal en dat ging eigenlijk zonder gekraak en betrekkelijk soepel.. Het resultaat is een behoorlijk krom stuk hout geworden.. Niet perfect maar toch krom..
Ondertussen de kap van de pendule gemaakt met verlijmde strookjes en dat ziet er toch ook wel netjes uit..
Mijn vrouw vindt die streepjes juist mooi(mooier zelfs)... Moet ik dan nog wat zeggen??
CX3C1860[1].JPG
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Uiteindelijk is het buigen op zich gelukt. niet met stoom maar wel iets vergelijkbaars.. Ik merkte dat de vochtopname van Jatoba gering is: toen ik een plankje in een bak water had laten liggen en een dag later doorzaagde was het meeste van de kern nog droog.. Stoom zou er dus ook nooit intrekken. Ik heb nu een plankje bijna een week in het water laten liggen, vervolgens in folie gewikkeld en een paar minuten in de magnetron laten koken.. Direct, heet, in de mal geplaatst met die strip metaal en dat ging eigenlijk zonder gekraak en betrekkelijk soepel.. Het resultaat is een behoorlijk krom stuk hout geworden.. Niet perfect maar toch krom..
Ondertussen de kap van de pendule gemaakt met verlijmde strookjes en dat ziet er toch ook wel netjes uit..
Mijn vrouw vindt die streepjes juist mooi(mooier zelfs)... Moet ik dan nog wat zeggen??
Bekijk bijlage 97223
Mooi leer proces toch? Er zijn meerdere wegen die naar etc. etc. 👍
 

FerryLeek

Actieve deelnemer
26 mrt 2015
190
70
Putten
www.foak.nl
Niet helemaal, denk ik.. ik had ook een plank verwarmd tot 150 graden(gedurende 20 minuten) en dat werd helemaal niets..
Klopt 18% vochtig hout is het meest ideale door vocht zijn de vezels zachter en laten zich beter bewerken, wat niet weg neemt dat je altijd hoeft te stomen.... hot pipe methode werkt ook goed maar niet met droog hout
 
  • Leuk
Waarderingen: audiomanics

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Voor de mensen die nog eens het avontuur willen aangaan raad ik het youtube kanaal van Engels Coach Shop aan en dan met name deze video waarin hij uitlegt wat volgens hem de meest gemaakte fouten zijn.

Een van de belangrijksten is hier al genoemd: sluit de buitenzijde en uiteinden strak op, want hout(vezels) kan je alleen succesvol buigen onder compressie. Dat wil zeggen dat de buitenzijde van het hout niet langer mag worden in gebogen staat als dat het in vlakke staat is, de binnenzijde mag wel korter (samengedrukt) worden.

Daarnaast is het van belang hoeveel de nerven verlopen over de lengteas van het hout, ook dat wordt duidelijk uitgelegd in de video.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.