Isolatie plat dak

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Allen,

Iets waar ik zelf geen verstand van heb, maar velen hier, zo heb ik de afgelopen jaren mogen constateren, wel. Een goede vriendin vroeg me advies over het volgende, en ik heb haar beloofd het hier te vragen (omdat ik zelf geen advies kan geven):

1ste mail:
Weet jij misschien of het een heel dom idee is om plat dak van onze garage/aanbouw van binnen uit te isoleren door glaswol tussen de balken te plaatsen en dat af te werken met gipsplaten tussen de balken in. Zonder gebruik van klimaatfolie omdat we de balken graag zichtbaar houden omdat daar vanalles aan bevestigd is dat we willen laten zitten (zo’n folie lijk je alleen over het gehele dakoppervlak te kunnen gebruiken, niet als je alleen banen tussen balken wil isoleren en is een enorm ge*** om luchtdicht te bevestigen).
Internet wekt de indruk dat het houtwerk van het dak dan gaat rotten en schimmelen door vocht dat tegen het dak condenseert en dat isolatie van binnenuit alleen kan als je een klimaatfolie plaatst die vocht van binnen richting isolatiemateriaal tegenhoudt maar andersom doorlaat.
Ik heb het idee dat het zo’n vaart niet loopt met vocht dat in de glaswol zou trekken in deze weinig verwarmde ruimte. Ik zou denken dat het er dan ook wel weer uitkomt.
Zoals gezegd, ik had beloofd het hier te posten. Daarop kwam de volgende nadere toelichting:
Als ik het zo lees op dat forum dan klinkt het inderdaad alsof klimaatfolie de gouden standaard is. Of misschien nog wel meer dat je het plat dak beter aan de buitenkant kunt isoleren.
Maar toch fijn als je kunt vragen of het mogelijk is om zonder klimaatfolie te werken voor combi 10 cm glaswol (of steenwol) met gipsplaat afwerking tussen de balken, of, als klimatfolie essentieel geacht wordt, dat het mogelijk is om per strook tussen twee balken met klimaatfolie te werken.

Het gaat om een garage uit 1966 en aanbouw aan die garage uit 1971 (foto dak van de 1971 aanbouw). Dakconstructie bestaat uit balken 17 (oudste deel) en 16 cm dik met daarop hout waarop inmiddels 2 lagen dakleer (bitumen) zitten. Dat dakleer vormt een dampdichte laag voor zover ik het begrijp.
Omdat de ruimtes in de zomer erg warm worden willen we het dak wat isoleren. Kou in de winter is minder probleem. We houden de ruimtes met verwarming op minstens 10°C omdat hier ook de vriezer, wasmachine en wasdroger staan. Er staat ook een warmtepompboiler in en een CV ketel. Er zitten nog kieren en naden onder deuren/langs kozijnen waar het nog door ventileert. De spouwmuur is in 2021 geisoleerd.

Plan is om 10 cm glaswol (of steenwol) tegen het dakwerk te plaatsen en dat af te werken met gipsplaten tussen de balken in. De bedoeling is dat een paar cm van de balken blijft uitsteken. Ter illustratie van de beoogde afwerking een foto van een tuinkamer die later (1974) aangebouwd is met afwerking tussen de balken.
Kan dit voor deze ruimte zonder klimaatfolie te gebruiken tussen isolatiemateriaal en gipsplaten?
Voor zover wij begrijpen is het bij klimaatfolie erg belangrijk dat je het hele vlak luchtdicht weet af te dichten. In de aanbouw uit 1971 worden de balken in het midden van de 5 meter brede ruimte gesteund door een metalen draagbalk. Verder hangen er aan de balken leidingen en constructies om lange klusmaterialen aan te bewaren. Daardoor is het aanbrengen van klimaatfolie van muur tot muur niet mogelijk.

Als klimaatfolie noodzakelijk geacht wordt, is het dan een optie om klimaatfolie strookgewijs toe te passen, dus tussen twee balken in (tussen isolatie en gipsplaat)? Of krijg je dan evengoed nog condensatie tegen de balken en/of problemen met luchtdicht aanbrengen klimaatfolie?
En de foto's:

324tCH1nXrGdC0Wa.png

en

image.png


Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Alvast bij voorbaat erg bedankt namens de vraagstellert...

