Isolatie plat dak

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je hebt waarschijnlijk pur/pir in je kap, dus behoorlijk dampdicht. Je sluit dan dus vocht op, dat is zoals gezegd dus erg risicovol mbt condensatie.
Alles extra om dampdicht te zijn is te zeerste aan te bevelen, maar het verdient hoe dan ook geen schoonheidsprijs ben ik bang...
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Paar gaten boren is niet echt spannend. Mogelijk met een steenboor door muur om achter een boeiboord of in de spouw te komen. Het is zwak geventileerd, het hoeft niet te waaien.
Uit interesse: hoe zou je dat dan doen? Als het dakbeschot op de balken ligt, en de isolatie tussen de balken, worden er als het ware compartimenten gevormd. Zou je dan steeds tussen de balken een gat van 10-15 mm. boren voor de ventilatie? Waarbij er dus wel een luchtspleet (spouw) moet blijven tussen de isolatie en het dakbeschot.

Pirplaat is meestal vochtdicht.
Maar pur(schuim) heb je in 4 verschillende soorten die het waarschijnlijk wel doorlaten.
PUR schuim is net zo dampdicht als PIR plaat. Het isolerende principe van dit materiaal is dat de structuur heel veel opgesloten luchtbellen bevat. Het materiaal is zeer poreus en daardoor licht. En omdat de luchtbellen niet met elkaar in contact staan, is de isolatiewaarde hoog en is er geen transport van vocht (typisch door capillaire werking in poreuze structuren).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Uit interesse: hoe zou je dat dan doen? Als het dakbeschot op de balken ligt, en de isolatie tussen de balken, worden er als het ware compartimenten gevormd. Zou je dan steeds tussen de balken een gat van 10-15 mm. boren voor de ventilatie? Waarbij er dus wel een luchtspleet (spouw) moet blijven tussen de isolatie en het dakbeschot.


PUR schuim is net zo dampdicht als PIR plaat. Het isolerende principe van dit materiaal is dat de structuur heel veel opgesloten luchtbellen bevat. Het materiaal is zeer poreus en daardoor licht. En omdat de luchtbellen niet met elkaar in contact staan, is de isolatiewaarde hoog en is er geen transport van vocht (typisch door capillaire werking in poreuze structuren).
Gaatjes 25mm en ik zou wel even een roostertje erop zetten tegen muizen als de rest ook netjes dicht is (indien niet dan ventileert het sowieso....), zoiets: 10 Stuks Behuizing Cover Rvs Ronde Ventilatie Gat ...
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Je hebt waarschijnlijk pur/pir in je kap, dus behoorlijk dampdicht. Je sluit dan dus vocht op, dat is zoals gezegd dus erg risicovol mbt condensatie.
Alles extra om dampdicht te zijn is te zeerste aan te bevelen, maar het verdient hoe dan ook geen schoonheidsprijs ben ik bang...
Nee, dat begrijp ik nu, maar ik kan niet anders meer, ja alles slopen, dat is een drama.
We gaan het geheel luchtdicht maken, bedankt voor je hulp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.