japanse houtverbinding

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
712
740
de buurt van den bosch
Heb even snel een poging gewaagd om een japanse verbinding te maken(kane tsugi).
Had 2 afvalstukjes gepakt,welke niet perfect zijn en heb de verbinding afgetekend.
Omdat er wat verschil zit in de maten van de 2 stukjes is het nog niet goed,denk ik.
Bij de volgende poging neem ik goed hout en neem ik de tijd.
Fouten mag je ook laten zien:(.
 

Bijlagen

  • DSC00390.JPG
    DSC00390.JPG
    123,4 KB · Weergaven: 142
  • DSC00391.JPG
    DSC00391.JPG
    126,6 KB · Weergaven: 127
  • DSC00392.JPG
    DSC00392.JPG
    67,8 KB · Weergaven: 138

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Ik vind er niet zoveel mis aan. Als ik die foto's zie van japanse meesters dan denk ik moet je niet met pensioen. Zijn meestal oudere heren. Die hebben dus de tijd en vele jaren ervaring. Bovendien zijn deze rare jongens meestal maar bekwaam in een ding. Desalniettemin vind ik ze uiterst kundig. Ik kan er niet aan tippen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
712
740
de buurt van den bosch
Ik denk,waarom maken die japanners niet gewoon pen en gatverbindingen.
Maar deze verbindingen zijn onstaan om ze in elkaar te zetten zonder lijm,
zodat je ze ook weer uit elkaar kan halen.Dit zijn vaak prachtige maar moeilijk te maken verbindingen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.509
968
Riemst
Ik denk,waarom maken die japanners niet gewoon pen en gatverbindingen.
Maar deze verbindingen zijn onstaan om ze in elkaar te zetten zonder lijm,
zodat je ze ook weer uit elkaar kan halen.Dit zijn vaak prachtige maar moeilijk te maken verbindingen.
Ik heb ooit gelezen dat deze complexe verbindingen waren om kunde en meesterschap te demonstreren
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Ik vind het een knap staaltje houtbewerken. Gaat nog lang duren voordat ik daar ook maar in de buurt kom.

Om even een andere kijk op de zogenamde foutjes te geven. Houtbewerken is (in elk geval in het getoonde werk) vooral het verwijderen van materiaal. Van daaruit is iets pas een foutje als er ergens teveel materiaal weg is gehaald. Tot die tijd is het nog niet af.
Gezien de proefstukjes niet snel te kort zullen zijn, en uitgaande van het streven naar volledige aansluiting. Een prachtige verbinding die gewoon nog 'even' een beetje finetuning nodig heeft.

Daarbij, als je het al foutjes kunt noemen, perfectie is een richting, geen eindbestemming. (Ik trap er zelf ook vaak genoeg in.)

Oh en dat werkje is nauwkeuriger dan menig CnC machine betrouwbaar kan halen. Daar mag je best trots op zijn!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
712
740
de buurt van den bosch
Heb even geprobeerd om het wat te fine tunen,maar omdat het hout niet rondom perfect haaks is(wat ik wist)blijf je altijd zitten met een perfecte aansluiting.Het was meer een ingeving van,ik ga even een japanse verbinding maken.Heb er verder 2 deuvels in gemaakt(normaal is dit een blokje) en het zit muurvast en de hoek is haaks.Dit alles zonder lijm,deuvels eruit tikken en je kan het los trekken.Heb gisteren wat leuk japans speelgoed binnen gekregen en het wordt al een leuke verzameling gereedschap.Nu verder oefenen!!!.
 

Bijlagen

  • DSC00393.JPG
    DSC00393.JPG
    119,6 KB · Weergaven: 91
  • DSC00394.JPG
    DSC00394.JPG
    130,4 KB · Weergaven: 84
  • DSC00395.JPG
    DSC00395.JPG
    96,1 KB · Weergaven: 89
  • Leuk
Waarderingen: Rizz, hdv en Risikoos

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.998
821
Omgeving Leiden
Verdomd . Ik zie het, zeker 0,1 mm mm uit het lood!
Ha, ha, mooi stukje werk. Aan het eind van de kerstvakantie heb je het onder de knie als je zo doorgaat:)
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.644
700
Antwerpen
waar haal je je inspiratie uit ?