Groet

Henk
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Meer dan 10 jaar geleden hadden we hier de zelfde discussie over hoe het platte dak (~150m2)te isoleren. Uiteindelijk hebben we voor isoleren van binnenuit gekozen, wat normaal wordt afgeraden. We hebben echter geen glaswol gebruikt maar cellulosevezel omdat die eventueel condensvocht opneemt en weer afstaat. Onder dat pak zit een dikke laag gewapend kraftpapier als een damp doorlatend schild. De balken zichtbaar houden is dan een kwestie van meer werk, wij hebbe het niet gedaan. Nog geen problemen ondervonden.

De opbouw van buiten naar binnen: kunstrubber dakbedekking, houten planken, cellulose, kraftpapier, gipsplaat, latex

leverancier was warmteplan.nl
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
368
159
Eindhoven
De producent van de klimaatfolie zal je van advies kunnen voorzien, isover bijvoorbeeld heeft een technische ondersteuning.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ja, je hebt een dampremmer nodig en je kunt beter wat ventilatie tussen beschot en isolatie aanbrengen, dus een spouw. Dan kun je ook met een simpele dampremmende folie werken.

Of er condensatie ontstaat hangt af van het temperatuurverloop, maar eens condensatie dan los je het niet of nauwelojks meer op. Je dauwpunt komt dan steeds ongunstiger te liggen.

Je kunt met banen werken, alle dampremming helpt. Maar het zal minder optimaal zijn dan doorlopend. Er zal zorg hedragen moeten worden voor een goede aansluiting op de balken, dus kitten en tapen.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
206
73
Noordwolde (Fr)
Maar alles hangt toch af van of er vocht wordt geproduceerd in de ruimte? Als je er niet zoveel bent, zal dat nauwelijks significant zijn.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Begrijp dat het vooral een probleem is in de zomer.
Witte of lichte dakbedekking kan tot 10 graden schelen. Wit schilderen kan ook.
Eventueel meer ventileren,.
 

StephanS

Actieve deelnemer
14 jun 2012
73
42
59
Geldrop
Ik heb het plat dak van mijn "werkplaats" (garage) aan de buitenkant geïsoleerd. Dus PIR op de houten dakplaten, en daar weer bitumen opgebrand.
Daarentegen heb ik de wanden aan de binnenkant geïsoleerd, mbv PIR met OSB daarop verlijmd. Platen gemonteerd op de ventilatielattendie op hun beurt weer op de stenen buitenmuur zijn bevestigd.

Zie voor adviezen: www.isolatiemateriaal.nl/dakisolatie

Succes,

Stephan
 
Laatst bewerkt:
Bij isoleren van een plat dak heb je twee systemen. Een koud dak en een warm dak. Bij een koud dak ligt de isolatie tussen het dakbeschot en het plafond. Bij een warm dak ligt de isolatie op het dak. Bij een koud dak is een damp remmende laag echt nodig onder de isolatie en een ventilatie op de buitenlucht boven de isolatie en onder het dakbeschot. Zo niet dan ontstaat er condensatie in de dakconstructie met alle gevolgen van dien. houtrot en paddenstoelen groei.

M.vr.gr. Jan
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Pro Clima Intello damprem plaatsen. Die houdt het vocht richting isolatie tegen in de winter, maar wordt in de zomer dampopen waardoor de isolatie kan drogen.
Wel in combinatie met vezelisolatie.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb een koud dak isolatie gedaan met 12cm PIR platen en met bede zijde aluminium (niet papier aluminium).
Dit zit strak tussen de balken en strak tegen de underlayment dak platen, naden zijn dicht gespoten met flexibele pur. Hierna overtollige pur weggesneden. Vervolgens de hoeken geplakt met gewapende tape en daarna met aluminium tape alles geplakt, ook de balken.
Hier komt nooit geen vocht meer doorheen.
Uiteindelijk dampremmende folie er tegen aan, underlayment en latex.

Het moet dicht zitten zodat er geen vocht bij kan, met glaswol gaat dat niet zo goed.


Deze tape gebruik ik voor de naden en hoeken:
VAST-R Folie tape Basic 7,5cm x 25m1

En deze tape om alles af te plakken (ook weer over de vast-r):
Aluminium tape 75mm x 50 meter

Pir platen haal ik als B keuze bij Nisol in Rijswijk in Gelderland.
Ik denk niet dat je goedkoper kan vinden als daar.

