Japanse zagen Lidl

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.925
848
Oss
Dat mensen die goedkope zagen kopen verbaast me echt. Maar aan de andere kant, als je niet beter weet dan weet je ook niet wat je mist vergeleken met een goede Japanse zaag. En geloof me, die LIDL ondingen komen niet in de buurt van hoe een goede Japanse zaag zaagt.
Mogelijk heb je gelijk, maar voor mij (en volgens mij ook voor vele anderen) doen ze wat ze moeten doen en dat is zagen.
Iedereen staat natuurlijk vrij om te kopen wat hij/zij zelf wil en voor mij zijn dit prima zagen :cool:
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Dat mensen die goedkope zagen kopen verbaast me echt. Maar aan de andere kant, als je niet beter weet dan weet je ook niet wat je mist vergeleken met een goede Japanse zaag. En geloof me, die LIDL ondingen komen niet in de buurt van hoe een goede Japanse zaag zaagt.
Het is een afweging en alles is relatief, ik gebruik mijn handzagen te weinig om er duurdere neer te leggen. Of misschien gebruik ik mijn handzagen minder omdat ik geen duurdere heb neergelegd...

Maar aan je post te zien heb jij ook ooit zo'n ding gehad om te vergelijken met de betere japanse zagen en kun je me wel een duurdere zaag aanraden die ik dan in de toekomst zou kunnen kopen om beter af te zijn? Tips waar op te letten enzo, want ik zie door de bomen het bos niet meer, maar daar gebruik ik normaal de kettingzaag voor...
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.018
831
Omgeving Leiden
Ach, er is altijd goed, beter, best.
Onlangs hardhouten schuttingpalen afgekort met een lidl japanse zaag met rood handvat. Dat ging verbazingwekkend goed. Een dure japanse zaag had ik daar nooit voor gebruikt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.825
2.652
Gaanderen
Ik heb deze goedkope zagen omdat ik er ook wel eens rotzooi mee zaag. Spaanplaat trespa en gipsplaat.
Om hier nu een goede japanse zaag voor te kopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Dat mensen die goedkope zagen kopen verbaast me echt. Maar aan de andere kant, als je niet beter weet dan weet je ook niet wat je mist vergeleken met een goede Japanse zaag. En geloof me, die LIDL ondingen komen niet in de buurt van hoe een goede Japanse zaag zaagt.
Soms heb je ook gewoon een zaag nodig om te mishandelen. Huis, tuin en keuken klusjes waar je echt geen dure zaag aan bloot wil stellen. Enige opgave voor de zaag is snel en zonder veel moeite een stuk hout doorzagen. Scheef gezaagd is ook gezaagd.
Tweede argument voor een goedkope zaag is dat niet iedereen een Japanse zaag goed beheerst.Om deze zagen te leren kennen, kan je beter oefenen met een goedkope. Als een zaag van 11 euro dubbel klapt is dat spijtig, maar geen groot verlies. Als je dat doet met een dure zaag, zijn er bittere tranen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wickednick

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Maar aan je post te zien heb jij ook ooit zo'n ding gehad om te vergelijken met de betere japanse zagen en kun je me wel een duurdere zaag aanraden die ik dan in de toekomst zou kunnen kopen om beter af te zijn? Tips waar op te letten enzo, want ik zie door de bomen het bos niet meer, maar daar gebruik ik normaal de kettingzaag voor...

Ik gebruik al vele jaren Z-Saw, één van de grootste merken in Japan. De zaagbladen zijn niet al te duur, vlijmscherp en zagen altijd recht. Daarnaast gebruik ik ook zaagbladen van Nakaya Eaks, om precies te zijn de M-270 en M-250 universele zaagbladen. Die schulpen als een gek en zijn ook heel geschikt voor plaatmateriaal. En je kunt ze gebruiken met een Z-Saw handvat wat wel zo makkelijk is.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Heb ze ook opgekocht, in mijn optiek paar prima zaagjes voor dat geld. Hoe duurder en kwalitatief beter de zaag hoe beter het zagen gaat kan ik me niet helemaal in vinden. Degene die hem beweegt bepaald het eindresultaat
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb al jaren een Japanse zaag die ooit bij de Lidl vandaan kwam. Die begon nu echter een beetje te roesten en wat stomper te worden.
Vanmiddag heb ik de laatste twee bij de vestiging in Andijk gescoord.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.825
2.652
Gaanderen
Ik vind deze versie van de Japanse zaag tegenvallen in gebruik. Zaag start moeilijk en is wel beter dan de vorige. Komt wat mij betreft niet in de buurt van de eerste versie. En ja ik weet het verschil tussen schulp en afkortzagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
818
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik vind deze versie van de Japanse zaag tegenvallen in gebruik. Zaag start moeilijk en is wel beter dan de vorige. Komt wat mij betreft niet in de buurt van de eerste versie. En ja ik weet het verschil tussen schulp en afkortzagen.
Beide zagen zijn afkortzagen, ik dacht eerst ook dat de dubbelezaag de ene kant voor afkorten was en de andere kant voor schulpen. Maar na veel zagen met deze zaagjes kom ik tot de conclusie dat het geen schulp vertanding betreft.
Ik vind ze voor dat geld 8 of 13 euro best wel goed maar het blijven natuurlijk verwesterse Japanse trekzaagjes.
Eens met een echte Jap gezaagd merk je echt wel het verschil!!

