Japanse zagen Lidl

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.287
2.006
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik ben er van overtuigd dat een goede Westerse zaag niet moet onderdoen voor een Japanse.
met de hand zagen doe ik weinig
in mijn gereedschapsbak liggen wel 2 japanse
eentje van de aldi + een woodboy(die ik het meest gebruik)
mag ik het eenvoudig zo stellen dat een westerse zaag een duwzaag is, en een japanse een trekzaag, en de trekzaag het voordeel biedt dat de snede dunner is omdat bij trekken het zaagblad minder stijf hoeft te zijn dan bij duwen ?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.265
546
Eanske
ingoogni.nl
Is het me Japanse zagen etc. niet ook een beetje "wat van verre komt is lekker". Ik zie niet alleen in het houtbewerken maar bijvoorbeeld ook keramiek, grafiek, papier maken veel waardering voor het Japanse en het gebruik er van. Dit echter zonder de "onderdompeling" en het begrip dat er bij hoort. Als extreemste voorbeeld, Japanse tatoeages maar dan wel met een hakenkruis in de nek.

Een Japanse high end zaag van een grootmeester zagensmid zal niet goedkoper zijn dan een topmodel van Europese, Engelse of Amerikaanse makelij. Het doorsnee Lidl zaagje hangt ook bij het doorsne Japanse gezin in de garage voor het geval er eens een latje afgekort moet worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Nou, nee. In Japan zul je een bagger zaagje zoals van de Lidl niet vinden. Als iemand daar een zaag nodig heeft voor wat licht zaagwerk in en rond huis dan kopen ze een Zetsaw, Tajima of Gyokucho. Maar voornamelijk Zetsaw omdat je die in Japan in iedere doehetzelf winkel kunt kopen. En Zetsaw is echt een allemans vriend die door de doehetzelver én de professional gebruikt wordt. Heeft een goede hardheid, blijft lang scherp en zaagt altijd recht. Kun je gewoon niet fout mee gaan.
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Misschien wel leuk om even te laten zien. Deze heb ik net terug van metate bij mijn vaste adres in Japan. Die stipjes op het blad zijn van de hamerslagen om het blad weer goed op spanning te brengen.

1.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.925
848
Oss
Ach voor mij zijn die lidl zaagjes prima! Ik denk niet dat ik veel verschil zal merken met een echte japanse, omdat ik geen echte “zager” ben. Ik denk dat het net zoiets is als met b.v. Een renfiets, waarbij een echte wielrenner direct het verschil merkt in afmontage en de leek geen verschil merkt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.519
973
Riemst
Ach voor mij zijn die lidl zaagjes prima! Ik denk niet dat ik veel verschil zal merken met een echte japanse, omdat ik geen echte “zager” ben. Ik denk dat het net zoiets is als met b.v. Een renfiets, waarbij een echte wielrenner direct het verschil merkt in afmontage en de leek geen verschil merkt.
Er is toch wel een verschil tussen gewoon 'slecht' en doorsnee goed. Ook als absolute leek zal je merken dat je met sommige zagen (of fietsen) niets behoorlijk kan.Bij het zagen ga je dan aan jezelf twijfelen (ik kan niet recht zagen) en neem je de volgende keer een machine voor een plankje af te korten. De handzaag blijft aan de kant tenzij het echt niet anders kan. Tot de dag dat je een goede zaag in handen krijgt. Dan merk je plots dat recht zagen wel behoorlijk lukt en met weinig inspanning. En bij een heel goede zaag ga je merken dat het lijntje volgen nog nets iets beter gaat.
Zo is het toch bij mij gegaan.
@ Navifactiva,
Even enkele zagen naar Japan sturen om ze te laten slijpen is voor de meesten hier onder ons niet aan de orde.
We moeten het doen met de zaagjes van de Lidl, Dictum, Diether Schmidt en andere lokale aanbieders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Geylehunk

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Ik weet dat het voor de meesten niet aan de orde is. Ik dacht gewoon, wel leuk om even te laten zien. En de kosten vallen reuze mee. Ik stuur het zaagblad op met als beschrijving "return item under warranty" en het wordt terug gestuurd als "free repair under warranty". Geen kosten op het douaneformulier dus ook geen btw. Ik betaal alleen verzendkosten naar en van Japan en dat kost me zo'n €30. De metate zelf zit voor mij rond dezelfde prijs dus in totaal zit ik op ongeveer €60 en voor dat geld heb ik mijn favoriete zaagblad weer in topconditie en kan ie er weer een jaar of twee tegenaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar en Joost79

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Ach voor mij zijn die lidl zaagjes prima! Ik denk niet dat ik veel verschil zal merken met een echte japanse, omdat ik geen echte “zager” ben. Ik denk dat het net zoiets is als met b.v. Een renfiets, waarbij een echte wielrenner direct het verschil merkt in afmontage en de leek geen verschil merkt.
Wij hebben een leerling op het werk, een meid van 18, eerste stage en vrijwel geen ervaring met handgereedschap. De handzagen die ze tot nu toe heeft gebruikt zijn de standaard Stanley en Bahco's ondingen. En ze heeft ook een Lidl zaagje wat ze al een verbetering vond. Ik gaf haar één van mijn zagen, de Zetsaw alpha 265, om te proberen en ze merkte gelijk het enorme verschil. Als een leerling van 18 zonder noemenswaardige ervaring met handgereedschap het verschil merkt, dan merk jij het ook.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.925
848
Oss
Als ik mijn leesbril opzet zaag ik zeker al niet meer recht :cool:
Zie dan ook niet meer of iets recht hangt :p
Voor mij zijn het ondingen, maar ja zonder zie ik een beetje wazig 😊
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Ik heb 2 maanden geleden mijn eerste leesbril gekocht (+5 en +5.50 😅 ) en het is echt een verademing. Alles is tot een afstand van ongeveer 70cm is super scherp.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
740
290
RegioRotterdam
... Ik betaal alleen verzendkosten naar en van Japan en dat kost me zo'n €30. De metate zelf zit voor mij rond dezelfde prijs dus in totaal zit ik op ongeveer €60 en voor dat geld heb ik mijn favoriete zaagblad weer in topconditie en kan ie er weer een jaar of twee tegenaan.
En hoe lang ben je hem dan kwijt?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.925
848
Oss
Ik heb 2 maanden geleden mijn eerste leesbril gekocht (+5 en +5.50 😅 ) en het is echt een verademing. Alles is tot een afstand van ongeveer 70cm is super scherp.
Nou, zoveel plusjes heb ik nog niet en scherp is het beeld inderdaad wel, maar bij mij vertekent het behoorlijk 😊
 

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Nou, zoveel plusjes heb ik nog niet en scherp is het beeld inderdaad wel, maar bij mij vertekent het behoorlijk 😊
Mijn normale glazen zijn +3,75 en +4 dus ik zit met deze leesbril automatisch een stuk hoger. Gelukkig heb ik van vertekening helemaal geen last.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.