Hier nog een link met leuk blabla over isolatie op Tweakers
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? - Bouwen en klussen - GoT
 
Laatst bewerkt:

kruim.g

Actieve deelnemer
14 jan 2015
30
35
Zelf heb ik er niet heel veel verstand van, maar onlangs werd mij de website Ubakus.de aangeraden. Daar kan je invullen wat voor dakconstructie je hebt en daarmee zien wat de isolatiewaarde wordt en waar je condens blijft.
Voor de hierboven beschreven situatie wordt het daar als volgt;
Gipsplaten en folie tussen de balken:
1706822311178.png
Gipsplaten en folie over de balken:
1706822246050.png
Gipsplaten over de balken zonder folie:
1706822351779.png

Als het klopt hoe ik dat heb ingevuld (en daar neem ik dus geen verantwoording oid voor, ben geen expert;) ) dan is dat folie best wel belangrijk. Zonder folie wordt het dakbeschot heel vochtig. Met de folie en gips tussen de balken wordt het een heel stuk beter, maar met folie en gips over de balken werkt het het beste.

Ik zat voor mezelf ook al op die site te puzzelen. De dakbedekking van onze dakkapel moet vervangen worden en omdat er aan de binnenkant maar een klein beetje glaswol onder paste wil ik er nu vanaf de buitenkant isolatie platen bij onder laten leggen. Maar neem ik dan de verkeerde dikte PIR dan komt het condensatiepunt precies in het houten dakbeschot te liggen. Het zal niet meteen instorten maar ook over 10 jaar heb ik geen zin in een verrotte dakkapel. Daar moet dus dikkere en gesloten cel isolatie op zodat daar geen vocht probleem ontstaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Dit is mijn plat dak in de garage.
Nummer 2 kon ik geen underlayment vinden, in de database stond alleen OSB3.
Nummer 5 (alu tape) heb ik er zelf bij getekend, dit kon ik niet vinden in de database.
Nummer 7 wel, maar niet de kleur groen (geïmpregneerd).
_ 2024-02-02 om 09.23.12.jpg

Het dak van het huis is ook zo, alleen is nummer 8 (EPS) daar 100mm dik en de luchtspouw is 40mm.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb een koud dak isolatie gedaan met 12cm PIR platen en met bede zijde aluminium (niet papier aluminium).
Dit zit strak tussen de balken en strak tegen de underlayment dak platen, naden zijn dicht gespoten met flexibele pur. Hierna overtollige pur weggesneden. Vervolgens de hoeken geplakt met gewapende tape en daarna met aluminium tape alles geplakt, ook de balken.
Hier komt nooit geen vocht meer doorheen.
Uiteindelijk dampremmende folie er tegen aan, underlayment en latex.

Het moet dicht zitten zodat er geen vocht bij kan, met glaswol gaat dat niet zo goed.


Deze tape gebruik ik voor de naden en hoeken:
VAST-R Folie tape Basic 7,5cm x 25m1

En deze tape om alles af te plakken (ook weer over de vast-r):
Aluminium tape 75mm x 50 meter

Pir platen haal ik als B keuze bij Nisol in Rijswijk in Gelderland.
Ik denk niet dat je goedkoper kan vinden als daar.

Hier nog een link met leuk blabla over isolatie op Tweakers
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? - Bouwen en klussen - GoT
En toch lijkt me dit geen goede oplossing. Je gaat er vanuit dat het geheel 100 procent luchtdicht is. Is dit niet het geval, dan krijg je achteraf miserie. Voor deze toepassing zijn nu net die intelligente damp schermen. Komt er toch vocht in kan dit in de zomer er uit.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
En toch lijkt me dit geen goede oplossing. Je gaat er vanuit dat het geheel 100 procent luchtdicht is. Is dit niet het geval, dan krijg je achteraf miserie. Voor deze toepassing zijn nu net die intelligente damp schermen. Komt er toch vocht in kan dit in de zomer er uit.
Nogmaals; de enig echt veilige oplossing is een zwak geventileerde spouw aan de koude kant van de isolatie icm een dampscherm. Dan heb je continu afvoer bij condensatie en verergert het probleem niet. Isolatie droogt bar slecht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ubakus geeft geen vocht aan, ik neem aan dat het dan toch goed is.