zelf heb ik het kleine boekje "Wood Joints in classical Japanese Architecture", maar dat nivo is (nog) iets te hoog voor mij
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
712
740
de buurt van den bosch
Mijn vader zei vroeger altijd tegen mensen,wat die jongen ziet met zijn ogen dat kan hij maken met zijn handen.Daarmee wil ik zeggen dat als ik iets zie wat ik mooi vindt dat ik dat wil proberen na te maken.
Verder haal ik mijn inspiratie uit wat japanse boeken en youtube.Ik merk wel dat er weinig te vinden is over het aftekenen van deze verbindingen en dat maakt het nog moeilijker maar aan de andere kant ook weer interessanter.
Ik vindt de manier van werken van de japanners ook geweldig,met zo weinig mogelijk gereedschap zulke prachtige dingen maken.En het gereedschap is top.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Verder haal ik mijn inspiratie uit wat japanse boeken en youtube.Ik merk wel dat er weinig te vinden is over het aftekenen van deze verbindingen en dat maakt het nog moeilijker maar aan de andere kant ook weer interessanter.
Zoals ik het begrepen heb tekenen ze in Japan alles uit vanuit de middenlijn, die meestal met een inktlijn aangegeven wordt. Vandaar uit wordt met de sashigane (haak) alles uitgezet. Die heeft een vaste breedte (15 mm) en dat is de module waarmee gewerkt wordt. Met de sashigane kan ook perfect een hoek getekend worden. Meubelmakers gebruiken een kortere versie.
Voor het aftekenen werd traditioneel een soort rietpen en inkt (uit de sumitsubo, het hulpmiddel om inktlijnen te slaan) gebruikt, maar tegenwoordig veelal een dunne gelpen (!).
Toshio Odate’s boek 'Japanese Woodworking Tools' is een aardige bron van informatie over gereedschap.
Een heel compleet boek over verbindingen is 'The Complete Japanese Joinery' door Sato & Nakahara, Hartley & Marks Publishers 1987. Veel tekeningen en diagrammen.
Compacter, met foto's en meer een voorbeeldenboek is 'The Art of Japanese Joinery' dppr Kiyosi Seike. Weatherhill 1977. Inmiddels al meer dan 20 keer herdrukt.

Iets waarover ik nog geen duidelijkheid heb is of je nou eerst overdwars inzaagt en als laatste overlangs (rippen dus). Ik zie het ook andersom of willekeurig gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
712
740
de buurt van den bosch
Zoals ik het begrepen heb tekenen ze in Japan alles uit vanuit de middenlijn, die meestal met een inktlijn aangegeven wordt. Vandaar uit wordt met de sashigane (haak) alles uitgezet. Die heeft een vaste breedte (15 mm) en dat is de module waarmee gewerkt wordt. Met de sashigane kan ook perfect een hoek getekend worden. Meubelmakers gebruiken een kortere versie.
Voor het aftekenen werd traditioneel een soort rietpen en inkt (uit de sumitsubo, het hulpmiddel om inktlijnen te slaan) gebruikt, maar tegenwoordig veelal een dunne gelpen (!).
Toshio Odate’s boek 'Japanese Woodworking Tools' is een aardige bron van informatie over gereedschap.
Een heel compleet boek over verbindingen is 'The Complete Japanese Joinery' door Sato & Nakahara, Hartley & Marks Publishers 1987. Veel tekeningen en diagrammen.
Compacter, met foto's en meer een voorbeeldenboek is 'The Art of Japanese Joinery' dppr Kiyosi Seike. Weatherhill 1977. Inmiddels al meer dan 20 keer herdrukt.

Iets waarover ik nog geen duidelijkheid heb is of je nou eerst overdwars inzaagt en als laatste overlangs (rippen dus). Ik zie het ook andersom of willekeurig gebeuren.
Kijk, dat vanuit het midden aftekenen kan wel eens een goede tip zijn(ga ik proberen).
De boeken die je beschrijft heb ik ook.
En volgens mij met de manier van werken lijkt me hoe niet echt belangrijk.
De ervaring gaat het leren.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
726
288
RegioRotterdam
Een mooi overzicht van een aantal verbindingen. Fotootje samenstelling, fotootje stukjes los, exploded view tekeningetje.
Vraagt wel dat je ingeschreven bent bij issuu.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.