Groetnis,

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

Navifactiva

Actieve deelnemer
14 sep 2019
91
21
Heb ze ook opgekocht, in mijn optiek paar prima zaagjes voor dat geld. Hoe duurder en kwalitatief beter de zaag hoe beter het zagen gaat kan ik me niet helemaal in vinden. Degene die hem beweegt bepaald het eindresultaat
Je zou voor de aardigheid eens een handgesmede Japanse zaag, gemaakt door een ervaren smid moeten ervaren. De sporing, snelheid, en netheid van de snede ligt bij een dergelijke zaag echt op een totaal ander niveau.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.208
913
Ulvenhout
Ik heb 2 trekzagen. 1 een aantal jaar geleden via Aliexpress gekocht, die zaagt als een malle en zeer makkelijk. Laatst naar aanleiding van dit topic ook de zaag van de Lidl gekocht. Ik kan er helemaal niets mee. De zaag blijft telkens steken, ik kom nergens doorheen.
Natuurlijk kan dat ook aan mij liggen, dus als iemand hem gratis wil afhalen, geef maar een gil.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en Joost79

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Je zou voor de aardigheid eens een handgesmede Japanse zaag, gemaakt door een ervaren smid moeten ervaren. De sporing, snelheid, en netheid van de snede ligt bij een dergelijke zaag echt op een totaal ander niveau.
En wat als zo een zaag bot is? Als je de zaag wil laten slijpen, moet ze terug naar Japan. Je hebt dus je contacten daar nodig. Een zaag slijpen is in Japan ook een specifiek ambacht (dus niet door de smid of gebruiker zoals een beitel). Telkens verzendkosten en mogelijk ook invoertaks.
Ik twijfel er niet aan dat een echt goede, handgesmede zaag die door een professionele slijper gezet, gespannen (dat is een specifieke bewerking waarbij een spanningsveld in het zaagblad gehamerd wordt) en gevijld is fantastisch zaagt. Maar in Europa zullen we het moeten doen met wegwerpzagen die fabrieksmatig geproduceerd zijn. En daar is een ruime keuze aan betaalbare gereedschappen. Er zijn ook herslijpbare zagen verkrijgbaar, maar dan is de vraag of je die zelf, zonder ervaring, behoorlijk geslepen en gezet krijgt. Een opleiding tot meester-zagenslijper duurt ettelijke jaren in Japan.
.
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09 en knotwilg

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
818
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zelf slijpen!

Heb ooit een workshop Japanse zagen slijpen bij Don Wagenstraff gevolgd (oud Forummer) deze had een slijpmeester( grootheid uitgenodigd) om dit te verzorgen zijn naam Sebastian Gonzales.
Heb toen 1 zaag geslepen en kreeg het virus goed te pakken en heb nadien 2 zagen gemaakt en hiervan 2 korte filmpje op YT gepost en volgens mij ook op dit forum.

#mathieu dat we het moeten doen in Europa met weg werpzagen daar ben ik het niet mee eens er zijn nog prima zagen te koop en tweedehands.

Maar hier in Nederland hebben we André Damen van de Praktijk W30, hij maakt traditionele "op maat" gemaakte zagen echt geweldige zagen en redelijk betaalbaar!

Zelf maak ik ook mijn eigen (span, zwaluwstaart en schulp) zagen heb geen stans maar vijl de tanden in blanco staal. Kost me dus een zaag vijl per zaag!

En nog eentje dan ook een toppertje maakt ook veel gereedschap zelf en heeft er veel over gepost
Caspar Labarre

blog

Groetnis,

Roeland
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.518
973
Riemst
Mijn reactie ging over de Japanse zagen.
Er zijn zeker nog genoeg kwalitatieve, herslijpbare zagen van Europese makelij te krijgen.
Alleen zijn we daar vaak niet van op de hoogte.
Het probleem van de meeste houtbewerkers is dat ze enkel Westerse zagen van matige tot slechte kwaliteit kennen. Zagen die af fabriek matig zijn en meestal nog mishandeld worden. Snel recht zagen zit er meestal niet in. Als je met deze slechte ervaring een Japanse zaag in handen krijgt, lijkt zich een nieuwe wereld te openen.
Maar ik ben er van overtuigd dat een goede Westerse zaag niet moet onderdoen voor een Japanse.
Maar aan die kwaliteit zal een prijskaartje hangen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.