Het dak van het huis zit 1 (gipsplaat), 2 (underlayment) en 3 (alufolie) nog niet er tegen aan, dat staat over 2 a 3 weken op de planning.
In plaats van 3 alufolie kan ik ook kiezen voor een damp door latende doek als dat beter is.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Een fout in de constructie die tot vochtproblemen leid kan heel lang verborgen blijven. Toen ik mijn huis kocht in 2014 was een deel van de houten vloer rot. De oorzaak was dat de ventilatie van de kruipruimte aan 1 kant van het huis geblokkeerd was. Dit was gedaan in 1993. Als je graag voor lange tijd probleemloos in je huis wilt wonen misschien maar beter de adviezen van experts opvolgen.

Ik ben zelf geen expert helaas, maar ik heb gekozen voor een warmdakc omdat dit een robuuste oplossing is. Een kouddak kan ook goed uitgevoerd worden, maar het hang wat meer af van de details.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ubakus geeft geen vocht aan, ik neem aan dat het dan toch goed is.

Het dak van het huis zit 1 (gipsplaat), 2 (underlayment) en 3 (alufolie) nog niet er tegen aan, dat staat over 2 a 3 weken op de planning.
In plaats van 3 alufolie kan ik ook kiezen voor een damp door latende doek als dat beter is.
Nee, dan is het niet per se goed. Je moet weten wat je doet, hoe je het doet en het waarom.
Er is genoeg ellende ontstaan bij koud dak constructies en het advies is om te zorgen dat vocht weg kan. Niet soms, maar gewoon doorgaand. Dus ventileren.
Zie voor wat meer info koud dak
 
Laatst bewerkt:

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Toen ik er aan begon heb ik dit ook uitgezocht, mij was verteld dat het dak warm geïsoleerd was (slechte isolator) maar dicht.
Trouwens heb ik een foutje gemaakt, het dak van het huis heeft geen bituum, maar dakpannen, vochtmembraan en dan pas EPS.
Maar goed, als ik de PIR strak zou plaatsen en alle naden goed dicht zetten met pur, dan alles goed tapen kan er geen vocht meer bij.
Alle naden en hoeken zijn geplakt met Vast-r tape en daarna met aluminium tape alles dubbel geplakt, strak in de hoeken en flinke overlap (ook de balken).
In de garage heb ik zoals mijn tekening aluminium folie geplakt, en de underlayment is met kit rondom vast gezet en geschroefd. de naden en schroefgaten is ook geplakt, daar tegen aan de gipsplaten met kit en korte schroeven om niet door mijn membraan heen te gaan.

Zoals Ubakus aan geeft mag daar dan geen vocht meer doorkomen, ik begon alleen te twijfelen over de half open mebraan of niet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Toen ik er aan begon heb ik dit ook uitgezocht, mij was verteld dat het dak warm geïsoleerd was (slechte isolator) maar dicht.
Trouwens heb ik een foutje gemaakt, het dak van het huis heeft geen bituum, maar dakpannen, vochtmembraan en dan pas EPS.
Maar goed, als ik de PIR strak zou plaatsen en alle naden goed dicht zetten met pur, dan alles goed tapen kan er geen vocht meer bij.
Alle naden en hoeken zijn geplakt met Vast-r tape en daarna met aluminium tape alles dubbel geplakt, strak in de hoeken en flinke overlap (ook de balken).
In de garage heb ik zoals mijn tekening aluminium folie geplakt, en de underlayment is met kit rondom vast gezet en geschroefd. de naden en schroefgaten is ook geplakt, daar tegen aan de gipsplaten met kit en korte schroeven om niet door mijn membraan heen te gaan.

Zoals Ubakus aan geeft mag daar dan geen vocht meer doorkomen, ik begon alleen te twijfelen over de half open mebraan of niet.
Je kunt nooit zeker zijn dat er geen vocht doorheen komt, de praktijk met alle problemen bewijst dat. Dus moet je altijd zorgen dat vocht wegkan. 1 foutje en de boel rot weg. Het is simpel te voorkomen, dus waarom zou je risico nemen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees en La Torre

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.