Dat gietijzer moet rusten omdat het anders vervormd heb ook gehoord. Maar ik heb ook eens een youtube filmpje gezien over dat nieuwe japanse schaafbodies eerst een jaar in de werkplaats moeten acclimatiseren voordat begonnen kan worden aan de fijnafstelling.Dat geldt volgens mij voor de metalen westerse schaven waarvan de body gegoten wordt. LIe Nielsen laat die een jaartje buiten rusten voordat ze afgewerkt worden, heb ik eens gezien.
De kanna’s worden gesmeed, dus dat zal anders uitpakken.
Ik vind het nog steeds het paard achter de wagen spannen om het mes de wig te laten zijn, ipv een aparte wig te maken die de beitel vastzet. Dan blijf je pielen aan je schaafbody naarmate je beitel slijt. Trekken of duwen vind ik eigenlijk een kleiner verschil dan de beitel zichzelf vast te laten klemmen (japans) of het mes met een ander mechanisme vast te klemmen (westers). En eigenlijk is 'westers' meer 'Romeins', want die hadden het bedacht. Hoe dan ook, er zijn mensen heel blij mee. Ik zie wel dat er veel meer kennis is en gedeeld wordt over het afstellen van een japanse schaaf dan over westerse schaven. Bij een japanse schaaf wordt het beitel bed nauwkeurig aansluitend op de beitel geschraapt met roet. Bij een standaard 'restauratie' van een stanley bailey wordt met een lamellenschijf de roest van de kikker verwijderd. Nogal wiedes welke schaaf dan beter schaaft.